نغمه‌های مادرانه مازندران کتاب شد

داود لطیفی نویسنده و پژوهشگر بابلی با جمع آوری نغمه های مادرانه بانوان مازندرانی با مضامین عاشقانه، فراق، سوگواری و اجتماعی آنها را تحت عنوان ترانه های بابلکنار منتشر و از این کتاب رونمایی شد.

به گزارش متادخت ، آیین رونمایی از این کتاب امروز پنجشنبه با حضور جمعی از نویسندگان و پژوهشگران بابلی به همراه بانوان شاعر مازندرانی در کتابخانه عمومی شهر مرزیکلای بابلکنار برگزار شد.

داود لطیفی در مراسم رونمایی از این کتاب اظهار کرد: از ۲۴ نغمه سرای شهرهای مرکزی مازندران ۱۵۴ قطعه نغمه های مادرانه جمع آوری و در کتاب ترانه های بابلکنار گنجانده شد.

وی با بیان این که بیشتر نغمه سراها از منطقه بابلکنار شرقی و سوادکوه شمالی هستند، خاطرنشان کرد: نغمه های سرود شده در بسیاری از شهرهای مازندران به خصوص در مناطق البرز نشین و شهرهای مرکزی مازندران رواج دارد.

لطیفی ادامه داد: مضامین این نغمه ها در مدح اهل بیت(ع) یا در فراق عزیزان و سوگواری آنها سروده شد و برخی از نغمه های مادرانه عاشقانه است.

در آیین رونمایی از این کتاب برخی از مادران برای حاضرین نغمه های مادرانه خود را سرودند.

نغمه‌های مادرانه مازندران کتاب شد

کتاب ترانه های بابلکنار یک فصل دارد که ۱۵۴ نغمه در آن جای دارد. از لطیفی پژوهشگر مازندرانی پیش از این چهار کتاب دیگر با عنوان، سینما در مازندران، شیرگاه در گذر زمان، کعبه شیدایی(سرداران شهید بابل) و شیردارکلا در گذر زمان رونمایی شده بود.
منبع : ایرنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط