بسط تجربیات موفق مدیریت شهری درایجاد اشتغال زنان زندانی

رییس کمیته بودجه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در نشست مشترک « از سایه تا امید» از خدمات مدیریت شهری به ویژه اداره کل امور زنان و خانواده در ایجاد اشتغال برای زنان زندانی تقدیر کرد.

به گزارش متادخت، میثم مظفر در نشست مشترک اداره کل امور زنان و خانواده با سازمان زندانها – «از سایه تا امید» – که با محوریت جامعه پذیری و ارتقای توانمندی زنان زندانی در شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد با تقدیر از خدمات ارائه شده به زنان زندانی طی 2سال گذشته اظهارکرد: به‎حمدالله با امضای تفاهم‏نامه با سازمان زندان‎ها ، موضوع اشتغالزایی، توانمندی و مباحث درآمدی برای زنان زندانی رأی باز و محکوم مالی از سوی همکاران موثر و کارآمد مدیریت شهری بالاخص در حوزه زنان به خوبی اجرایی شده است.

وی ادامه داد : معتقدم که  بسیاری از سیاستگذاری‌هایی که در مجامع و نهادهای قانونگذار طراحی و تعبیه می‌شود در مجموعه اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران به عینه شاهد اجرای آنها هستیم ؛ بالاخص درموضوع زندانیان زن، از سلامت جسمانی ، مباحث مشاوره و سلامت روانی ، آموزش و مهارت آفرینی و اشتغالزایی و در نهایت درآمدزایی پایدار ، چرخه ای است که از سوی اداره کل امور زنان به‌طور کامل در تفاهم‎نامه های مشترک با قوه قضاییه  و سازمان زندانها به آنها پرداخته شده است.

فاطمه قاسم‌پور، رییس کمیته زنان و خانواده مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این نشست با بیان اینکه ارتباط بین نهادی خوبی صورت گرفته که آثار مثبت آن کاملا مشهود است اظهارکرد: امیدواریم که مدیریت شهری در دوره های آتی هم این روند را ادامه دهد و در واقع استمرار داشته باشد.

زنان و خانواده ,

ایجاد اشتغال برای بیش از 200مددجوی زندان زنان در مراکز کوثر

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران هم در نشست«از سایه تا امید» با ابراز خشنودی از اقدامات صورت گرفته در خصوص ایجاداشتغال و درآمدزایی زنان زندانی از سوی مدیریت شهری پایتخت اظهارکرد: اقدام ارزشمندی که با نیت خیر و خالصانه همه بزرگواران در مجموعه قوه قضائیه، اداره کل زندانهای استان تهران و مدیریت شهری صورت گرفته در واقع، بازتوانی ، جامعه پذیری و بازگرداندن انسان‌ها از یک فضای یأس آلود به فضایی امیدبخش است  به طور حتم خدمت بزرگی است.

مریم اردبیلی ادامه داد:حدود 2سال است که اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران به موضوع زنان زندانی ورود کرده است که ابعاد مختلف اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، جامعه پذیری، خانواده‌پذیری ودر یک کلام ،افق روشنی را پیش روی زنان زندانی قرار داده است.البته باید اذعان کرد که مشکلات عدیده ای هم وجود دارد که با یک ترفند ویا یک استراتژی مشابه حل و فصل نمی شود اما استعدادها ، ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی هم در بین این گروه از زنان پایتخت وجود دارد که می‏تواند منشاء اثر خیر و برکت برای آنها باشد.

وی با اشاره به تردیدهای اولیه برای حضور زنان زندانی در مراکز توانمندسازی کوثر تصریح کرد: از زمان صحبت‎های نخست دراین خصوص، تردیدهایی داشتیم که ما چقدر از عهده این کار بر خواهیم آمد و چقدر می‌توانیم این کار را با کمک همدیگر اجرایی کنیم .اما در همین نمایشگاه اخیر «زنان وتولید ملی» یکی از جلوه های زیبای نمایشگاه بیست و یکم، حضور زنانی بود که با روابط عمیق همدلانه بین آنها و همکاران دیگرشان در محیط های کوثر ، شرایط کسب وکار موفق را رقم زده بودند.

مشاور شهردار تهران درامور زنان و خانواده با بیان اینکه کار سختی بود اما ارزش تجربه کردن را داشت تصریح کرد: نتایج به دست آمده، فراتر از افق ترسیمی که برای اهدافمان در نظر داشتیم، حاصل شد؛ هرچند که هنوز این تجربه موفق در مسیر رشد و بالندگی است اما می‏توان با آرامش خاطر اذعان کرد که به یک مدل خوب همکاری بین شهرداری و سازمان زندان که قابل اشاعه به سایر کلانشهرهای کشور و حتی جهان است، دست یافته ایم.

اردبیلی اضافه کرد: توسعه اشتغال در گروه زنان زندانی رآی باز و همچنین خانواده زندانیان مرد، در دستور کار برای یکسال آینده است.

وی بااستناد به آمار نیز خاطرنشان کرد: تا این لحظه 300 نفر مددجو به اداره کل امور زنان و خانواده ارجاع  داده شده اند که 203نفر از آنها در مراکز کوثر مشغول به کار هستند.

اردبیلی یادآور شد: برخی از مددجویان آزاد شده ،تقاضای ادامه کار در مراکز کوثر را دارند که شرایط همکاری برای آنها مهیا شده است.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با تاکید بر این اصل که باید تمامی ظرفیت های شهر را به خدمت بیاوریم تا مادر و زن زندانی در زندان باقی نماند تصریح کرد:این یک مزیت و اتفاق خوب برای کل شهر است.شهر ما باید این افق را بگشاید تا انسان‏هایی که به هرعلت دچار آسیب شده اند شرایط بازگشت آنها به ریل زندگی فراهم باشد.

زنان و خانواده ,

لزوم تکمیل پروسه و رفع ایرادات

معصومه شقاقی سرپرست دایره نظارت بر زندان زنان استان تهران هم در این نشست با اشاره به ماده 83 و ماده 184 آیین نامه سازمان زندانها اظهارکرد: مطابق این مواد قانونی می‏توان در خصوص ایجاد اشتغال برای گروهی از زنان زندانی  شرایط را مهیا  کرد. با استناد به این موارد قانونی می‌توان اشتغال خارج از زندان با هدف توانمندی، درآمدزایی ، کمک به معیشت و هم مراقبت از فرزندان را برای گروهی از زنان زندانی اجرایی کرد.

حجت الاسلام فیرزوجایی معاون دادستان تهران درامور زندانها هم با تاکید بر این موضوع که اقدام صورت گرفته از سوی مدیران شهری برای بازاجتماعی‏کردن و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای زنان زندانی می‎تواند الگوی مناسبی برای سایر کلانشهرها باشد تصریح کرد: این اقدام به واقع برکات خوبی داشته و بخشی از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده است.

وی افزود: البته این پروسه باید تکمیل و ایرادات آن برطرف شود تا بتوانیم به نحو احسن از ظرفیت به وجود آمده از سوی شهرداری تهران و اداره کل امور زنان و خانواده استفاده کنیم.​

منبع: تسنیم

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط