جامعه سلامت و پزشکی توجه به سلامت روان و تغذیه دو عامل کلیدی برای کاهش علائم یائسگی

زنان برای کاهش علائم دوران یائسگی باید به سلامت روان و سبک سالم تغذیه‌ای خود اهمیت بیشتری بدهند.

به گزارش متادخت ، مریم میرمبیگی کارشناس سلامت روان با اشاره به دوران یائسگی به عنوان یک روند طبیعی برای بانوان گفت: یائسگی در زنان یک اختلال یا بیماری نیست، بلکه یک روند طبیعی بدن است که همه زنان با آن مواجه هستند، اما تجربه و شدت علایم آن در همه زنان یکسان نیست و ممکن است برخی با علائم جسمانی سخت یا تغییرات هورمونی مواجه شوند و برخی خیلی از علایم آن را تجربه نکنند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد خانم‌ها در این دوران دچار اختلال‌های روانی خواهند شد و تغییرات جسمی و روحی در این دوران بسیار طبیعی است که می‌توان با انجام فعالیت‌هایی این علائم را کاهش داد.

عوارض روحی و جسمی شایع در یائسگی
بر اساس گفته‌های این کارشناس، اختلال در حافظه، احساس سردی و گرمی شدید، مشکل در کارکرد‌های جسمانی و جنسی هم در کنار گرگرفتگی که به عنوان یکی از شایع‌ترین علائم جسمانی است، دیده می‌شود. همچنین به دنبال بروز یکسری علائم مثل افسردگی و اضطراب ناشی از این تفکر که وارد پروسه پیری شده‌ام، حساسیت افراطی به ظاهر خود پیدا می‌کنند. شایع‌ترین عوارض روحی و روانی دوران یائسگی کم کاری اجتماعی است و برخی از زنان خیلی تمایل ندارند که در جمع‌ها و فضای اجتماعی حاضر شوند.

به اعتقاد محققان حوزه بهداشت و روان، تجربه بیماری‌های جسمانی در این دوره می‌تواند فرد را مستعد اختلالات روانی کند. طبق آخرین نسخه مرجع روان‌شناسی انجمن روان پزشکی آمریکا و تحقیقات انجام شده، زنانی که در دوره نوجوانی، جوانی و یا در دوره pms اختلالات خلقی بیشتری را نسبت به سایرین تجربه می‌کنند، مستعد این اختلال‌ها و علایم با شدت بیشتری در دوران یائسگی هستند.

همچنین بانوانی که دچار افسردگی زایمان می‌شوند و یا زنانی که اختلال شخصیتی مرزی دارند به خاطر تغییرات هورمونی در زمان یائسگی بیشتر مستعد افسردگی و اختلالات روانی می‌شوند.

در یائسگی به خاطر تغییرات هورمونی چربی زیر پوست زیاد می‌شود، وقتی سن خانم‌ها بالا می‌رود اگر ورزش نکنند و سبک تغذیه‌ی سالم را رعایت نکنند اکثرا مستعد چاقی‌های شکمی و پایین تنه هستند.

مشکل در خواب که بسیار شایع است و اکثر زنان در این دوره خواب‌های کوتاه مدت و یا بی کیفیت دارند.

مشکل در تمرکز و اختلال در حافظه از دیگر علائم است.

به دلیل کاهش سطح استروژن و کلسیم در بدن، بیشتر بانوان مستعد پوکی استخوان می‌شوند.

به توصیه مریم میرمبیگی کارشناس سلامت روان، توجه به سلامت روان باید در دستور کار زنان قرار بگیرد و بی توجه از کنار مشکلات روحی و جسمی خود عبور نکنند چرا که در این صورت دچار مشکلات بزرگتری خواهند شد.

مقابله با گر گرفتگی و علائم آن
این کارشناس سلامت در خصوص گر گرفتگی که مشکل شایع این دوران است، گفت: گر گرفتگی درمان قطعی و دارویی ندارد. معمولا این گر گرفتگی از گردن به بالاست و سر و صورت اکثرا برافروخته است. این یک پروسه تدریجی است و فقط تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که با دارو‌هایی که پایه گیاهی دارد، علائم گُرگرفتگی را کاهش داد. معمولا خانم‌ها وقتی یائسه می‌شوند، بسته به شرایط فردی ممکن است این علایم را از شش ماه تا دو سال داشته باشند و ممکن است هیچ کدام از این علایم را تجربه نکنند. بهترین کار برای کنار آمدن با یک پروسه طبیعی بدن و زندگی، پذیرفتن آن است. اینکه بپذیریم وارد یک مرحله جدیدی از زندگی شده‌ایم و برای اینکه بخواهیم این مرحله را سپری کنیم، باید اقداماتی که موثر هستند را انجام دهیم.
منبع : جهان بانو

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط