کمرنگ شدن حمایت از «حقوق زنان» در پاییز ۱۴۰۱

رفتارسنجی ضدانقلاب در فضای مجازی در دوره اغتشاشات آمارهای جالبی را نشان می‌دهد. جنگ علیه ایران در پاییز ۱۴۰۱ با پرچم زنان آغاز شد اما آنچه عملاً محلی از اعراب نداشت مسئله زنان بود.

به گزارش متادخت، بعد از اینکه همزمان با ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ عملاً یک جنگ جهانی در ساحت رسانه‌ای علیه ایران شکل گرفت که در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بود؛ از سلبریتی‌های هالیوودی تا مقامات رسمی غربی در اروپا و آمریکا وارد این معرکه ضدایرانی شدند و دیپلمات های غربی هم رسماً تعارفات و ملاحظات دیپلماتیک را کنار گذاشتند و بدون هیچ ملاحظه‌ای به میدان آمدند.

گرچه قبل از این جنگ هیبریدی علیه ذهن‌های مردم و تلاش برای صورت‌بندی جدید اجتماعی با خوانش غربی از رویداد پاییز ۱۴۰۱، تاکید بر حقوق‌زنان به یک کلید واژه پرتکرار معاندین در ماه های گذشته و به ویژه یکسال اخیر تبدیل شده بود، اما بعد از فوت مهسا امینی دعوت به آشوب و اغتشاش جای این موضوع را گرفت.

بررسی و مقایسه مطالب مرتبط با حجاب و زنان در سه ماه قبل و بعد از فوت مهسا امینی در فضای مجازی اطلاعات جالبی به ما می‌دهد.

مشخصاً مرور این فرآیند آماری نشان می‌دهد با آنکه مطالب کلی پیرامون حجاب اختیاری رشد ۵,۷ برابری داشته اما مسائلی مثل تاکید بر حقوق زنان روند ثابت و توقف خشونت علیه زنان هم تنها رشد ۱۷ درصدی داشته که سهم این دو موضوع نسبت به کل محتوا به ترتیب ۱۶صدم و ۳۶ صدم درصد بوده است.

همچنین نتایج این بررسی بیانگر این است که موضوعاتی مثل حق طلاق و حق تحصیل در ۶ ماه اخیر حجم بسیار اندکی از موضوعات مرتبط با زنان را به خود اختصاص داده است و این مهم نشان دهنده ادعای دروغ جریانات معاند مبنی بر شعار زندگی، «زن، زندگی آزادی» و دفاع از حقوق زنان است. امری که به صراحت و به زبان آماری عدم اهمیت این جریان به موضوع حقوق زنان در اغتشاشات اخیر را عیان می‌کند.

ایرنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط