بانوان سهم خود را در مرجعیت علمی ایفا کردند/ درخشش ۳۴۵ زن ایرانی در فهرست محققان پراستناد برتر

بانوان پژوهشگر ایرانی همچون زنان فعال در سایر حوزه‌ها توانسته‌اند سهم خود را به خوبی در مرجعیت علمی کشور ایفا کنند و حتی در مجامع بین‌المللی خوش بدرخشند؛ به گونه‌ای که اکنون نام ۳۴۵ زن پژوهشگر ایرانی در بین زنان پژوهشگر پراستناد برتر دنیا خودنمایی می‌کند.

به گزارش متادخت، فهرست‌های مختلف در مورد پژوهشگران برتر و اثرگذار هر ساله و توسط پایگاه‌های مختلف استنادی منتشر می‌شود که پژوهشگران شاخص جهانی را بر اساس معیارهای مختلف از جمله تعداد و استنادات به مقالات آنها دسته‌بندی می‌کند، تعداد بیشتر پژوهشگران از هر کشوری نشان‌دهنده مرجعیت علمی این کشورها در عرصه بین‌المللی است.

محمدعلی زلفی‌گل از زمان انتصاب به عنوان وزیر علوم، مرجعیت علمی ایران را در سطح جهانی به عنوان یکی از پنج اولویت خود اعلام کرد و تلاش‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفت. تعداد پژوهشگران یک درصد برتر ایران از ۶۸۵ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۸۴۰ نفر در سال ۱۴۰۱ و تعداد پژوهشگران دو درصد برتر ایران از ۱۸۷۰ نفر در سال گذشته به ۱۹۴۱ نفر در سال جاری رسیده است.

 

سهم بانوان دانشمند ایرانی در فهرست پژوهشگران پراستناد برتر دنیا

بانوان ایرانی نیز نقش خود را در مرجعیت علمی ایران ایفا کرده‌اند و در فهرست ۲ هزار و ۷۹۵ پژوهشگر پراستناد برتر ایرانی که شامل پژوهشگران یک‌دهم درصد برتر، یک درصد برتر و دو درصد برتر است، ۳۴۵ بانوی دانشمند ایرانی حضور دارند. تعداد و سهم بانوان دانشمند از سه فهرست دانشمندان پراستناد برتر در جدول زیر نشان داده شده است.

بر همین اساس الهام اسدپور از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در رشته علوم کشاورزی در فهرست دانشمندان یک‌دهم درصد برتر دنیا قرار دارد. همچنین ۹۴ نفر در فهرست پژوهشگران یک درصد برتر و ۲۵۰ نفر در فهرست دو درصد برتر قرار دارند.

فهرست کامل و اسامی این پژوهشگران را در پوشه پی‌دی‌اف اینجا ببینید.

ایرنا

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط