هویت؛ گمشده نسل جدید

یک متخصص روانشناسی تربیتی گفت: جوان و نوجوان امروزی از مشکل هویت چندگانه یا گم‌گشتگی هویتی رنج می‌برد.

به گزارش متادخت، عصر دوشنبه یکم خرداد به همت کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین، نشست صمیمانه اصحاب رسانه به مناسبت ایام ولادت حضرت معصومه(ع) و روز دختر در محل دفتر بسیج رسانه استان قزوین برگزار شد.

در این نشست دکتر درویش‌پیشه، متخصص روانشناسی تربیتی در رابطه با تقویت هویت دختران گفت: پیامبر عظیم‌الشان اسلام فرموده‌اند «هرکس دختر داشته باشد خداوند همواره در پی یاری و کمک به اوست».

وی عنوان کرد: اگر چه ما در جامعه‌ای با فرهنگی کهن و عجین شده با مبانی اسلامی زندگی می‌کنیم و در دین اسلام دختران و زنان از جایگاه متمایزی نسبت به مردان برخوردارند اما دختران نسل امروز ما با مسئله‌ «هویت» دست و پنجه نرم می‌کنند.

این روانشناس تربیتی تصریح کرد: جوان و نوجوان امروزی ما از مشکل هویت چندگانه یا گم‌گشتگی هویتی رنج می‌برد. آسیبی که معمولا از ابتدای نوجوانی آغاز شده و گاه تا ۲۰ سالگی هم ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: بحران هویتی که نسل‌ امروز در آن قرار دارند سبب شده تا همواره دنباله‌روی هر ایده و تفکری باشند، گاهی از پی هویت فرهنگی می‌روند، گاهی در جستجوی هویت جنسی هستند و هر آن حال و هویتی جدید را انتخاب می‌کنند و قادر نیستند افکار خود را جمع‌بندی کرده و به یک هویت واحد دست یابند.

درویش‌پیشه با اشاره به اینکه خانواده‌، برنامه‌ریزان و مجریان برنامه‌ها سه ضلع اصلی تشکیل‌دهنده هویت نسل جوان هستند؛ گفت: خانواده اولین، کوچکترین و مهمترین نهاد اجتماعی است که یک کودک درک می‌کند و در مجموع سه نوع خانواده مقتدر، مستبد و سهل‌گیر برای کودک وجود دارد.

دلایل بحران هویت

وی اظهار کرد: بیش از آنکه بحران هویت دختران حاصل زندگی در خانواده‌های مستبد، قانون‌مدار و دیکتاتور مآبانه باشد؛ به دلیل زندگی و تربیت یافتن در خانواده‌های سهل‌گیر است که حد و مرز و خط قرمزی ندارد. ناگفته نماند که روابط ناسالم و پر تشنج و عواطف والدین بر آتش این بحران می‌دمد و گاه نوجوان سردرگم را به مرز انتحار می‌کشاند.

این متخصص روانشناسی تربیتی گفت: آموزش والدین در وهله اول و در گام بعدی مهارت‌آموزی به نسل جوان، تنها راهکار برون رفت از بحران شخصیتی است. یکی از مهمترین مکان‌هایی که می‌توان با پدر و مادر بر سر امور تربیتی تمرین کرد انجمن اولیا و مربیان است.

وی عنوان کرد: پس از آموزش این نکته حائز اهمیت است که اعتمادسازی و رازداری لازمه ارتباط والدین با فرزندان است. پیش از هرگونه امر و نهی و نصیحت و سفارش باید روابط امن و سالم و اعتماد دوطرفه بین والدین و فرزندان ایجاد شود تا اشتباهات و اتفاقات سر زده از نوجوان بدون پیش‌داوری و برچسب زدن؛ در کانون خانواده حل و فصل شده و راهکار پیشگیری از موارد مشابه بعدی به نوجوان ارائه شود.

درویش‌پیشه گفت: فراموش نکنیم که ارتباط موثر بین والدین، والدین و فرزندان و فرزندان با یکدیگر و در ادامه آن ارتباط موثر بین خانواده با مراکز آموزشی و
ارتباط چند سویه بین خانواده و جامعه موجب جلب اعتماد فرزندان و مباهات آن‌ها به خانواده خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: والدین علاوه بر اینکه موظفند فرزندانشان را برای عصر حاضر تربیت کنند خود هم باید پا به پای مسائل جامعه حرکت کرده و هر روز بر مهارت‌ها و توانمندی‌های جدید خود بیفزایند.

ایسنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط