افزایش نرخ مشارکت زنان در حوزه اقتصادی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی خبری اقدامات شاخص دولت شهید رئیسی را در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در کشور تشریح کرد و گفت: نرخ بیکاری زنان در سال ۹۷ معادل ۱۹ درصد بوده است که این رقم در سال گذشته به ۱۵ درصد رسیده و ۴ درصد کاهش داشته و نشان می‌دهد نرخ مشارکت زنان در حوزه اقتصادی افزایش یافته است.

به گزارش متادخت، محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دوشنبه ۱۱ تیرماه در نشست خبری کارنامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت مردمی گفت: در دولت سیزدهم، اشتعال مسئله کلیدی بود و جمعیت شاغل و فعال افزایش یافت و جمعیت بیکار کمتر شد، از این رو در حال حاضر شرایط محیط کسب و کار رو به بهبود است و تولید در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: در دولت شهید رئیسی ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار شغل ایجاد شده است. ابتدای سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری ۹.۶ درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۲ به ۸.۱ درصد رسید و این اولین بار در تاریخ انقلاب است که نرخ بیکاری تک رقمی شد و میانگین نرخ بیکاری جمعیت ۱۹ تا ۲۴ سال از ۲۳.۶ در سال ۱۴۰۰ به ۲۱.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

کریمی‌بیرانوند تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار و احیای ۱۸۰۰ واحد راکد و نیمه فعال تولیدی را از اقدامات مهم دولت رئیسی خواند و بیان کرد: در بسیاری از استان‌ها شاهد کاهش نرخ بیکاری بودیم و در برخی از استان‌ها این عدد تک‌رقمی شد و دولت رئیسی توانست به یک میلیون اشتغال در سال برسد و از نیمه دوم ۱۴۰۰ و سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و سه ماه ۱۴۰۳ دولت توانست بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کند.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این دولت رخ داد، راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل است که شهید رئیسی بر آن تأکید بسیاری داشتند و همین سامانه باعث شفافیت کاریابی، نظارت بر کاریابی، نقل و انتقال نیروی کار و کاهش هزینه جست‌وجوی شغل بود که دولت هیچ تصدی‌گری نداشته است. بیش از ۸۰۱ هزار نیروی کار به این سامانه مراجعه کردند، بیش از ۷۷۰ هزار فرصت شغلی ثبت شده، ۱۵۰ هزار نفر هم به کار معرفی شده و ۴۱ هزار نفر از طریق سامانه مشغول به کار شدند.

کریمی‌بیرانوند تصریح کرد: مهمترین دلیل کاهش نرخ بیکاری که در هیچ دولتی سابقه نداشته است و اتفاقاً در دولت یازدهم و دوازدهم افزایشی بوده است، فرماندهی مسئله اشتغال بوده و این موضوع در سطح رئیس جمهور مورد پیگیری قرار گرفته است که در این راستا بیش از ۸۰ مصوبه داشتیم که ۷۰ درصد آنها اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه اشتغال برای شهید رئیسی مسئله اصلی بود، چراکه معیشت مردم به طور مستقیم به آن وابسته بود، ادامه داد: در رابطه با مشاغل خانگی نیز در حوزه تسهیلات، تحول جدی رخ داد و از انزوا خارج شد و امسال ۵ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است، در حالی که تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۹ جمعاً ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. مجوز مشاغل خانگی در دولت سیزدهم برخط و سه روزه صادر شد و حداقل ۱۰ درصد از مشاغل ایجاد شده در کشور طی سه سال اخیر مربوط به مشاغل خانگی است.

معاون اشتغال وزیر کار در ادامه گفت: در واقع اکنون از مسئله کمیت در اشتغال عبور کرده‌ایم؛ چراکه ایجاد ۷۷۵ هزار شغل خالص در سه سال اخیر، تک رقمی شدن نرخ بیکاری و کاهشی شدن آمار بیکاری فارغ التحصیلان از اقدامات شاخص دولت سیزدهم است. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در دولت سیزدهم کاهشی و به ۱۱.۸ درصد رسید و فاصله ۳.۷ با میانگین نرخ بیکاری کل رسید.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: دولت چهاردهم نمی‌تواند و نباید مشاغل خانگی را کنار بگذارد. هر تفکری که مشاغل خانگی را بدون ارزش بداند، ضد مردم است. مشاغل خرد خانگی، شغل مردم است و هیچ ادبیات علمی نداریم که بگوید مشاغل خانگی اهمیت ندارد.

وی در ادامه نرخ بیکاری زنان را ۱۹ درصد در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد و گفت: این رقم در سال گذشته ۱۵ درصد بوده و ۴ درصد کاهش داشته و نشان می‌دهد نرخ مشارکت زنان در حوزه اقتصادی افزایش یافته است؛ با توجه به اینکه نرخ بیکاری کشور ۸.۱ درصد است، از این رو باید در این زمینه برنامه‌ریزی جدی وجود داشته باشد.​

منبع: ایکنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط