زنان بیشتر از مردان «سرماخوردگیِ روانی» می‌گیرند

رئیس انجمن روان‌پزشکان ایران دکتر وحید شریعت امروز در هفته سلامت روان اعلام کرد میزان ابتلا به افسردگی در زنان نسبت به مردان حدود ۲ برابر است.
به گزارش متادخت، روان‌شناس معروف مارتین سلیگمن افسردگی را به‌عنوان «سرماخوردگی روانی» می‌شناسد. این تشبیه به‌خاطر شیوع فراوان این اختلال روانی است. رئیس انجمن روان‌پزشکان ایران دکتر وحید شریعت امروز گفت که به طور معمول، فراوانی اختلالات افسردگی و اضطرابی در میان زنان نسبت به مردان بیشتر است و «میزان ابتلا به افسردگی زنان نسبت به مردان حدود دوبرابر است».
طبق اعلام دبیر سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران علی ناظری در ۲۷ سال گذشته آمار افسردگی در کشور ما حدود دوبرابر شده است که در مقایسه استانی به‌عمل‌آمده، تهران با بیشترین تعداد ابتلا در صدر استان‌های کشور قرار می‌گیرد.
طبق آخرین آمار جهانی، ابتلا به بیماری افسردگی در هر ۱۰۰هزار نفر از جمعیت مردان، بیش ۳۵۰۰ ابتلا و در جمعیت زنان، نزدیک به ۵۰۰۰ مورد است، البته این آمار در کشور ما ارقام بیشتری را نشان می‌دهد به‌طوری که تعداد مبتلایان در زنان ۲ برابر مردان است.نقص در حافظه و تمرکز، اضطراب، تحریک‌پذیری و کاهش آستانه خشم، پرخاشگری، خستگی مداوم، بی‌میلی به فعالیت‌های لذت‌بخش، عذاب وجدان، دردهای جسمانی بدون منشأ، افکار منفی و حتی خودکشی از علائم بیماری افسردگی به‌حساب می‌آیند.
در هر جامعه زنان و کودکان قشر آسیب‌پذیر جامعه را تشکیل می‌دهند، بررسی بیماری‌های روانی و تشخیص به‌موقع اختلالات رفتاری و روانی این قشر جامعه می‌تواند از عواقب سوء، در سطح خانواده و در جامعه جلوگیری کند.
ام‌هانی علیزاده، استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه علامه محدث نوری، می‌گوید که بسیاری از تحقیقات نشان دادند که «تفاوتی میان افسردگی در زنان و مردان وجود ندارد» و گاهی اوقات نیز بر اساس نتیجه تحقیقات مردان نسبت به زنان افسرده‌تر هستند. اما دکتر حسین ابراهیمی مقدم، روان‌شناس و استاد دانشگاه تهران و علامه، می‌گوید که «افسردگی در تمام دنیا بین زنان بیشتر شایع است». ساختار فیزیولوژی و تغییرات هورمونی در دوران مختلف زندگی زنان مانند عادت‌ماهانه، بارداری و یائسگی از جمله دلایل مهم شیوع بیشتر افسردگی در زنان است.
پزشک و متخصص روان‌شناسی سلامت امین رفیعی‌پور معتقد است که «زنان باتوجه‌به داشتن شخصیت عاطفی، احساساتی و هیجانی نیاز به کمک عاطفی و احساسی بیشتری در قیاس با مردان دارند» و ازاین‌رو لازم است از نظر اجتماعی و روانی موردتوجه بیشتری قرار گیرند و  «همسران باید زنان را به معنای واقعی درک کرده، ببینند و با آنها حرف بزنند»، چراکه هر چقدر زن در خانواده به‌عنوان مادر فرزندان از سلامت روان بهره‌مند باشد، کودکان و همسرش سالم‌تر هستند و خانواده دارای آرامش بیشتری است.
منبع: فارس

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط