هرج و مرج در سودان این‌جا هیچ‌کس به داد زنان و دختران نمی‌رسد

جنگ داخلی در سودان، نظام اجتماعی این کشور آفریقایی را از هم پاشانده و این شرایطِ بی‌انتظام به افزایش موارد تجاوز و ربایش دختران و زنان منجر شده است که بعضی از آنها تنها ۱۲ سال سن دارند.

به گزارش متادخت، روز شنبه، 26 فروردین (15‌آوریل)، ۱۰۰ خودروی زرهی وابسته به نیروهای واکنش سریع در اطراف خارطوم، پایتخت سودان، به‌ویژه در پایگاه نظامی مروی مستقر شدند، ارتش این اقدام را تهدید تلقی کرد و درگیری‌ها میان دو طرف آغاز شد. پیش از این امیدهایی برای حل‌وفصل اختلافات میان دو طرف از راه گفت‌وگو وجود داشت اما این امیدها به‌مرور کم‌رنگ‌تر شد. حالا این کشور آفریقایی عملاً به ورطه هرج و مرجی وحشتناک افتاده و این جنگ داخلی ویرانگر که می‌تواند بسیار از نقاط دیگر آفریقا را نیز درگیر بحران خود کند، وارد ماه سوم شده است، با بیش از 3 هزار کشته و ۶ هزار نفر زخمی. پیش از این، امیدهایی برای حل‌ و فصل اختلافات میان دو طرف از راه گفت‌وگو وجود داشت، اما هر چه گذشت این امیدها به‌ مرور کم‌رنگ‌تر شد تا این که این جنگ افق را به کلی تیره کرد و این کشور آفریقایی به ورطه هرج و مرج افتاد. وقتی کشوری دچار هرج و مرج می‌شود، همه ساحت‌های زندگی مردم آن دست‌خوش مصائب می‌شود؛ این میان شاید کودکان و زنان بی‌دفاع‌ترین کسانی باشند که مورد ظلم قرار می‌گیرند.

به گزارش «ایسنا» از خبرگزاری «رویترز»، صندوق نجات کودکان گزارش داد که تعداد موارد تعرض و تجاوز جنسی به دختران نوجوان توسط نظامیان [و شبه نظامیان] سودان به شکلی هشدار دهنده افزایش‌یافته و سازمان ملل نیز گزارش داده است که افزایش قابل توجهی در موارد خشونت با انگیزه‌های جنسیتی ثبت شده است. تاکنون ده‌ها مورد از تجاوز ناشی از درگیری‌های سودان اثبات شده، اما اداره مبارزه با خشونت علیه زنان در دولت سودان می‌گوید که این آمار تنها 2 درصد از کل موارد مشابه است. «عارف نور»، مدیر شعبه صندوق نجات کودکان در سودان، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «می‌دانیم که آمار رسمی، تنها نوک این کوه یخ است. کودکانی که تنها ۱۲ سال سن دارند، به دلیل جنسیت، قومیت و آسیب‌پذیر بودن هدف قرار می‌گیرند.» او گفت که برخی خانواده‌ها برای حفاظت از دختران خود، آنها را در سنین پایین شوهر می‌دهند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر ربایش دختران و تعرض و تجاوز جنسی فردی و گروهی به آنها به دست رسیده است.
آژانس‌های سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک در این هفته گفتند: «ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، مددکاران اجتماعی، مشاوران و شبکه‌های حفاظتی مبتنی بر جامعه در سودان نسبت به افزایش قابل توجه گزارش‌های خشونت‌های مبتنی بر جنسیت با ادامه خصومت‌ها در سراسر کشور هشدار داده‌اند.»
این سازمان‌ها افزودند: «گزارش تخلفات و جلب حمایت به دلیل قطعی برق و شبکه‌های ارتباطی و همچنین ناتوانی در رسیدن به کمک‌های بشردوستانه به دلیل بی‌ثباتی وضعیت امنیتی، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار شده است.» همچنین واحد مبارزه با خشونت علیه زنان با بیان اینکه موارد ربوده شدن زنان و دختران به ویژه در خارطوم به شدت افزایش یافته است، ‌اشاره کرد که اخیراً چندین رویداد رخ داده است و نیروهای پشتیبانی سریع را متهم به دست داشتن در آن کرده است. در مقابل نیروهای پشتیبانی سریع مستقیماً به اتهامات مبنی بر ارتکاب جنایات خشونت جنسی توسط جنگجویانشان پاسخ نداده‌اند، اما مدعی شده‌اند کسانی که مرتکب چنین تخلفاتی شوند، پاسخگوی اعمال خود خواهند بود.
گفتنی است، این هرج و مرجی که میلیون‌ها انسان، به ویژه کودکان و زنان، را در معرض نابودی و تباهی قرار داده، لزوم اقدامات بین‌المللی برای پایان جنگ داخلی را روشن می‌کند. همچنین باید توجه داشت که درگیری‌های سودان زنگ خطر بین‌المللی را به صدا در آورده است. سودان نه تنها کشوری پهناور است- سومین کشور بزرگ آفریقا- بلکه در یک منطقه ناپایدار و از نظر ژئوپلیتیکی حیاتی قرار دارد. سودان در قسمت میانی رودخانه نیل قرار گرفته است و هرگونه ناآرامی در سودان به احتمال زیاد فشارهای خارطوم و قاهره به اتیوپی در مورد ترتیبات آبی رود نیل را مختل می‌کند و ممکن است یک «جنگِ آب» نیز به راه ‌اندازد. همچنین ممکن است جنگ داخلی به مرزها هم کشیده شود و کشورهای دیگر را نیز درگیر کند و نیز خود بحران مهاجرانِ سودانی می‌تواند کل آفریقا را تحت‌الشعاع خود قرار دهد؛ چنان‌که سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نسبت به پیامدها و تأثیرات سوئی که ادامه درگیری‌ها در سودان بر این کشور و منطقه خواهد گذاشت، هشدار داده است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط