تأثیرات تحریم‌ها بر زنان و کودکان ایرانی به روایت معاون رئیس جمهور

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در حال حاضر زنان ما با فشار تحریم‌های ظالمانه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که حیات، سلامت، معیشت و پیشرفت آنان و کودکانشان را تهدید کرده و به مخاطره کشانده است.

به گزارش متادخت، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در هفتمین نشست کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند «آیورا» که امروز در تهران برگزار شد، از دغدغه مهم کشورهای عضو در بهبود جایگاه و توانمندسازی زنان در منطقه حاشیه اقیانوس هند تقدیر کرد.

خزعلی  با اشاره به درخشش زنان ایرانی در عرصه‌های گوناگون بین‌المللی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همگام با این اراده جمعی برای پیشرفت زنان و با عنایت به تأکیدات ویژه اسلام، قانون اساسی و اسناد بالادستی کشور بر کرامت انسانی زن در عرصه‌های مختلف بالاخص در حوزه تعاملات اقتصادی مسیر رو به رشدی را پیش برده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به تلاش‌های تروریسم اقتصادی و اقدامات قهرآمیز یکجانبه که به طور غیرقانونی علیه ملت ایران در حال اجراست اشاره کرد و گفت: در حال حاضر زنان ما با فشار تحریم‌های ظالمانه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که حیات، سلامت، معیشت و پیشرفت آنان و کودکانشان را تهدید کرده و به مخاطره کشانده است.

خزعلی در عین حال از سلب حق قانونی عضویت زنان ایرانی در کمیسیون مقام زن انتقاد کرد و گفت: زنان ایرانی طی فرآیندی رسمی به عضویت در کمیسیون مقام زن دست یافته بودند که اقدام سیاست‌بازان قدرتمند غربی برای سلب این حق قانونی، نه تنها پایمال کردن اصول ملل متحدد و باورهای جهانیان به آرمان‌های چندجانبه‌گرایی و احترام به تنوع فرهنگی بود، بلکه رویه‌ای پرخطر و ناصحیح است که یقینا بعد از این نیز شاهد تکرار آن خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: برخلاف تمام ادعاهای معاندین آزادی و تنوع فرهنگی، زنان ایرانی 44 سال دوشادوش مردان در مبارزه‌ای نفسگیر با انواع هجمه‌ها و تحریم‌های ناعادلانه ایستاده‌اند و با تلاش مضاعف تغییرات شگرفی را رقم زدند.

خزعلی ضمن تأکید بر افزایش همکاری‌ها با کشورهای عضو آیورا جهت اشتراک تجربیات جمهوری اسلامی ایران در آموزش و توانمندسازی بانوان، ابراز امیدواری کرد: از طریق تقویت و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، شاهد نتایج و دستاوردهای ارزشمندی برای زنان ایرانی باشیم.

در این نشست خدیجه کریمی، مدیرکل امور بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، طی سخنانی خلاصه‌ای از فعالیت‌های دوساله این معاونت در راستای توانمندسازی اقتصادی بانوان کشورهای عضو آیورا ارائه کرد.

کریمی با اشاره به تشکیل کمیته ملی آیورا اظهار داشت: برگزاری جلسات متعدد داخلی و خارجی، همکاری‌های دو جانبه با دبیرخانه آیورا، استخراج محورهای گفتگو ناظر به مسائل مشترک زنان کشورهای عضو از جمله اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جایگاه ریاست این کارگروه است.

رئیس کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان آیورا با اشاره به برنامه‌های این نشست بین‌المللی دو روزه گفت: تلاش ما این است که ظرفیت دیگر کارگروه‌های اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند نیز برای توانمندسازی بانوان این کشورها به کار گرفته شود.

در این نشست نمایندگان 19 کشور از اتحادیه کشورهای اقیانوس هند شرکت داشتند.

تسنیم

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط