هدیه‌ای پدرانه که در هیچ مغازه‌ای نیست

در روز ولادت مهربان‌ترین بابای دنیا، سراغ نقش پدرها در رشد شخصیت و شکل‌گیری هویت دختران رفتیم.

به گزارش متادخت، امروز ولات پدری بود که در روزگاری که هیچ‌کس دختر را انسان حساب نمی‌کرد، بوسه به دست دخترش می‌زد. پدری که طبیب عالم بود و شفای همهٔ دردها، اما وقتی بیمار بود نزد نور چشمش می‌رفت و از چادر او شفا می‌گرفت و صورت زردش مثل ماه شب چهارده می‌درخشید.پیامبر همیشه در همه‌جا عمیق‌ترین و زیباترین محبت را نثار حضرت زهرا (س) می‌کردند. در هر محفلی احترام زیادی برای ایشان قائل بود. این رفتار علاوه بر علاقه زیاد قلبی پیامبر به حضرت زهرا (س)، سبک زندگی پدر و دختری هم هست.

در حدیثی نقل شده است که به رسول گرامی اسلام (ص) خبر دادند، خداوند به وی دختری عطا کرده است. حضرت نگاهی به اصحابش کرد. وقتی آثار ناراحتی را در چهره آنان دید؛ فرمود: «این چه حالتی است که در شما می‌بینم؟ خداوند گُلی به من داده است که آن را می‌بویم.» به بهانه ولادت پیامبری که آمد تا به دختران هویت بخشد، به سراغ نقش پدران در هویت‌یابی گل‌های زندگی‌شان می‌رویم.
تصویر پدر، در ازدواج دختر اثر دارد
نقش پدر در شکل‌گیری شخصیت و هویت دختر بسیار مهم است. دختر، پدرش را اسطوره و تکیه‌گاه می‌بیند. به همین خاطر اصلاً نمی‌شود او را نادیده گرفت.به گفته زهرا لطیفی رفتارشناس و مشاور خانواده، رابطه درست پدر با دختر در کاهش مشکلات روانی دختران بسیار تأثیرگذار است. خدشه‌دار شدن این رابطه و طردشدن یا آسیب‌دیدن از جانب پدر، الگوی جنس مخالف را در نظر دختر تخریب می‌کند. تا جایی که این امر تأثیر بسزایی در بدبینی دختران به ازدواج و تشکیل خانواده دارد.
در بلوغ دختران، خودتان را کنار نکشید
ارتباط پدر و دختر فقط محدود به دوران کودکی نیست. وقتی دختر به نوجوانی و دوران بلوغ رسید فکر‌ نکنید که دیگر نیازی نیست در کنارش باشید و از اینجا به بعد وظیفه مادر است. در این وهله بر پدر واجب است در مورد جنس مذکر و طرز تفکر مردان و در مورد آنچه برخی از مردان در خیابان به دنبال آن هستند و… توضیحاتی را به دختر نوجوان خود بدهد. او بیان می‌کند: «در این سن، پدر خانواده باید نقش خود را از یک حامی کودکانه که به فکر بازی، خوردوخوراک و… دختر است به یک رفیق شفیق و یار مهربان تغییر دهد و با او مطابق یک زن جوان گفت‌وگو و مشورت کند. حتی از گفت‌وگو در خصوص تشکیل زندگی و… نیز پرهیز نکند.» به گفته لطیفی، هر چه ارتباط دختر با پدر در دوران بلوغ صمیمی‌تر باشد با مشکلات کمتری مواجه و کمتر دچار خطا می‌شود. ارتباط درست پدر و دختر در این دوران اثرات مطلوبی بر بهداشت روانی – اخلاقی او و به‌تبع جامعه دارد. به‌نحوی‌که دخترانی که در سن بلوغ رابطه بهتری با پدرانشان دارند، در تحصیل و دوست‌یابی موفق‌تر هستند. در تأمین نیاز عاطفی به بیراهه نمی‌روند و تسلیم هیجانات عاطفی خود نمی‌شوند. همچنین در زندگی زناشویی رابطه بهتری با همسرشان دارند و از سلامت روانی و جسمی بهتری برخوردارند.
اعتمادبه‌نفس دخترتان دست شماست
دخترها نازنازی‌های بابایی هستند. اگر اعتمادبه‌نفس دختر توسط پدر تقویت شود دیگر در بزرگسالی به سمت تیپ و استایل‌های عجیب‌وغریب، آرایش‌های نامعقول، جراحی‌ها و… برای جلب جنس مخالف نمی‌رود. هیچ‌وقت دخترتان را با جنس مخالف یا هم‌جنس خودش مقایسه نکنید. توانمندی‌هایش را دائم به او یادآوری کنید تا اعتمادبه‌نفس پیدا کنند.به گفته حامد مشهدی قربانعلی روانشناس، پدری که نسبت به دخترش بی‌اعتناست یا پدری که از دخترش انتقاد یا عیب‌جویی می‌کند  به دخترش می‌فهماند که شایستگی و کفایت لازمه را ندارد.همچنین این روانشناس تأکید می‌کند که پدر برای اینکه اعتمادبه‌نفس دخترش تقویت شود باید با توجه و مراقبت‌های لازم به دخترش استقلال دهد که بعدها بتواند در حق فرزندش بهتر مادری کند، از گفتن جملاتی مانند اینکه «مطمئن بودم می‌توانی، تو برنده می‌شوی؛ من به تو افتخار می‌کنم، خیلی تو را دوست دارم و…» دریغ نکنید. به دخترتان نشان دهید که مهم است دوستش بدارید. مثل پیامبر (ص) دخترتان را ببوسید و با کلمات زیبا صدایش کنید.
دختر، شاخه گل خوشبویی است
در پایان شما باباهای دختردار را مهمان حدیثی از امیرالمؤمنین می‌کنیم. ایشان فرمودند که هر گاه مژده ولادت دختر، به رسول خدا (صلّى اللّ علیه و آله و سلّم) داده می‌شد، آن حضرت می‌فرمود: شاخه گل خوشبویى است. پس پدرها، حواستان به شاخه گل‌های زندگی‌تان باشد.
منبع: فارس

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط