این زنها هنوز با عزای زینب (س) عزادارند
1 مرداد 1402 1402-05-02 9:49این زنها هنوز با عزای زینب (س) عزادارند
- متادخت
- 1 مرداد 1402
- 9:05 ق.ظ
- No Comments
به گزارش متادخت، زینب (س) به مدینه برگشت. به شهر جدش رسول الله (ص)، آن هم بی حسین (ع) و تنها با یادگارِ یک مشت از خاک مزارش که گوشه عبایش گره زده بود برای روزهای مبادای دلتنگی! همان روزهایی که از دهم محرم برایش شروع شد و تمام نمیشد، تا همین الآن! انگار که تقدیر این بانو، به روضه گره خورده بود؛ آن هم با عبایی که عطر خون و خاک برادرانش را به دوش میکشید.
و اصلا کدام تاریخی است که آن عطر را فراموش کرده باشد؟ عطر زخمهای مقدسی که در میان عباهای شلاق و آفتابخوردهی زنان قافله صبر، از شام و کربلا آمد تا منزل به منزل، فریادرس چشمهای خیس و جامانده امالبنین و امسلمه و زنان مدینه در سوگ شیرمردان بنیهاشم باشد.
آنها با شنفتن این عطر، پابرهنه و از خود بی خود، به پیشواز زینب (س) دویدند و او با قد و بالایی خمیده، برایشان روضه سوزناک قتلگاه خواند تا بر سینههایشان بکوبند و قلبهای به تپش افتادهشان را گواهی بر عزا بگیرند. روضهای از بریدن گلوی نور. روضهای از محاسن خونین خورشید. و روضهای از گلهای پرپرِ خاندان بنیهاشم. روضهای که هنوز زنهای عرب خوزستان با آن به پیشواز کرب و بلای زینب (س) میروند و از سر مجلسهای غمناک عزای زنانهشان نیفتاده است.
سال شصت و یکم هجری
روضهای که براتش به نام منِ بی سر و پا هم افتاد تا با رفتنم بخشی از تاریخ این عزا شوم. روضهای که خجالتزده مینشینم گوشه یکی از همین مجلسهایش و ناگهان پرت میشوم به جایی دور و گرم و بیابانی! انگار که سال شصت و یکم هجری باشد، و روبهرویم، این سر مبارک حسین (ع)، که هزار باره روی نیزهها رفته!
پشت سر مُلایه
چشمهایم را میبندم اما آخرین تصویرم، زنهاییست که ماکسیهای بلند مشکی پوشیدهاند و شِیلههایشان را دور سرهایشان محکم پیچاندهاند. پیچاندنی به نشان عزا. نه سورمهای در چشمهایشان خوابیده و نه زنی انگشتانش را به حنایی سرخ کرده.
آدامسها و تخمهها را هم از تمام کابینتها و درزهای پنهان خانهها جمع کردهاند تا بچهها هوس نکنند که دهنشان در عزا بجنبد! و دسته دسته به دنبال زن میانسالِ روضهخوانی که در زبان محلی، «مُلایه» صدایش میزنند در تاریکی شب از کوچهای به کوچهای دیگر و از خانهای به خانهای عزادار حسین (ع) میروند و مینشینند و همصدا با زنان قافله کرب و بلا ناله میکنند.
همین جا
از خودم میپرسم «ما بچگیهایمان را توی همین مجلسهای پشت پرده گذراندیم؟» و به خودم میگویم: «درست همین جا، توی همین اتاقهایی که با پارچههای سبز و سرخ و مشکی و شمعهایی که یک نفس روشن بود. مُلایه برایمان از داغ برادر توی دل خواهر میگفت. داغی که فقط خدا و ملایه و امّهادی، مادر شهید ماموسیانی که اسمش سر کوچهمان بود میدانستند چقدر سنگین است.
ملایه میگفت «برادرهایت که شیرمردانی از نسل حیدر کرار باشند و محبتِ چون عباس و ملاطفت چون حسینی را که دیده باشی، دل کندن ازشان آسان نیست؛ آنوقت اگر توی یک روز، در یک نقطه، بگویند «بفرما! این هم تکههای بریده تنشان!» دردش خیلی زیادتر تیر میکشد» ملایه حتی میگفت «شوهر یک زن بمیرد خب سایه یک مرد دیگر بالای سرش میآید؛ پسر یک زن بمیرد یکی دیگرش را به دنیا میآورد اما اگر برادر بمیرد چه کنیم؟» روضههای ملایه ساده بود: «خسارتِ از دست دادن برادر، جبران ندارد» مثل سادگی همان زنهای خانهداری که یک هزار و چند صد سال بعد از عاشورا میخواستند خودشان را با بضاعت ناچیز اشکهایشان، شریک عزای صاحب عزایی چون زینب (س) کنند.»
دل خوشیهای روضه
و من حالا دوباره نشستهام کنج دنج یکی از همین مجلسها؛ که چه دلت خوش میشود به کشیدن انگشتِ خسته از تکرار کلیدهای کیبورد، روی رطوبت سینیهای استیلِ زیر نعلبکیها. دقیقا نشستهام همان جایی که ملایه میخوانَد و زنها صورتهایشان را چنگ میاندازند تا شریک غم بانویی باشند که از روی تَل زینبیه، نشستن شیطان روی شانههای شمر و بریدن گلوی قرآن را دید اما به خاطر رساندن صحیح و سالم انسانیت، به دستان ما، یک نفس ایستاد.
زنی عروسکها را توی سینی میچیند و پارچهی سبزی که زیر چوب منبر بود را دور شکمش میپیچند؛ دلش یک عروسک میخواهد، شبیه رقیه (س)! مُلایه که حال و روزش را میبیند امن یجیب میگیرد و از حضرت رقیه (س) میگوید، و مادربزرگها کاسه گِل را دست به دست روی سر دختربچهها میکشند تا آنها هم قد سن و سال کمشان شریک این مصیبت عظمی شوند.
مجلسی که همه دور یکی از اتاقهای خانه نشستهایم و عطر زعفرانهای هلدار، استکانهای کمرباریک را پر کرده. خانهای که دیوارهایش یک تنه سیاهپوشِ «یا لثارات الحسین» است و وقتی نورا، نوهی ده ساله امّشهاب از او میپرسد: «کی زودتر از همه برای امام حسین (ع) گریه کرد؟» امّشهاب در جوابش میگوید: «ما!» و این یعنی من و شما و همه زنان و دخترانی که اولین نوحهها سهم چشمهای ما شد تا خونهای پاکی را که نامردان ریختهاند، اشکهای ما بشورد.
این زن کیست؟
دوباره چشمهایم را میبندم. ملایه دارد برای حضرت زینب (س) میخوانَد. به کلمات نوحه و ریتم موزون دستهای در آغوشِ هم کشیده شدهی زنان و دختران عرب گوش میدهم. زینب (س) برای این زنان کیست که اینطور پایش ایستادهاند؟ که هزار سال پس از نوحهی رودرروی امالبنین (س) برای زینب (س)، همانطور روبهرویش ایستادهاند و با شعرهای جگرسوز بر سینههاشان میکوبند؟
چشمهایم را باز میکنم. وقت پذیرایی است. زن جوانی که یکپارچه مشکی پوشیده و رد چنگ روی گونههایش افتاده بالای سرم خم میشود: «مأجوره. بفرما» استکان را برمیدارم: «این عزاداریها، این شریک یک غمِ دور شدنها، برای دختر امام است؟ برای خواهر امام است؟ برای عمه امام است؟ اصلا این زینب (س) برای شما کیست؟» بغض روی گلویش چنگ میاندازد: «زینب (س)، برای ما، زنیست که در یک روز، مرگ تمام برادران و برادرزادهها و پسرانش را در راه خدا دید اما به جای ناله گفت: «اللهم تقبل منا هل قربان» زینب برای ما یک زن است، زنی که به دنیا نشان داد اگر حسین و عباس، پسران علی هستند پس او هم دختر علیست.»
ملایه میایستد و زنها دورهاش میکنند، میخواهند روبهروی زینب بایستند و به پیشوازش بروند؛ مثل امالبنین، مثل امّسلمه و مثل زنان مدینه، تا عطر زخمهای مقدسی که در میان عباهای شلاق و آفتابخوردهی زنان قافله صبر، از شام و کربلا آمد، فریادرس چشمهای خیس و جاماندهشان در سوگ شیرمردان بنیهاشم باشد. این زنهای دلسوخته، سالهاست که هنوز با عزای زینب (س) عزادارند.
مطالب مرتبط
سقط جنین در استان بوشهر ۱۵ درصد کاهش یافت
مدیر کل پزشکی قانونی استان بوشهر از صدور ۳۴ مجوز سقط جنین در چهار ماهه اول سال خبر دادو گفت: این تعداد مجوز صادر شده، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.
تأکید مدیرسلامت شهرداری تهران بر افزایش فرزندآوری توسط زوجین
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اهمیت جوانی جمعیت گفت: ما سه فرزندی را کامل نمیدانیم و خانوادهها و زوجین باید به سمت چهار فرزندی بروند.
همایش ملی «زنان مقاوم؛ مقاومت زنان» برگزار میشود
به گزراش متداخت، نشست خبری همایش ملی «زنان مقاوم و مقاومت زنان» امروز، 28 شهریورماه با حضور مرضیه حاجیپور، دبیر همایش و سیمین حاجیپور، دبیر علمی همایش در محل باغموزه دفاع مقدس برپا شد. در ابتدای این نشست، مرضیه حاجیپور، دبیر همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان طی سخنانی گفت: یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی میداریم. همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان امسال برای اولین بار از سوی سازمان امور زنان بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس برگزار میشود. وی افزود: امیدوارم بتوانیم تا سالگرد شهادت سردار سلیمانی این همایش را در سطح ملی برگزار کنیم و در آینده نیز همایش ابعاد بینالمللی بگیرد. در این همایش به دنبال ارائه آثار منتشر شده در رابطه با نقش زنان در دفاع مقدس به جامعه هستیم تا مردم بیش از پیش در جریان این مسئله قرار گیرند. در ادامه، سیمین حاجیپور، دبیر علمی همایش طی سخنانی بیان کرد: در طول تاریخ ایرانزمین زنان در کنار مردان در برهههای زمانی مختلف حضور داشته و به مردان برای پیروزی کمک کردند که یکی از مهمترین برههها انقلاب مشروطه بود و زنانی مانند بیبی مریم همراه با آقایان به مبارزه میپردازند. وی افزود: در انقلاب اسلامی نیز بانوان همگام با آقایان برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش میکنند که این تلاش در زمان دفاع مقدس تداومبخش تلاش ایشان در انقلاب اسلامی بود که در نهایت منجر به پیروزی دفاع مقدس میشود. حاجیپور گفت: در این برهه زمانی بانوان ارزشهای زیادی را آفریدند که به صورت نظری و عملی در گفتمان ایشان مشاهده میشود. مهمترین این گفتمانها، مسئله شهادت بانوان بود. زنان با نقشآفرینی در عرصههای مختلف در دفاع مقدس همگام با مردان زمینه پیروزی را فراهم کردند. یکی از سوالاتی که در این زمینه ایجاد میشود، این است که چرا ارزشها و تلاش بانوان به نسل جدید منتقل نشده است؟ حاجیپور بیان کرد: یکی از دلایل این مسئله، سیاستگذاری است که باید در گذشته به خوبی انجام میشد و قانونهایی در این زمینه وضع میشد تا ارزشهای بانوان به نسل جدید انتقال پیدا کند. در این راستا بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس کمک کردند تا پیگیر این قضیه باشیم. در این مسیر برخی اهداف در محورهای اجتماعی، فرهنگی، سیاستگذاری و … تعیین شد و یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این زمینه رخ داد، بررسی ایستایی زنان در دوران مختلف بود. دبیر علمی همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان گفت: یکی از کارهای مهمی که همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان به دنبال آن است، کالبدشکافی علمی حضور بانوان در دفاع مقدس است. همچنین، باید ارزشهای بانوان در دفاع مقدس را احصا کرده و به مفصلبندی گفتمانی برسیم تا بتوانیم از آن برای حکمرانی علوی و مطلوب در جامعه استفاده کنیم. وی بیان کرد: طی دو پیشنشست که در مهرماه (17 مهرماه) و آبانماه برگزار میشود، در تلاشیم جامعه را برای شنیدن سخنان نخبگان سیاسی و اجتماعی آماده کنیم تا بتوانیم راه حلی برای احیای ارزشهای بانوان پیدا کنیم. خرد سیاسی بانوان و تابآوری ایشان در سالهای جنگ تحمیلی ارزش فراوانی دارد و باعث میشود بانوان امروز ما از تابآوری روانی بیشتری برخوردار شوند. حاجیپور اظهار کرد: شناسایی مولفههای زنانگی در دفاع مقدس و آشتی سیاسی میان بانوان نسلهای مختلف از جمله اهداف برگزاری این همایش است. در نهایت در روز دوم دیماه سال جاری، مقارن با ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی همایش نهایی را برگزار میکنیم. در این همایش اساتید مختلف دانشگاهی به سخنرانی پرداخته و در نهایت نیز راهکارهای لازم ارائه خواهد شد. وی با بیان اینکه پیشنشستهای همایش در سالن هویزه باغموزه دفاع مقدس برگزار میشود، تصریح کرد: همایش ملی زنان مقاوم، مقاومت زنان نیز دوم دیماه در محل سالن خلیج فارس باغموزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد. حاجیپور تصریح کرد: آثار ارسالی در این همایش به صورت چکیده مقالات به دبیرخانه همایش ارسال میشود و علاقهمندان برای شرکت در این همایش تا 20 آبانماه فرصت دارند تا آثار خود را ارسال کنند. سپس، در ادامه، آثار ارسالی طی دو مرحله از سوی اساتید مجرب داوری خواهد شد. همچنین، در ادامه، نویسندگان چکیده مقالات پذیرفته شده نیز باید اصل مقاله خود را تا دوم اسفندماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند. دبیر علمی همایش زنان مقاوم، مقاومت زنان بیان کرد: همچنین، مقالات دارای نوآوری از سوی داوران شناسایی شده و از نویسندگان آنها برای سخنرانی در همایش نهایی دعوت میشود. در برگزاری پیشنشستهای همایش نیز از اساتید دانشگاهها برای سخنرانی با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس دعوت شده است. حاجیپور اظهار کرد: در نهایت نیز کتاب مجموعه مقالات همایش در سال 1404 منتشر شده و در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت. امیدوارم در این همایش بتوانیم نگاه جدیدی را از زندگی بانوان حاضر در دفاع مقدس به جامعه ارائه دهیم تا الگویی برای بانوان نسل جدید باشند. وی تصریح کرد: تجربه زیسته بانوان دفاع مقدس و تاریخ شفاهی ایشان از دیگر بخشهای همایش ملی زنان مقاوم، مقاومت زنان است که برای ثبت خاطرات و وقایع مختلف در رابطه با حضور بانوان در دفاع مقدس به صورت جدی پیگیری خواهد شد. در ادامه این نشست، نادری، مدیر مشارکتهای مردمی سازمان حفظ ارزشهای زنان در دفاع مقدس نیز در سخنانی گفت: در راستای تبیین الگوی سوم و نقش بانوان که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، سازمان سعی میکند تا تلاش کرده و گامهای خوبی در این زمینه بردارد. به همین دلیل همایشهایی را برای تبیین گام سوم و نقش بانوان برگزار میکنیم تا چگونگی زیست بانوان در جمهوری اسلامی بدون افراط و تفریط احصا شود. در این حوزه بانوانی همچون مرحوم مرضیه دباغ را داریم که باید به نسل جوان معرفی شوند. نسل کنونی ما بیش از هر چیز به معرفی الگوهای موفق نیاز دارد. منبع: تسنیم
درباره تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری
بسیاری از خانم ها برای تزریق واکسن آنفولانزا در زمان بارداری مردد هستند، از این رو بهتر است قبل تزریق واکسن اطلاعاتتان را در این زمینه کامل کنید.
بانوان قشم پیشرو زمین گردشگری ژئوپارک های خاورمیانه
مدیر ژئوپارک جهانی قشم از معرفی و تجلیل بانوان جامعه محلی جزیره قشم به عنوان زنان پیشرو، الگو، اثربخشی و نقش آفرین برای تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان علمی، فرهنگی و تربیت ملل متحد(یونسکو) در هشتمین کنفرانس بین المللی شبکه ژئوپارک های آسیا و اقیانوسیه به میزبانی ژئوپارک جهانی کائوینگ کشور ویتنام خبر داد.
ثبتنام ۴۲ هزار نفر کرمانی در طرح جوانی جمعیت
امروز واگذاری ۲۰۰۰ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت در شهرهای کرمان، ماهان و باغین خواهیم داشت.
این زنها هنوز با عزای زینب (س) عزادارند
1 مرداد 1402 1402-05-02 9:49آخرین مطالب
نقد سریال در انتهای شب
28 شهریور 1403نقد سریال در انتهای شب
28 شهریور 1403سقط جنین در استان بوشهر ۱۵ درصد کاهش یافت
28 شهریور 1403تأکید مدیرسلامت شهرداری تهران بر افزایش فرزندآوری توسط زوجین
28 شهریور 1403همایش ملی «زنان مقاوم؛ مقاومت زنان» برگزار میشود
28 شهریور 1403مطالب پربازدید