در عدالت اجتماعی باید حیات عاطفی زن دیده شود

«عدالت اجتماعی باید با توجه به حیات عاطفی زن تعریف شود که این نیز لطف نیست بلکه ضرورت جامعه به شمار می‌رود.»

به گزارش متادخت، دکتر فهیمه حیدری پژوهشگر و دکترای فلسفه علم در جریان برگزاری رویداد «الگوی سوم زن» با بیان اینکه الگوی سوم زن یک زیست محقق شده در فضای انقلاب اسلامی است و باید اقبال و ادبار زنان نسبت به این زیست، آسیب‌شناسی شود، عنوان کرد: «مهمترین مساله، وارد کردن الگوی سوم زن در نظامات و ساختار اجتماعی است. الگوی سوم زن، نه شرقی و نه غربی است و حضور زن در اجتماع، نه تنها خانواده را نفی نمی‌کند بلکه در همسرداری، تربیت فرزند و اشتغال ابرزن است.»
حیدری ادامه داد: «نه شرقی و نه غربی صفت ذات جمهوری اسلامی است. رهبر معظم انقلاب در ۲۵ خرداد ۸۴ فرمودند: زن با نقاط قوت زنانه که خداوند در وجود او به ودیعه گذاشته همراه با پاکدامنی و عفت، خصوصیات و وظایف خاصی دارد و با عفت اطراف خود را نورانی می‌کند.»
این پژوهشگر با بیان اینکه جنس نقش استثنایی زن عاطفی است، اظهار کرد: «ثمره این نقش، دستاوردهای تربیتی است. اگر زن با این خصوصیات در عالم وجود نداشت، انسانیت معنا پیدا نمی‌کرد، و این معنای ارزش و تشخص زن است که غربی‌ها به سبب‌عدم بهره مندی از دین و معنویت نمی‌توانند آن را درک کنند. به واقع تنها کسانی که در فضای دین و معنویت هستند، توان درک این موضوع را دارند.»
وی در ادامه در خصوص فعال کردن نقش عاطفی زن در جامعه، ابراز کرد: «نظامی که پیامبر (ص) ساخته بر مبنای عشق و عاطفه جوشان بوده و مرز جریان شیعی و سایر جریان‌ها به موضوع عاطفه برمی گردد و اشکال علوم غربی نیزعدم همراهی آن با عاطفه است. به واقع عاطفه از اختصاصات اسلام است اما به غلط احساسات را به عاطفه ترجمه کردند، در حالی که این دو با هم تفاوت دارند. بر خلاف احساسات، عاطفه عکس العمل قلب و یک ویژگی آگاهانه، ارادی و سازنده است که متاسفانه در توسعه مفهومی قلب و عاطفه کاری صورت نگرفته و این در حالی است که اختصاصی اسلام بوده است.»
حیدری با بیان اینکه معنویت و عدالت رابطه‌ای مستقیم با هم دارند، گفت: «عدالت اجتماعی تنها در جامعه توحیدی محقق می‌شود. در عدالت اجتماعی زن باید طبق خصایص خود در جایگاه درست قرار گیرد که این، از حقوق و تکالیف شروع می‌شود. ضمن اینکه عدالت اجتماعی باید با توجه به حیات عاطفی زن تعریف شود که این نیز لطف نیست بلکه ضرورت جامعه به شمار می‌رود. مثلا ما درباره جوانی جمعیت، در تعریف قوانین نسبت به بخش فرهنگی و عاطفه زنان کم توجه بودیم که این مساله نیاز به اصلاح دارد.»
منبع فارس

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط