مادران دانشجو را بین دو راهی تحصیل و مادرانگی قرار ندهید

تعدادی از مادران دانشجو نسبت به نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها گلایه دارند، این در حالی است که وزیر علوم مسؤولان دانشگاه‌ها را مکلف به اجرای این قانون کرده است.

به گزارش متادخت ، وزیر علوم می‌گوید که دانشگاه‌ها مکلف به اجرای قانون جوانی جمعیت درباره مادران دانشجو، استاد و کارمند هستند.
برخی مادران دانشجو اما نسبت به نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها گلایه دارند و می‌گویند: مسؤولان دانشگاه از ابلاغ این قانون اظهار بی اطلاعی کرده و از اجرای آن سرباز می‌زنند.
این در حالی است که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بارها بر تلاش برای افزایش نسل و حمایت از خانواده به عنوان یکی از ضروری‌ترین فرائض مسوولان تأکید فرموده‌اند، قانونی هم در این باره تصویب و براساس آن برای نهادهای مختلف وظایفی طراحی شد.
مرخصی یا میهمان شدن مادران دانشجوی دارای فرزند زیر ۲ سال حداکثر تا ۴ نیم سال بدون احتساب در سنوات نیز یکی از وظایف محوله به دانشگاه‌ها در راستای این قانون بود.
افزایش سهمیه سقف استاد راهنمایی برای استاد دارای دانشجوی باردار یا دارای فرزند شیرخوار، موافقت با کاهش نوبت کاری شب مادران دانشجو دارای فرزند زیر ۲ سال و کسر تعهدات قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان به ازای هر فرزند ۶ ماه برای مادران نیز از دیگر تسهیلات این قانون برای دانشجویان است.
با این حال به گفته تعدادی از مادران دانشجو برخی دانشگاه‌ها از اجرای این قانون سر باز می‌زنند.
«من یک فرزند ۳ساله و یک فرزند ۵ ماهه دارم، دانشگاه به من گفته که باید ۲ روز در هفته به دانشگاه مراجعه کنم»، «ما برای یک ساعت کلاس دانشگاه زحمت زیادی را متحمل می‌شویم تا فرزندانمان را به کسی بسپاریم»، «با وجود بچه ۱ساله دانشگاه به من گفته فقط می‌تونم یک ترم از مرخصی استفاده کنم»؛ این‌ها گوشه‌ای از حرف‌های چند مادر دانشجو است.
البته معاون نظارت و پایش ستاد ملی جمعیت از دانشجویان مادر می‌خواهد که تخلف دانشگاه‌ها را به مرکز رسیدگی گزارش‌های مردمی نهاد ریاست جمهوری منتقل کنند.
محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم هم می‌گوید که اگر دانشگاهی این موارد را اجرا نکند و اعتراضی در این زمینه باشد حتما بررسی می‌کنیم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط