تخیل میکردیم در زندان باز میشود و نجاتمان میدهند
30 مهر 1402 1402-07-30 14:25تخیل میکردیم در زندان باز میشود و نجاتمان میدهند
- متادخت
- 30 مهر 1402
- 10:15 ق.ظ
- No Comments
به گزارش متادخت، هبة اللَبدی دختر جوان فلسطینی است که ۲۰ جولای ۲۰۱۹ به اسارت صهیونیستها درآمده و سهماه بعد در ششم نوامبر آنسال آزاد شد. او میگوید ۴۳ روز آخر اسارتش، به اعتصاب غذا اختصاص داشت که در نهایت باعث آزادیاش شد. او اینروزها در لبنان تحصیل میکند و ۳۶ سال دارد. زمانی هم که اسیر شد، ۳۲ ساله بود.
لبدی برای رونمایی از کتاب «عاصمه السماء» (فلسطین از دیدگاه سیدحسن نصرالله)، به غرفه ایران در هشتمین نمایشگاه کتاب لبنان آمده بود و بهعنوان مخاطب اینبرنامه، مستمع سخنرانی شیخ شفیق جرادی رئیس انتشارات دارالمعارف الحکمیه در بیروت بود. پس از پایان برنامه، یکی از مسئولان غرفه ایران او را معرفی کرد و گفت اینخانم اسیر اسرائیلیها بوده است. تجربه اسارت در بند صهیونیستها، مطلبی نیست که خبرنگاران بتوانند به راحتی از کنارش عبور کنند. به همیندلیل گفتوگو و سلاموعلیکی که تصور نمیکردم بیش از چند دقیقه طول بکشد، با زندانی سابق صهیونیستها و بانوی مبارز امروز آغاز شد و حدود ۴۰ دقیقه طول کشید.
اینگفتوگو به زبان انگلیسی و عربی انجام شد و گاهی مشترکات دینی چون آیات قرآن نیز به یاریمان آمدند. ویژگی جالب شخصیت هبة اللَبدی یا هبا لبدی، تحولی است که او را از یکدختر بیتفاوت تبدیل به مبارزی مصمم کرده است.
در ادامه مشروح گفتوگو با اینبانوی آزاده فلسطینی را میخوانید؛
* خانم لبدی، شما اسیر صهیونیستها بودهاید. اما پیش از هر صحبتی اجازه بدهید یک سوال مهم بپرسم. چرا اسرائیلیها شما را به قتل نرساندند؟
نمیتوانند.
* ببینید، نکته اینجاست که اگر شما را از سر راه بردارند، برایشان بهتر است و هزینه کمتری خواهد داشت. چون وقتی شما زندانی هستید، بالاخره روزی آزاد میشوید که همینطور هم شد و در نهایت کلی گزارش و مطلب درباره شما کار شد و شما قهرمان شدید. بنابراین برای صهیونیستها بهتر است شما حذف کنند. نه؟
خب نمیتوانند اینکار را بکنند.
* چرا؟ آنها که هرکاری بخواهند میکنند و مجامع بینالمللی هم که در خدمت خودشان هستند…
اینطور باید ۱۱ میلیون انسان را بکشند. توانایی و امکاناتش را ندارند. به همینخاطر است که فلسطینیها را زندانی میکنند. خیلی از فلسطینیها به زندان عادت کردهاند و مرتب، زندانی و آزاد میشوند.
اما یکنکته مهم وجود دارد. اسرائیل نمیتواند همه ما فلسطینیها را بکشد. بله! اما خیلی دوست دارد روی ما سیطره داشته باشد و ما را تبدیل به بردههای خودش کند.
* در زندان، شما را شکنجه هم کردند؟
بله. وحشتناک بود!
* چهطور؟ شوک الکتریکی؟ بدرفتاری؟ مشت و لگد؟
به صورتم سیلی زدند. ضرباتی به صورتم زدند. موهایم را هم میکشیدند. میدانید که من پیش از زندان و آزادیام، حجاب اسلامی نداشتم و موهایم معلوم بود. همینمساله برای اسرائیلیها خیلی خوشحالکننده بود.
هماناول که مرا روی صندلی بازجویی نشاندند، اینسوال را پرسیدند که به چیزهایی اعتقاد داری؟ اسلام را قبول داری؟ پیامبر را قبول داری؟
* چرا؟
هماناول که مرا روی صندلی بازجویی نشاندند، اینسوال را پرسیدند که به چیزهایی اعتقاد داری؟ اسلام را قبول داری؟ پیامبر را قبول داری؟
* قبول داشتید؟
خب من یکفلسطینی بودم که کاری به اینکارها نداشتم. پدر و مادرم مسلمان و باحجاب بودند ولی من نه. اصلی کاری به کار دین نداشتم. همین هم برای اسرائیلیها امتیاز بود.
* خانم لبدی، تابعیت شما فلسطینی است دیگر؟! درست است؟
هم پاسپورت فلسطینی دارم هم پاسپورت اردن را. به همینخاطر به فلسطین رفت و آمد داشتم که در یکی از همینرفتوآمدها بازداشتم کردند. در خانه بودیم که ریختند و مرا بردند. مادرم و خالهام هم حضور داشتند.
* آنها را هم دستگیر کردند؟
نه. فقط مرا که جوان بودم با خودشان بردند.
* در کدام زندان، اسیر بودید؟
زندانهای مختلفی را تجربه کردم. اول به زندانهایی در اورشلیم و حیفا منتقل شدم. بعد به یکزندان زنان در دمون رفتم. کنار اینزندان، یکزندان برای کودکان فلسطینی بود که ۲۰۰ دختر و پسر کوچک در آن زندانی بودند و وضعیتشان تأسفبار بود. بعد هم به زندان رمله و یکزندان دیگر منتقلم کردند.
* واقعاً؟ شما در رمله هم بودهاید؟
بله. خیلی بد و وحشتناک بود! این را بدانید که زنان زیادی در فلسطین زندانی و در محاصرهاند.
* یکسوال! بازجوی شما مرد بود یا زن؟
مرد. البته باید بگویم هم مرد بودند هم زن. ایننکته هم برایتان خیلی جالب است که بدانید اسرائیلیها خیلی ترسو هستند. در مقطعی از اسارت، در سلولی بودم که اتاقی کوچک بود و دوربین مداربسته، بهطور ۲۴ ساعت تصویرش را به اتاقفرمان اسرائیلیها منتقل میکرد. در سلول تنها بودم. زمانی که میخواستند برایم غذا بیاورند، یکسرباز وارد میشد و دستهایم را میگرفت تا نتوانم حرکتی کنم و دیگری ظرف غذا را کناری میگذاشت.
وقتی در مدارس ابتدایی در اردن درس میخواندیم، حقیقت دین را به ما نمیگفتند. معلمهایمان میگفتند «کوثر» یک رودخانه بهشتی است. کسی به ما نمیگفت اینسوره برای حضرت فاطمه زهرا (س) نازل شده است. درباره ایران هم میگفتند آنها یکمشت کافر و بیایمان هستند نمونه دیگر، در راهروی بسیار باریکی رخ داد که به یکی از درهای زندان منتهی میشد. راهرو خیلی باریک بود و اگر کسی از روبرو میآمد، باید کامل تا ابتدای راهرو عقب میرفتی تا او عبور کند. یکبار من با دست و پای بسته در اینمسیر هدایت میشدم و پشت سر یکافسر زن اسرائیلی بودم که جلوتر برود و در را باز کند. از ترس اینافسر، اول مرا تا اول راهرو برگرداندند تا او در را باز کند، بعد دوباره مرا وارد راهرو کردند که از آن در عبور کنم.
* اینترس و هراس ظاهراً ویژگی همیشگی اینقوم است!
بله. خدا هم در قرآن اشاراتی در اینباره دارد.
* همیشه از پشت سرشان میترسند!
من پیش از اسارت و آزادشدنم، چیزی از قرآن و اسلام و ایران نمیدانستم. بعد از آزادی بود که با حضرت زینب (س) آشنا شدم و اینشخصیت زندگیام را زیر و رو کرد.
* پس یکجوان لائیک بودهاید!
بله. ببینید! وقتی در مدارس ابتدایی در اردن درس میخواندیم، حقیقت دین را به ما نمیگفتند. معلمهایمان میگفتند «کوثر» یک رودخانه بهشتی است. کسی به ما نمیگفت اینسوره برای حضرت فاطمه زهرا (س) نازل شده است. درباره ایران هم میگفتند آنها یکمشت کافر و بیایمان هستند.
* یهودیها آنجا هم خیلی فعال هستند!
گفتم که پیش از اسارت، نه حضرت زینب را میشناختم نه اسلام را. جالب است که مادر مسلمان و باحجاب من، که یکزن تحصیلکرده است و مهندسی شیمی خوانده، نمیدانست سوره کوثر برای حضرت فاطمه (س) است. مادر و پدر من انسانهای خوبی هستند ولی اهل بیت پیامبر (ص) را نمیشناختند.
* زندگی شما را باید به پیش و پس از اسارت تقسیم کرد!
دقیقاً!
* ظاهراً ایناسارت برای شما لازم بوده و مسیر جدیدی را در زندگیتان باز کرده است!
اینطور بود که با سیده زینب (س) آشنا شدم. مگر میشود زنی با دست بسته و در زنجیر اسارت، آنطور جلوی جبار زمان، سرش را بالا گرفته و سخنرانی کند؟ به شما گفتم که اسرائیلیها از بیحجاب بودن و بیدین بودن من خوشحال بودند. من هم مثل آنها بودم.
خانواده من اهل سنت بودند. خودم هم که گفتم به دین کاری نداشتم. اما پس از زندان و آشنایی با حضرت زینب (س)، با دین آشنا شدم و بعد هم؛ بله! شیعه شدم. جالب است که خواهرم هم که مثل گذشته من بیحجاب بود، برای اینکه از قافله عقب نماند، پوششاش را اصلاح کرد * جوانی که به سنتها پشت کرده و محصول آموزههای غربی یهودی است!
بله. همینطور است. وقتی مثل آنها بوده باشم، شکستنم برایشان کاری نداشته است. اما از وقتی اینحجاب [به روسریاش اشاره میکند] را انتخاب کردهام، من حضرت زینب (س) هستم و آنها مقابلم امتیازی ندارند.
علاوه بر مدارس، در دانشگاههای اردن هم میگفتند ایرانیها کافرند. خیلی از مردم فلسطین، اردن و کشورهای اسلامی، ایران و اسلام را نمیشناسند.
* مشکل دقیقاً همینجاست. با مردم اینکشورها کاری ندارم اما حکام عربی، مساله فلسطین را نه یکموضوع اسلامی که یکموضوع قومی و نژادی میبینند. بهخاطر همین هم تا الان نتوانستهاند هیچکاری برای آزادی فلسطین کنند. چون با پیشنهاد پول و قدرت یهودیها وسوسه میشوند و فلسطین را فراموش میکنند. اگر کسی باشد که قدس را آزاد میکند، ایرانیها و ملتهای عرب هستند نه حکام اینکشورها!
بله. آنها مثل یزید هستند؛ مثل دیگر خلفای جبار تاریخ. آنها پادشاه و ملوکهایی هستند که نمونههایشان را در تاریخ دیدهایم. من پس از زندان با امام موسی کاظم (ع) هم آشنا شدم و دیدم اینشخصیت بزرگ در زندان هارون الرشید چه ظلمها که ندیده است! اطلاعات من خیلی کم بود. بعد از اینکه از زندان آزاد شدم، به واسطه شنیدن اسم حضرت زینب (س)، شروع به خواندن کردم و سراغ کتابها رفتم. اینطور بود که با امام حسین (ع) آشنا شدم؛ همینطور امام حسن (ع) که شخصیت بسیار بزرگی است و دستاوردهای زیادی برای اسلام داشته است. سیدنا علی (ع) امیرالمومنین هم که جای خود دارد ولی غریب است و شناخته نمیشود.
مهمترین موضوعی که اینروزها به آن فکر میکنم و بیشترین تأثیر را روی روح و روانم من دارد، وضعیت زنان اسیر و دوستانی است که آنها را در زندانهای اسرائیل جا گذاشتهام. آنها میگفتند امید داریم مجاهدین از گردانهای عزالدین قسام تا دیگر گروههای مقاومت ما را آزاد کنند البته وقتی هنوز به زندان نیافتاده بودم، بهقول جوانان امروزی فَنِ (هوادار) سیدحسن نصرالله بودم و مثل جوانان لبنانی از او خوشم میآمد. چون شخصیت دوستداشتنی و مبارزی دارد. اما بههرحال من آنزمان یکمبارز نبودم.
* اما الان…؟
حتماً یکمبارز هستم. همینحجابی که روی سر من میبینید، اسلحه من است. من از درون جنگجو هستم؛ مثل خیلی از مردم فلسطین. من در مدرسه حسین بن علی (ع) درس خواندهام و به ایننتایج رسیدهام.
* یکی از خدمات امام خمینی به جهان اسلام این بود که مساله فلسطین را از آنحالت قومی و نژادی عرب خارج کرد. تا پیش از آنکه امام، جمعه آخر ماه رمضان را روز قدس اعلام کند، حکام عرب هم در بازی نژادی صهیونیستها افتاده و در زمین آنها بازی میکردند.
بله. درست میگوئید.
* اما امام گفت فلسطین پاره تن اسلام است و مسلمانان را برای آزادی قدس بسیج کرد.
نکته مهم اینجاست که بعد از آشنایی با حضرت زینب (س) و بزرگان دین، با شخصیت مهم دیگری آشنا شدم؛ آیتالله سید علی خامنهای. همیشه میدیدم سیدحسن نصرالله، درباره اینشخصیت، با حس و حال عجیبی صحبت میکند. به همیندلیل علاقهمند شدم درباره او مطالعه کنم. یکی از کتابهایی که از ایشان خواندم، تفسیر سوره ممتحنه بود. مطالب اینکتاب درباره تأسیس حکومت اسلامی هستند. اینگونه بود که با نظرات ایشان آشنا شدم.
چیزی که درباره سیدحسن نصرالله و آیتالله خامنهای برای من جالب است، این است که با مردم مسلمان مهرباناند ولی با صهیونیستها با جدیت و قاطعیت روبرو میشوند.
* «اشداء علی الکفار! رحماء بینهم!»
دقیقاً! بعد از آیتالله خامنهای هم با حاجقاسم سلیمانی آشنا شدم. میدانید! او برای ما یکقهرمان است. نمیدانید چهقدر برای ما و دیگر مبارزان عزیز است!
* خانم لبدی، در پایان گفتوگو درباره طوفان الاقصی و اینروزهایی هم که در آنها هستیم، صحبت کنیم.
مهمترین موضوعی که اینروزها به آن فکر میکنم و بیشترین تأثیر را روی روح و روانم من دارد، وضعیت زنان اسیر و دوستانی است که آنها را در زندانهای اسرائیل جا گذاشتهام. آنها میگفتند امید داریم مجاهدین از گردانهای عزالدین قسام تا دیگر گروههای مقاومت ما را آزاد کنند. وقتی در زندان بودیم، با زنان دیگر اینصحنه را تخیل میکردیم که درهای زندان باز میشود و مجاهدان ما را آزاد میکنند. فکر میکنم محققشدن اینآرزو خیلی نزدیک است.
مطالب مرتبط
سقط جنین در استان بوشهر ۱۵ درصد کاهش یافت
مدیر کل پزشکی قانونی استان بوشهر از صدور ۳۴ مجوز سقط جنین در چهار ماهه اول سال خبر دادو گفت: این تعداد مجوز صادر شده، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.
تأکید مدیرسلامت شهرداری تهران بر افزایش فرزندآوری توسط زوجین
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اهمیت جوانی جمعیت گفت: ما سه فرزندی را کامل نمیدانیم و خانوادهها و زوجین باید به سمت چهار فرزندی بروند.
همایش ملی «زنان مقاوم؛ مقاومت زنان» برگزار میشود
به گزراش متداخت، نشست خبری همایش ملی «زنان مقاوم و مقاومت زنان» امروز، 28 شهریورماه با حضور مرضیه حاجیپور، دبیر همایش و سیمین حاجیپور، دبیر علمی همایش در محل باغموزه دفاع مقدس برپا شد. در ابتدای این نشست، مرضیه حاجیپور، دبیر همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان طی سخنانی گفت: یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی میداریم. همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان امسال برای اولین بار از سوی سازمان امور زنان بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس برگزار میشود. وی افزود: امیدوارم بتوانیم تا سالگرد شهادت سردار سلیمانی این همایش را در سطح ملی برگزار کنیم و در آینده نیز همایش ابعاد بینالمللی بگیرد. در این همایش به دنبال ارائه آثار منتشر شده در رابطه با نقش زنان در دفاع مقدس به جامعه هستیم تا مردم بیش از پیش در جریان این مسئله قرار گیرند. در ادامه، سیمین حاجیپور، دبیر علمی همایش طی سخنانی بیان کرد: در طول تاریخ ایرانزمین زنان در کنار مردان در برهههای زمانی مختلف حضور داشته و به مردان برای پیروزی کمک کردند که یکی از مهمترین برههها انقلاب مشروطه بود و زنانی مانند بیبی مریم همراه با آقایان به مبارزه میپردازند. وی افزود: در انقلاب اسلامی نیز بانوان همگام با آقایان برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش میکنند که این تلاش در زمان دفاع مقدس تداومبخش تلاش ایشان در انقلاب اسلامی بود که در نهایت منجر به پیروزی دفاع مقدس میشود. حاجیپور گفت: در این برهه زمانی بانوان ارزشهای زیادی را آفریدند که به صورت نظری و عملی در گفتمان ایشان مشاهده میشود. مهمترین این گفتمانها، مسئله شهادت بانوان بود. زنان با نقشآفرینی در عرصههای مختلف در دفاع مقدس همگام با مردان زمینه پیروزی را فراهم کردند. یکی از سوالاتی که در این زمینه ایجاد میشود، این است که چرا ارزشها و تلاش بانوان به نسل جدید منتقل نشده است؟ حاجیپور بیان کرد: یکی از دلایل این مسئله، سیاستگذاری است که باید در گذشته به خوبی انجام میشد و قانونهایی در این زمینه وضع میشد تا ارزشهای بانوان به نسل جدید انتقال پیدا کند. در این راستا بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس کمک کردند تا پیگیر این قضیه باشیم. در این مسیر برخی اهداف در محورهای اجتماعی، فرهنگی، سیاستگذاری و … تعیین شد و یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این زمینه رخ داد، بررسی ایستایی زنان در دوران مختلف بود. دبیر علمی همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان گفت: یکی از کارهای مهمی که همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان به دنبال آن است، کالبدشکافی علمی حضور بانوان در دفاع مقدس است. همچنین، باید ارزشهای بانوان در دفاع مقدس را احصا کرده و به مفصلبندی گفتمانی برسیم تا بتوانیم از آن برای حکمرانی علوی و مطلوب در جامعه استفاده کنیم. وی بیان کرد: طی دو پیشنشست که در مهرماه (17 مهرماه) و آبانماه برگزار میشود، در تلاشیم جامعه را برای شنیدن سخنان نخبگان سیاسی و اجتماعی آماده کنیم تا بتوانیم راه حلی برای احیای ارزشهای بانوان پیدا کنیم. خرد سیاسی بانوان و تابآوری ایشان در سالهای جنگ تحمیلی ارزش فراوانی دارد و باعث میشود بانوان امروز ما از تابآوری روانی بیشتری برخوردار شوند. حاجیپور اظهار کرد: شناسایی مولفههای زنانگی در دفاع مقدس و آشتی سیاسی میان بانوان نسلهای مختلف از جمله اهداف برگزاری این همایش است. در نهایت در روز دوم دیماه سال جاری، مقارن با ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی همایش نهایی را برگزار میکنیم. در این همایش اساتید مختلف دانشگاهی به سخنرانی پرداخته و در نهایت نیز راهکارهای لازم ارائه خواهد شد. وی با بیان اینکه پیشنشستهای همایش در سالن هویزه باغموزه دفاع مقدس برگزار میشود، تصریح کرد: همایش ملی زنان مقاوم، مقاومت زنان نیز دوم دیماه در محل سالن خلیج فارس باغموزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد. حاجیپور تصریح کرد: آثار ارسالی در این همایش به صورت چکیده مقالات به دبیرخانه همایش ارسال میشود و علاقهمندان برای شرکت در این همایش تا 20 آبانماه فرصت دارند تا آثار خود را ارسال کنند. سپس، در ادامه، آثار ارسالی طی دو مرحله از سوی اساتید مجرب داوری خواهد شد. همچنین، در ادامه، نویسندگان چکیده مقالات پذیرفته شده نیز باید اصل مقاله خود را تا دوم اسفندماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند. دبیر علمی همایش زنان مقاوم، مقاومت زنان بیان کرد: همچنین، مقالات دارای نوآوری از سوی داوران شناسایی شده و از نویسندگان آنها برای سخنرانی در همایش نهایی دعوت میشود. در برگزاری پیشنشستهای همایش نیز از اساتید دانشگاهها برای سخنرانی با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس دعوت شده است. حاجیپور اظهار کرد: در نهایت نیز کتاب مجموعه مقالات همایش در سال 1404 منتشر شده و در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت. امیدوارم در این همایش بتوانیم نگاه جدیدی را از زندگی بانوان حاضر در دفاع مقدس به جامعه ارائه دهیم تا الگویی برای بانوان نسل جدید باشند. وی تصریح کرد: تجربه زیسته بانوان دفاع مقدس و تاریخ شفاهی ایشان از دیگر بخشهای همایش ملی زنان مقاوم، مقاومت زنان است که برای ثبت خاطرات و وقایع مختلف در رابطه با حضور بانوان در دفاع مقدس به صورت جدی پیگیری خواهد شد. در ادامه این نشست، نادری، مدیر مشارکتهای مردمی سازمان حفظ ارزشهای زنان در دفاع مقدس نیز در سخنانی گفت: در راستای تبیین الگوی سوم و نقش بانوان که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، سازمان سعی میکند تا تلاش کرده و گامهای خوبی در این زمینه بردارد. به همین دلیل همایشهایی را برای تبیین گام سوم و نقش بانوان برگزار میکنیم تا چگونگی زیست بانوان در جمهوری اسلامی بدون افراط و تفریط احصا شود. در این حوزه بانوانی همچون مرحوم مرضیه دباغ را داریم که باید به نسل جوان معرفی شوند. نسل کنونی ما بیش از هر چیز به معرفی الگوهای موفق نیاز دارد. منبع: تسنیم
درباره تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری
بسیاری از خانم ها برای تزریق واکسن آنفولانزا در زمان بارداری مردد هستند، از این رو بهتر است قبل تزریق واکسن اطلاعاتتان را در این زمینه کامل کنید.
بانوان قشم پیشرو زمین گردشگری ژئوپارک های خاورمیانه
مدیر ژئوپارک جهانی قشم از معرفی و تجلیل بانوان جامعه محلی جزیره قشم به عنوان زنان پیشرو، الگو، اثربخشی و نقش آفرین برای تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان علمی، فرهنگی و تربیت ملل متحد(یونسکو) در هشتمین کنفرانس بین المللی شبکه ژئوپارک های آسیا و اقیانوسیه به میزبانی ژئوپارک جهانی کائوینگ کشور ویتنام خبر داد.
ثبتنام ۴۲ هزار نفر کرمانی در طرح جوانی جمعیت
امروز واگذاری ۲۰۰۰ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت در شهرهای کرمان، ماهان و باغین خواهیم داشت.
تخیل میکردیم در زندان باز میشود و نجاتمان میدهند
30 مهر 1402 1402-07-30 14:25آخرین مطالب
نقد سریال در انتهای شب
28 شهریور 1403نقد سریال در انتهای شب
28 شهریور 1403سقط جنین در استان بوشهر ۱۵ درصد کاهش یافت
28 شهریور 1403تأکید مدیرسلامت شهرداری تهران بر افزایش فرزندآوری توسط زوجین
28 شهریور 1403همایش ملی «زنان مقاوم؛ مقاومت زنان» برگزار میشود
28 شهریور 1403مطالب پربازدید