سزارین؛ جدال پول با سلامتی

اغلب مادران کشورهای توسعه یافته زایمان طبیعی را انتخاب می‌کنند اما در ایران مادران با انتخاب سزارین خودخواسته سلامتی خود و فرزندشان را به خطر می‌اندازند.

به گزارش متادخت، «خانم من بارداره اما به هر پزشکی میگیم که می‌خواهیم زایمان به صورت طبیعی انجام بشه بدرفتاری می‌کنند. میگن نمیشه و نمیتونی!» این تجربه یکی از متقاضیان زایمان طبیعی است. آخرین بررسی‌های وزارت بهداشت از آمار سزارین که روز چهارشنبه اعلام شد. نشان‌دهنده آن است که ۵۵.۸ درصد از زایمان‌ها یعنی بیش از نیمی از تولدهای کشور به روش سزارین انجام می‌شود.این در حالی است که طبق استاندارد‌های جهانی، نرخ سزارین در هر کشور نباید بیش از ۲۵ درصد باشد.

پیش‌تر نیز سازمان جهانی بهداشت درباره همه‌گیری سزارین هشدار داده و اعلام کرده بود که «شمار بیش از حدی از زنان به طور غیرضروری برای زایمان، سزارین می‌شوند.»
طبق نظر متخصصان زنان و زایمان ۸۵ تا ۹۰ درصد زنان باردار کشور می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند بااین‌حال بیش از نیمی از مادران به سزارین گرایش دارند. نتایج یک پژوهش در مركز تحقيقات بهداشت باروري نشان می‌دهد که 62 درصد از سزارین‌های انجام شده به پیشنهاد پزشکان صورت‌گرفته است البته بدون داشتن دلیل ضروری و بیماری خاص چرا که منافع مالی بیشتری برای پزشک دارد و کمتر وقت او را می‌گیرد.
سزارین به طور مستقیم در سلامت نسل آینده نقش دارد. نوزادان متولد شده با این روش به دلیل زایمان زودتر از موعد ممکن است در معرض بیماری‌هایی نظیر آسم و آلرژی، دیابت، اوتیسم، بیش‌فعالی، چاقی و… قرار بگیرند و مادران را خطر چسبندگی رحم، عفونت، لخته‌شدن خون و… تهدید می‌کند. همچنین مادران در زایمان‌های بعدی به مشکل خواهند خورد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سزارین می‌تواند به طور غیرمستقیم یکی از دلایل کاهش فرزندآوری و جمعیت باشد.
متخصص زنان و زایمان طاهره لباف معتقد است که به دلیل فرهنگ اشتباهی که در جامعه ما پیش‌آمده است، «افراد فکر می‌کنند زایمان طبیعی درد دارد و در سزارین به‌خاطر بی‌هوشی و بی‌حسی دردی وجود ندارد، برای همین اکثر مادرها سزارین را انتخاب می‌کنند.» اما متخصص مامایی زهرا عابدی معتقد است که این ترس از زایمان طبیعی به دلیل بزرگ‌نمایی برخی از پزشکان است و ازآنجایی‌که انجام سزارین برای پزشکان از انجام زایمان طبیعی بسیار راحت‌تر است و دستمزد بیشتری دارد، «برای آسانی کار خود، زنان باردار را به انجام سزارین تشویق و ترغیب می‌کنند.»
رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان اعظم‌السادات موسوی راهکار کاهش نرخ سزارین را خوشایند سازی زایمان طبیعی می‌داند و می‌گوید که بخش‌های زایمان باید زایمان را تجربه‌ای خوشایند کنند. «برخورد خوب کارکنان، حفظ حریم خصوصی بیمار، بودن یکی از نزدیکان مانند مادر و همسر، استفاده از ابزارهایی که به خانم باردار برای کاهش دردهای زایمانی کمک کند از عوامل متعدد خوشایند سازی زایمان طبیعی است.»
منبع: فارس

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط