تبیین و کمک مالی؛ جهاد امروز زنان مشهدی

یکی از فعالان فرهنگی گفت: اگر جنگ گسترده ای رخ دهد و بخواهیم پاسخ دشمن را بدهیم باید انسجام ملی را بالا ببریم و در راه کمک به جبهه مقاومت نیز در حال حاضر کمک مالی بزرگ ترین عرصه ای است که می توانیم با آن به فلسطین و لبنان کمک کنیم.

به گزارش متادخت، زنان همیشه نقش بسیار مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در جبهه‌های مبارزه حق علیه باطل در طول تاریخ داشته‌اند، چه در مقام مشوق و چه در مقام کمک‌کننده در پشت جبهه‌ها، مانند همان نقشی که زنان ایرانی در دوران هشت سال دفاع مقدس داشتند. اکنون نیز با توجه به فرمان جهاد ولی امر مسلمین جهان، شاهد کنشگری جهادی زنان از جنس همان حمایتگری‌ها در میان بانوان مشهدی هستیم.

به سراغ دو بانوی فعال فرهنگی مشهدی که در صفحات مجازی خود قصه کنشگری‌هایی از این جنس را نوشته بودند، رفتیم تا جزئیات این فعالیت‌ها را از آن‌ها جویا شویم.

از جلسه دعای ندبه تا جمع‌آوری کمک‌های مالی برای جبهه مقاومت

ابتدا به سراغ رقیه فاضل که فعال فرهنگی است، رفتیم. او درباره ماجرای کنشگری که ایجاد کرده‌اند، می‌گوید: ما دو گروه زنانه مداوم داریم که یکی از آن‌ها «هیئت بنات المقاومه» است که در آن صبح‌های جمعه مراسم دعای ندبه را برگزار می‌کنیم، این هیئت را با آغاز طوفان الاقصی از سال گذشته راه‌اندازی کرده‌ایم تا در این هیئت دور یکدیگر جمع شویم و در مورد سبک زندگی مجاهدانه و به‌ طور کلی مسئله مقاومت سخنرانی و مباحثه داشته باشیم.
فاضل می‌افزاید: شنبه‌ها نیز جلساتی با محوریت خوانش کتاب‌های صحیفه‌ نور و چهل حدیث امام خمینی(ره) داریم که البته بعضاً افراد در این دو جلسه مشترک هستند، شنبه که خبر شهادت سیدحسن نصرالله اعلام شد، یکی دو ساعت پس از آن جلسه شنبه‌ها را داشتیم، دوستان از شنیدن این خبر به‌ هم ریخته بودند که اکنون وظیفه آنان چیست، گفتند چه‌ کار کنیم، برنامه را تغییر دادیم و در تجمع رواق امام خمینی(ره) شرکت و پس از نماز مغرب جلسه را برگزار کردیم، در آن جلسه در مورد اینکه اکنون با توجه به حکم جهادی که رهبر معظم انقلاب ظهر آن روز اعلام کرده بودند، ما باید چه کار کنیم؟ صحبت کردیم.
این فعال فرهنگی در مورد نتایج این جلسه بیان می‌کند: در این جلسه درباره این موضوع که با توجه به اینکه اکنون در وضعیت جنگی قرار داریم اما اذهان مردم آماده نیست و باید هر کسی با توجه به موقعیت اجتماعی خودش با مردم گفت‌وگو کند، صحبت کردیم، چون فضای جلسه ما کاملاً زنانه است و در این گروه معلم، خانه‌دار، پیرزن و دانشجو داریم، تصمیم گرفتیم صحبت‌هایی که در گروه مطرح می‌شود را به جمع‌هایی که با آن‌ها در ارتباط هستیم، منتقل کنیم.
او متذکر می‌شود: اگر نگران این هستیم که خدای نکرده جنگ گسترده‌ای رخ دهد، طبیعی است زندگی روزمره مردم به‌ هم بریزد و ما اگر می‌خواهیم به سراغ نیروهای نظامی و مسئولان سیاست خارجی برویم و بگوییم پاسخ دشمن را بدهید، باید از این سمت خاطرشان را جمع کنیم و بگوییم خیالتان از بابت همراهی مردم جمع باشد؛ چرا که ما در محله‌های مختلف هوای مردم را مانند دوران همه‌گیری کرونا داریم، به ‌همین خاطر باید با مردم گفت‌وگو کنیم و انسجام ملی را بالا ببریم، این نخستین وظیفه ماست.
فاضل ادامه‌ می‌دهد: وظیفه بعدی مطالبه کردن از مسئولان برای دادن پاسخ قاطع به دشمن است و در کنار آن نیز باید هر چقدر در توانمان است به جبهه دشمن با تحریم کالاهای صهیونیستی مانند کوکاکولا و نستله کمک مالی نکنیم، در راستای کمک به جبهه مقاومت نیز چون اکنون امکان ورود نظامی در لبنان را نداریم، چون جنگ پیاده و زمینی در جریان نیست و حتی آقایان نیز نمی‌توانند به این شکل کمک کنند، اما کمک مالی بزرگ‌ترین عرصه‌ای است که می‌توانیم به آن ورود کرده و از این طریق به فلسطین و لبنان کمک کنیم.

اهدای طلا به جبهه مقاومت

این فعال فرهنگی با بیان اینکه در زمینه کمک مالی قرار شد هر کس از طریق «سایت لیدر» کمک‌ها را واریز کند و بنای این را نداشتیم که هیئت پول جمع کند، می‌افزاید: یکی از خانم‌های هیئت گفت در زمان جنگ تحمیلی خانم‌ها طلاهایشان را برای کمک به جبهه اهدا می‌کردند، چرا که اموال زنان از جنس سرمایه‌هایی همچون طلاست و چون این هدایا متعلق به خودشان است می‌توانند بدون هماهنگی با همسر و پدرشان این کمک‌ها را انجام دهند، این هدایای خوبی است که معمولاً بانوان برای روز مبادا کنار می‌گذارند و اکنون نیز روز مباداست، چون به فرموده رهبر معظم انقلاب باید با همه امکانات به جبهه مقاومت کمک کنیم. در همان جلسه دوستان زیورآلات طلا و نقره خود را اهدا کردند.
او با بیان اینکه تصمیم گرفتیم این جلسات تبیینی به همین جلسه محدود نشود و هر کسی این کار را در محله خودش انجام دهد، می‌گوید: دو شب گذشته در محله ابوطالب یکی از دوستان هیئت جلسه استغاثه‌ای را با همسایه‌های خود برگزار کرده بود و در کنار تبیین وضعیت منطقه و کشور برای روشن کردن اذهان، مبلغ خوبی از جمله نقدی و طلا برای کمک به جبهه مقاومت جمع‌آوری شد.
فاضل خاطرنشان می‌کند: قرار بود طلاها را بفروشیم و پولش را به حساب سایت لیدر واریز کنیم، اما برخی خانم‌ها خودشان بعضی از طلاها را می‌خواستند خریداری کنند و گفتند ۱۵درصد بیشتر از مبلغی که طلافروش می‌خرد پرداخت می‌کنیم؛ چرا که این طلا برای کمک به جبهه مقاومت است و به گفته خودشان متبرک شده است، به همین خاطر با یک طلافروش هماهنگ کردیم تا قیمت‌گذاری کند و مزایده‌ای میان بانوان جلسه شکل گرفت تا اگر کسی خواست بالاتر از قیمت خریداری کند، طلاها را بخرد و گرنه در جایی دیگر آن‌ها را به فروش برسانیم و پولش را به سایت رهبری واریز کنیم.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه قرار بر این شد این جلسات تبیینی را هر کدام از افراد هیئت در محله خودشان داشته باشند، متذکر می‌شود: با توجه به اینکه همه افراد خانه‌دار نیستند که با افراد محله خود ارتباط داشته باشند، هر کسی در هر جمعی از جمله همکاران و خانواده این موضوع تبیین را انجام دهد و تنها به سراغ افراد همفکر خود نرود. در همین راستا پنجشنبه این هفته نیز یکی از دوستان می‌خواهد جلسه دعایی را برگزار کند و فامیل‌هایش را به این مراسم دعوت کرده تا در کنار دعا مسئله تبیین موضوعات روز را نیز داشته باشد.

لیف‌هایی که با ذکر بافته می‌شود

او درباره ماجرای یکی از اعضای هیئت که خانم مسنی است و لیف می‌بافد، می‌گوید: این فرد به خاطر نیاز مالی این کار را انجام نمی‌دهد، بلکه دوست دارد از محل درآمد این کار برای هدیه، صدقه و روضه هزینه ‌کند، تعبیرش این است که خدا از آدم بیکار بیزار است و با دانه دانه قلابی که می‌زند ذکر می‌گوید، دو روز گذشته هم هنگامی که دید در حال جمع‌آوری کمک برای جبهه مقاومت هستیم، ۲میلیون تومانی که از فروش لیف‌های بافتنی فروخته بود را به این جبهه اهدا کرد.

از انتشار کنشگری‌های زنانه تا برگزاری مراسم عزاداری

در ادامه به سراغ سعیده سادات سیدی‌فرد یکی دیگر از فعالان فرهنگی مشهد رفتم، او درباره کنشگری زنان در زمینه کمک به جبهه مقاومت می‌گوید: پس از شنیدن خبر شهادت سیدحسن نصرالله مانند همه دوستان دغدغه‌مند به این فکر کردم که اکنون چه کاری از دست من برمی‌آید، با دیدن و شنیدن کنشگری‌های بانوان در شهر مشهد متوجه شدم کارهای زیادی توسط زنان در زمینه مقاومت در حال انجام است، اما به ‌خوبی منتشر نمی‌شود، به همین خاطر دست به نشر این کنشگری‌ها در صفحه مجازی شخصی‌ام زدم.
سیدی‌فرد می‌افزاید: به کمک دوستانم در گروه نخبگانی مهدا دست به ایجاد کمپینی با هشتگ #زنان_آزاده(نساء الحرّات) و #ما_پیروزیم(سننتصر) با هدف انتشار کنشگری زنان در عرصه مقاومت زدیم که ضمن جریان‌سازی اجتماعی، محل انتشار کنش‌هایی باشیم که زنان با اراده‌مندی و خلاقیت ذاتی خودشان رقم زدند. آفرینش هایی کاملاً زنانه از جمله اهدای طلا، تولید محصولات برای فروش و کمک به غزه و لبنان، کارهای متنوع تربیتی، اختصاص دادن درصدی از فروش آنلاین شاپ برای کمک به غزه، پخش نذری، تجمع خودجوش زنانه و به ‌طور کلی هر نوع جنبشی که توسط زنان رقم می‌خورد.
این فعال فرهنگی می‌افزاید: اساساً اقدام‌های جهادی‌گونه‌ زنان در موقعیت‌های اینچنینی در ساختارهای مردانه ‌جامعه مدرن یا سخت‌تر به عمل می‌نشیند یا به ‌خوبی انعکاس خبری پیدا نمی‌کند و معمولاً هم در ساختار خانه و محله یا محل کار فرد صورت می‌گیرد.

فروش کیک یزدی برای کمک به غزه

او با بیان اینکه در روز تجمع در میدان شهدا که عده‌ای از خانم‌ها فروش کیک یزدی برای کمک به غزه و لبنان داشتند، تلنگر ایده جالبی برای من و دوستانم در هیئت لبیک و حسینیه هنر در زمینه کنشگری زنان مطرح شد و به یک انسجام عملی رسید، ادامه می‌دهد: بنا شد به شکل کاملاً مردمی و خانه به خانه تا چهلم شهید سیدحسن نصرالله، هر خانمی که تمایل دارد، در خانه‌اش مراسم برگزار کند و این برنامه هم عزا و سوگواری باشد، مهم‌تر اینکه در آن فامیل و همسایه‌ها مشارکت داشته باشند و محدود به گروه خاصی نباشد.
سیدی‌فرد متذکر می‌شود: شاید افرادی در این مراسم‌ها شرکت کنند که خیلی با ایدئولوژی‌های انقلاب اسلامی آشنایی نداشته باشند، اما وقتی ببینند روضه‌ای برپاست، همراه می‌شوند و پس از این روضه محصولاتی متنوع با تفکر خلاق خود میزبان و همراهی همه شرکت‌کنندگان در مراسم تولید شود، در سطح عمومی جامعه به فروش برسد و سود حاصل از فروش این محصولات هم برای کمک به مردم غزه و لبنان اهدا شود.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه نخستین محفل را به همین شکل در منزل خودم با حضور دوستان، همسایه‌ها و فامیل برگزار کردم، می‌افزاید: در این مراسم روضه‌ای خوانده شد، سخنرانی شهید سیدحسن نصرالله پخش شد تا نفس ایشان گرمای این محفل را تأمین کند و پس از قرائت زیارت عاشورا، با افرادی که در این مراسم شرکت کرده بودند سالاد ماکارونی درست شد و در همان جلسه هم برخی افراد متقبل شدند که غذاها را بفروشند. در همین نخستین محفل هم پیشنهاد برگزاری محفل دوم در خانه یکی از دوستانم داده شد و قرار است در یک محله دیگر با فامیل و همسایه‌های جدید این جلسه دوباره برگزار شود.
او خاطرنشان می‌کند: با وجود اینکه هیئت لبیک، حسینیه هنر و گروه مهدا همکاری کردند، اما کاملاً یک جنبش مردمی و زنانه شکل گرفت و این گروه‌ها تنها هم‌افزایی و همکاری کردند. قلب تپنده مقاومت، زنان هستند و این مدل کنشگری سبب شد زنان خودشان مولد باشند، فاعلیت فکری و عملی داشته باشند و طبیعتاً اتفاق‌های اجتماعی سرشار از نوآوری را رقم بزنند.​
منبع: قدس

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط