رشد مصرف بازی در میان زنان ایرانی
27 تیر 1402 1402-04-28 11:03رشد مصرف بازی در میان زنان ایرانی
- متادخت
- 27 تیر 1402
- 11:23 ق.ظ
- No Comments
به گزارش متادخت، انسیه خزعلی معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده در نشست هماندیشی زن، خانواده، صنعت -رسانه بازیهای رایانهای که به مناسبت هفته گرامیداشت تکریم خانواده از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای و با حضور مدیرعامل آن و تعدادی از بانوان بازیساز برگزار شد، اظهار کرد: امروز بازیهای رایانهای بخش عمدهای از زندگی نوجوانان و جوانان ما را تشکیل داده است و به شدت تحت تأثیر این بازیها هستند. پس میتوان از طریق بازی، تأثیرات مثبتی ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: ممکن است ایجاد تأثیرات مثبت به نسبت تأثیرات منفی بازیها که برای مخاطبان آنها هیجان بیشتری دارد، کار سختتری باشد، اما به هرحال تأثیرگذاری مثبت از طریق بازیها، هنری است که میتوان در تولید پی گرفت. به مصداق «لا یَنْتَشِرُ الْهُدی الاَّ مِنْ حَیثُ اِنْتَشَرَ الضَّلال»، اگر می خواهیم هدایت را انتشار دهیم باید از شیوههای هنری و تکنیکهایی که سازندگان بازیهای خارجی استفاده کردند، ما هم استفاده کنیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تشکیل کارگروه بازی و اوقات فراغت افزود: این کارگروه قرار است در همه استانها فعالیت خود را دنبال کند. با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد ملی بازیهای رایانهای و گروههایی که به صورت خصوصی و در قالب سازمانهای مردم نهاد فعالیت میکنند، میتوان گامی همگانی در این حوزه برداشت.
خزعلی، شناسایی نیازهای حوزه خانواده و زنان براساس اولویتهای هر استان و برگزاری جشنوارههایی به منظور ارائه ایدههایی برای طراحی و تولید بازی را اقدامی در مسیرکاهش آسیبهای اجتماعی دانست و ادامه داد: باید در این زمینه نگاه بینالمللی داشته باشیم و بهترین ایدهها و طرحهای ارائه شده، بتوانند در سطح منطقهای نیز مطرح شوند؛ از سوی دیگر باید راه را برای خانوادههایی که به دنبال محتوای سالم، سرگرم کننده و جذاب در این حوزه هستند، باز کنیم.
رشد مصرف بازی در میان زنان ایرانی
در ابتدای این نشست از اطلاع نگاشت مصرف بازی در میان زنان ایرانی تا سال 1400 با توجه به آخرین پیمایش مصرف بازیهای دیجیتال در ایران رونمایی شد و فرزانه شریفی معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گزارشی به ارائه آمارهایی از بخشهای مهم این گزارش پرداخت و گفت: با توجه به اطلاعات استخراج شده از پیمایش مصرف سال ١٤٠٠ از میان ٣٤ میلیون بازیکن ایرانی تقریبا ١٤ میلیون نفر یا به عبارتی ٤١ درصد از بازیکنان زنان هستند.
وی ادامه داد: با توجه به نتایج پیمایشهای مصرف بازیهای دیجیتال ایران از سال ٨٩ تا به امروز هر ساله نسبت زنان بازیکن رو به افزایش بوده است. به عنوان مثال در سال١٤٠٠ از هر ١٠٠ زن ایرانی ٣٥ نفر بازیکن هستند این در حالی است که در سال ٩٨ از هر ١٠٠ زن ایرانی ٢٩ نفر بازیکن بودهاند.
شریفی افزود: بازیکنان زن به طور میانگین ٦٤ دقیقه صرف بازی میکنند و برآورد می شود که در میان آنها تقریبا ٧٠٠ هزار نفر بازیکن حرفهای هستند. در میان زنان علاقه مندان به پلتفرم موبایل بسیار بیشتر از سایر پلتفرم هاست. به طوری که با توجه به 99.1 درصدی بودن موبایل بازان زن، تقریبا می توان گفت تمام بازیکنان زن با پلتفرم موبایل هم بازی میکنند.
وی ادامه داد: 84 درصد از زنان بازیکن تنها با یک پلتفرم، ١٤ درصد با دو پلتفرم و 2.4 درصد با هر سه پلتفرم از پلتفرمهای بازیهای دیجیتال بازی میکنند. نکته جالب توجه اینکه 44 درصد از جمعیت زنان بازیکن ایرانی نسبت به بازیهای آنلاین علاقه دارند. سبک مورد علاقه بازی در خانمهای ایرانی در گروه سنی 12 تا 34 سال بازیهای فکری/تفننی است.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره میزان هزینهکرد بازیکن زن نیز گفت: خانمها تا پایان سال 1400در مجموع 104 میلیارد تومان برای بازیهای موبایلی، 109 میلیارد تومان برای بازیهای کنسولی و 14 میلیارد برای بازیهای رایانهای (در بخش نرمافزار) هزینه کردهاند و میزان هزینه کرد بانوان برای بازیهای موبایلی که پلتفرم مورد علاقه در میان آنها است 512 میلیارد تومان است.
در این نشست همچنین از اطلاعنگاشت شخصیتهای محبوب بازیهای دیجیتال در میان بانوان بازیکن نیز رونمایی شد و محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این زمینه گفت: به لحاظ علاقهمندی بازیکنان ایرانی به شخصیتهای بازی، نتایج این پیمایش نشان میدهد که بازیکنان زن کشورمان به شخصیتهای بازیهای ایرانی علاقه بیشتری دارند. بازیهای ایرانی چون بیشتر سبک فکری و معمایی دارند و برای پلتفرم موبایل است، توانسته در جامعه مخاطب بانوان نفوذ پیدا کنند و میتوان از این فرصت برای ترویج و اشاعه بازیهای ایرانی استفاده کرد.
علی منصوری عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در این نشست به زمینههای مشترک همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تولید بازیهای ویژه کودکان، خانواده، آسیبهای اجتماعی و موضوع جمعیت و همچنین ایجاد فرصتهای آموزش بازیسازی برای بانوان در سراسرکشور اشاره کرد.
گفتنی است انسیه خزعلی پیش از آغاز این نشست از بخشهای مختلف بنیاد ملی بازیهای رایانهای بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیتهای بنیاد قرار گرفت.
مطالب مرتبط
زنان آسیبدیده زیر چتر حمایت شهرداری تهران
زنان و کودکان بیشترین آسیبپذیری را در شهرهای بزرگ دارند.
ارائه بیش از ۲۰۰ طرح از سوی زنان کنشگر مسجدمحور پایتخت
مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران از ارائه بیش از ۲۰۰ طرح قابل اجرا و احراز شده از سوی زنان کنشگر مسجدمحور پایتخت خبر داد.
خشونت علیه زنان و دختران در غزه بیسابقه است
سخنگوی وزارت امور خارجه به سطح بالای خشونت علیه زنان فلسطین اشاره کرد
اعتراضات در فرانسه به خشونت علیه زنان
هزاران نفر در شهرهای مختلف فرانسه علیه خشونت روزافزون علیه زنان اعتراض کردند.
بیمه سلامت کدام خدمات ناباروری را پوشش میدهد
معاون دفتر خدمات تخصصی و فوق تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، اهم خدمات بیمه سلامت به زوجین نابارور را تشریح کرد.
چرا در لایحه بودجه ۱۴۰۴ اثری از حوزه زنان و خانواده دیده نمیشود؟
رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: چرا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ اثری از حوزه زنان و خانواده دیده نمیشود؟
رشد مصرف بازی در میان زنان ایرانی
27 تیر 1402 1402-04-28 11:03آخرین مطالب
زنان آسیبدیده زیر چتر حمایت شهرداری تهران
5 آذر 1403خشونت علیه زنان و دختران در غزه بیسابقه است
5 آذر 1403اعتراضات در فرانسه به خشونت علیه زنان
4 آذر 1403مطالب پربازدید