«ایران» جوان‌تر می‌شود؛ نرخ باروری در ۱۵ استان کشور افزایش یافت

دبیر ستاد ملی جمعیت ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها آخرین دستاوردهای دولت در حوزه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تشریح کرد.

به گزارش متادخت ، شکیبا محبی تبار دبیر ستاد ملی جمعیت ظهر امروز در نشست رسانه ای با موضوع دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت هفته اینده صورت می‌گیرد و عناوین نهایی شده هفته جمعیت را اعلام کرده ایم. امیدواریم که رسانه ها کمک کنند که عناوین حداکثر تاثیر را داشته باشد.
به گزارش خبرنگار رفاه خبرگزاري فارس، دبیرستاد ملی جمعیت افزود: جایزه ملی جمعیت روز اول هفته جمعیت با عنوان خانواده با حضور رئیس جمهور به برگزیدگان اهدا می شود.
دبیرستاد ملی جمعیت گفت: دولت سیزدهم برای بهره برداری از فرصت حفظ جمعیت تمام توان خود را با کار گرفته و نتایج خوبی را گرفته است.
روستاها در تمام جوامع انسانی جایگاه های مولد هستند و هنوز فعالیت خانواده بکر و با نقش های بسیار زیبا در آن دیده می شود.
وی یاداور شد: پس از تشکیل دولت سیزدهم و ابلاغ قانون حمایت از خانواده فعالیت های بسیاری شکل گرفت و مجموعه های مختلف تلاش کردند تا اقدامات مطلوبی صورت بگیرد.
محبی تبار به برخی از اقدامات دولت در راستای جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: دولت به منظور اجرای مفاد قانون جوانی جمعیت تلاش کرد تا بالغ بر ۸۰ هزار قطعه زمین را به خانوده های دارای سه فرزند به بالا است در استان های کشور اهدا کند و اخیرا هم این اقدام از سوی رئیس جمهور در قم اجرا شد. اجرای ماده ۴قانون جوانی جمعیت مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است و حتی اختیارات فروش و ساخت و ساز به خانواده ها واگذار شده است.
وی از حمایت زنان روستایی دارای سه فرزند و بیشتر از سوی دولت خبر داد و گفت: بهمن ماه سال گذشته بیمه مادران و زنان دارای سه فرزند عشایر و روستاها عملیاتی شده و صندوق بیمه روستایی کار را شروع کرده و تعداد قابل توجهی از مادران بیمه شدند.
وی اضافه کرد: یکی از دستاوردهای دولت، ماده ۵ قانون است که تخفیفات ساخت و ساز برای خانواده ها ارائه شده است. همچنین تخفیف ۵۰ درصدی در انشعابات آب و برق و خدمات دیگر برای ساخت مسکن توسط شهرداری‌ها و و‌زارت نیرو انجام شده است.
وی یادآور شد: احداث و تکمیل و تجهیز خوابگاه های دانشجویی یکی از آن موادی است که در قانون آمده است، این اقدامات از سوی دو وزارتخانه بهداشت و علوم در حال پیگیری است و تاکنون قریب به هزار و ۱۰۰ خوابگاه متاهلی در کشور ایجاد شده است.
محتبی تبار عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات دولت در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعطای وام های فرزند آوری است که سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار وام توانسته از مزایای این وام برخودار باشند. از سال ۱۳۹۹ انباشتی از وام های ازدواج هم صورت گرفته بود که سال گذشته با همت آقای رئیس جمهور حجم بسیاری از وام های ازدواج پرداخت و صف انتظار به وضعیت نسبتا مطلوبی رسیده و تلاش خواهد شد تا به نقطه مطلوب برسیم. در همین راستا براساس آخرین آمارها قریب به ۲۰۳ همت وام به زوجین ایرانی پرداخت شده است.
دبیر ستاد ملی جمعیت تأکید کرد: اعطای سهام بورس به خانواده ها نیز صورت گرفت و تاکنون ۶۵۷هزار نفر ثبت نام کرده اند از این میزانبه ۲۳۹ هزار نفر این سهام پرداخت شده است.
وی درباره طرح دولت برای حمایت از زنان دارای فرزند شیرخوار بیان کرد:
بسته تغذیه ای و بهداشتی رایگان هم پیگیری شد و با همت وزارت رفاه و بهداشت بسته هه تعریف و همین امسال به بهره برداری رسید. به همین منظور طرح کالابرگ طرح یسنا یکی از اقداماتی بود که به دهک های یک تا ۵ پرداخت شد.
وی تاکید کرد: به منظور طرح ویژه ازدواج آسان و به هنگام؛ حمایت از گروه های جهادی در دستور کار قرار گرفت و به همین منظور از ۴۸۰ کروه جهادی فعال این عرصه حمایت شد و ۲۰۰ سمن هم دراین حوزه فعال هستند و جا دارد روند صدور مجوزها از سوی وزارت کشور تسهیل شود.
وی در ادامه به آمار گروه های فعال جادی در حوزه سقط جنین اشاره کرد و این آمار را ۲۱۶ کروه فعال عنوان کرد.
محمد جواد محمودی، دبير علمي جوانی جمعیت، ارزیابی قانونی جوانی جمعیت به بیش از سه سال عبور از اجرای آن نیاز دارد و عنوان کرد: اکنون ما در ۱۵ استان با افزایش نرخ باروری مواجه هستیم.
محمودی با اشاره به کاهش نرخ باروری در ۱۳ استان، ابراز کرد: از لحاظ میدانی مشوق‌های قانونی توانسته اثر گذار باشد اما باید دامنه مشوق ها گسترده تر و گروه فرزند نخست و دوم را نیز شامل شود.
دبیر علمی رویداد ملی جوانی جمعیت نرخ طبیعی رشد جمعیت کشور را ۷ دهم درصد عنوان کرد و افزود: این آمار از زنان ۱۵ تا ۴۹ سال است که اکنون نرخ باروری کشورثابت مانده است.
محمودی نرخ باروری را ۱/۶ عنوان کرد و افزود: در سال گذشته یک میلیون و ۵۷ هزار نوزاد در کشور متولد شدند که نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش ۱۲ هزار نفری داشته است.
وی تاکید کرد: درصورت عدم رشد نرخ جایگزینی در سالهای آینده باید انتظار کاهش نرخ باروری و فرزندآوری باشیم.
محمودي خاطرنشان کرد: آمارهای تولد فرزند سوم و چهارم در سه سال اخیر افزایش یافته و این امار نشان میدهد که مشوق های قانونی برای فرزند سوم و چهار توانسته اثرگذار باشد.
غفاری مسئول دبیر خانه اجرایی جایزه جوانی جمعیت گفت: ما در سال قبل رویدادهای استانی را برگزار و خوشبختانه استان ها فعال شدند، الان رویدادهای استانی هم در حال برگزاری است . مسئله جمعیت بدون حضور مردم شدنی نیست تلاش داریم مردم را هم پای کار بیاوریم.
وی در ادامه افزود: بخش رسانه و پویش سهم من از جوانی جمعیت هم پررنگ بود. بالغ بر ۴هزار اثر به جایزه ملی رسید و برای اینکه حق افراد حفظ شود یک شناسه مردمی تشکیل شد و رویکرد جدی شد تا افراد را شناسایی و ۲۰۰شناسایی فعال هم رخ داد. جایزه ملی هم با حضور رییس جمهور شنبه صبح بیست و نهم صورت میگیرد و این آغازی بر تلاشی جدید خواهد بود. همچنین از یک موسیقی فاخر با اجرای محمد معتمدی هم رونمایی خواهد شد و در مراسم اجرا می شود.

منبع : فارس

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط