بحران سیاستگذاری در حوزه زنان و سقوط در چاله تعارض
20 تیر 1403 1403-04-20 16:04بحران سیاستگذاری در حوزه زنان و سقوط در چاله تعارض
- متادخت
- 20 تیر 1403
- 3:45 ب.ظ
- No Comments
به گزارش متادخت، طیبه مجردیان: بهموازات انقلاب اسلامی مسئله زنان بهعنوان یکی از ارکان انقلاب مورد توجه قرار گرفت. رویکرد بنیانگذار انقلاب اسلامی نسبت به موضوع زن نقطه عطفی در گفتمان اسلامی نسبت به زنان ایجاد کرد و ضمن مقابله با نگاههای سنتی ریشهدار، الگوی نوینی را در ضدیت با دیدگاه سنتی و مدرن فمینیستی مطرح کرد. این الگوی جدید تحت عنوان الگوی سوم در نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنهای و در یک رابطه دیالکتیک با جامعه زنان امتداد و تکامل پیدا کرد، الگویی که بر اهمیت توأمان نقش زنان در خانواده و اجتماع تأکید دارد.
اما چون رویکرد دولتهای مختلف در حوزه مشارکت اجتماعی زنان متضمن افراط و تفریطهایی بوده و هست هنوز بدنه جامعه، ثمره شیرین این نگاه را آنچنان که باید برداشت نکرده است. از یکسو در حوزه زنان جریانهایی داریم که نگاهشان به شاخصهای بینالمللی بهعنوان مثال برابری جنسیتی، فردگرایی و عبور از خانواده است. این جریان بهدنبال مطالبه و تجویز چیزهایی بیشتر از مطلوبات اعتقادی و ساختاری ماست که امکانپذیر هم نیست اما یک نوع مطالبهگری کاذب برای خانمها در دهههای اخیر ایجاد کرده است. یک جریان سنتی هم داریم که دقیقاً بهخلاف آن جریان قبلی «بازگشت به خانواده» کلیدواژه اصلیاش هست، یعنی زن را فقط در خانواده و در قالب همسری و مادری تعریف میکند، این درحالی است که علاوه بر بدنه اجتماعی، خود حاکمیت و دولت هم از این مسئله، عبور کردهاند، میتوان گفت این دو جریان بهطرز عجیبی حوزه مشارکت اجتماعی زنان را به بیراهه بردند.
بنابراین یکی از دشواریها در رابطه با الگوی سوم یعنی الگوی مطلوب زن در گفتمان انقلاب اسلامی، ارائه مدلی مطلوب برای مشارکت اجتماعی زنان است. گفتگو با نگاه انتقادی و بازاندیشانه درباره هویت زن جدید و شرایط موجودِ در اجتماع برای حضور او میتواند به شناختی دقیقتر از جزئیات موضوع برای درک زنان و رفع بخشی از اضطرابهای آنان منجر شود، متکی بر همین دست گفتگو و آگاهیهای شکلگرفته از آن، میتوان ساختارها و نهادهای جدیدی کنار ویرایش نهادهای موجود، ساخت.
و در نهایت شکل سومی از جامعه دیده شود تا باورمندان به «الگوی سوم» از زنان بتوانند با حفط هویت همسرانه و مادرانه خود، از حضور اثرگذار و فعال در محیط اجتماعی بازنمانند، در همین راستا خبرگزاری تسنیم در ادامه پرونده «جمعیت و زن اجتماعی جدید» با راحله کاردوانی؛ دکترای مطالعات زنان و پژوهشگر حوزه زنان گفتوگو کرده است، در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
تأثیر فضای اجتماعی بر هویت فردی و انتخابها
قبل از پرداختن به مسائل زن امروز و مطالباتش، ضرورت دارد او را بهتر بشناسیم، بهعنوان مقدمه بحث، قدری درباره شناخت دقیقتر زن امروز صحبت کنیم و در ادامه گفتگو را با بررسی موشکافانهتر خاستگاههای شکلگیری شخصیت او و همچنین مطالبات و خواستههایش پی بگیریم.
بحث «هویت»، موضوعی است که دغدغه روز و از موضوعات روی میز عرصه اجتماعی، عرصه نخبگانی دانشگاهی و همچنین عرصه حاکمیتی در مباحث زنان و خانواده است و بهترین نقطه عزیمت به بحث زن اجتماعی امروز نیز همین موضوع هویت است.مقایسه انسانها در دورهها و زمانهای مختلف بهنظر میرسد تنها از منظر هویت میتواند بهخوبی مورد بحث قرار گیرد.
وقتی میخواهیم هویتهای جدید شکلیافته را بررسی کنیم، لازم است به این پرسش در مورد هر کدام از نسلهای موردنظر پاسخ دهیم؛ اول آن فرد باید به سؤال «من کیستم؟»، «ویژگیهای من چیست؟» و «من خودم را در چه مواردی تعریف میکنم؟» پاسخ بدهد. این موارد مهمترین سؤالاتی است که هر فرد در مورد خودش بهخصوص از دوره جوانی و نوجوانیاش میپرسد و مسیرهای پیشِروی خود را بر اساس پاسخ به این پرسش شکل میدهد و انتخاب میکند.
اگر بخواهیم زن امروز را در مقایسه با پیشینیان و در مقایسه با نسلهای آینده تعریف کنیم، مهمترین و محوریترین تعریف این است؛ «زن مسلمان امروز، زنی است که اگر در سیستم صحیح اجتماعی و خانوادگی خود قرار گرفته باشد و بهخوبی درون این دو سیستم رشد کرده باشد، بارزترین ویژگی او این خواهد بود که میداند در کجای این عالم قرار گرفته است، چه ویژگیهایی دارد و چه رسالتی بهعهده اوست.»، البته با توجه به اینکه هویت در یک دیالکتیک بین ارزشهای فردی و ارزشهای جامعه و اجتماع شکل میگیرد، سؤالی که فرد از خودش در حوزه هویت مطرح میکند و پاسخی که به آنها میدهد، قطعاً متفاوت از نسل پیش از خودش است، در عین حال نسل را هم بهاشکال مختلفی مطرح میکنند؛ گاهی یک دهه و گاهی در بستر تحولات اجتماعی که با آن روبهرو هستیم و کمتر از یک دهه تعریف میشود.
هویت امری است که در رابطه رفت و برگشتی بین سبک تفکر و ایدئولوژی فرد، ارزشهای خانوادگی و بهویژه تعریفی که جامعه از این فرد دارد، خود را تعریف میکند و اینگونه فرد به سؤال خود درباره هویتش پاسخ میدهد. زمانی که اثرگذاری تحولات اجتماعی را قبول میکنیم و معتقد هستیم که خصوصاً در چهار دهه اخیر با تحولات بسیار جدی روبهرو بودهایم، قاعدتاً در بررسی اینکه زن امروز هویتی متفاوت از یک دهه یا دو دهه پیش دارد، به نتیجه مثبت میرسیم، چون در فضای اجتماعی متفاوتی زندگی را تجربه کرده و ارزشهایش شکل گرفته و اولویتبندیهای متفاوتی برای او در زندگی شکل گرفته است، از این نظر حتی آنقدر فضای اجتماعی بر شکلگیری هویت اثر دارد که امروز تحقیقات جدید از هویتِ پیش از کرونا و پساکرونا صحبت میکند.
این تأکید از آن جهت است که وقتی میخواهیم در مورد هویت زن صحبت کنیم، باید متوجه مطالبات و فضای اجتماعیای باشیم که زن در آن رشد کرده است، این نکته باعث میشود وقتی در مورد افراد صحبت میکنیم، همه آنچه را برایشان اتفاق میافتد، حاصل انتخابهای فردی ندانیم. گاهی بحث حوزههای تحصیل، اشتغال و بهطور کلیتر مشارکت اجتماعی زنان، صرفاً به یک انتخاب فردی معنا میشود، به این ترتیب نمیتوان وجه انتخاب را در نظر نگرفت، اما این انتخاب امروزه بهشدت تحتتأثیر فضای اجتماعیای است که فرد در آن رشد کرده است و اولویتهایش در آن شکل گرفته است.
ویژگیهای زن اجتماعی جدید
پس از انقلاب اسلامی در برنامههای توسعه و سیاستگذاری کلان کشور در زمینه توجه به کرامت زنان و ارتقای سطح آموزش و تحصیلات آنها دستاوردهای خوبی داشتهایم، همچنین از برنامههای توسعه چهارم و پنجم، در زمینه افزایش اشتغال زنان و حضور آنها عرصه اجتماعی توفیقاتی داشتهایم، بهطوری که امروز تقریباً هیچ پدری ـ حداقل در افرادی که در رده سنی 30 تا 40 سال هستند ـ تردیدی ندارد که باید دختر خود را به مدرسه بفرستد، امری که پیش از انقلاب بهدلایل مختلف مثل اعتماد نداشتن به فضای اجتماعی و تحصیلی و دلایل دیگر وجود نداشت؛ درواقع این امر در اولویت خانوادهها نبوده است که همه فرزندان ـ اعم از دختر و پسر ـ باید مسیر تحصیل را طی کنند، توانمند شوند و بتوانند برای زندگی خود تصمیم بگیرند.
در چهل سال پس از انقلاب اسلامی، مدلی از تربیت را پیدا کردهایم که مبتنی بر توانمندسازی، آموزش و بهنوعی سوژگی زنان شکل گرفته است. قطعاً زنی که در این فرآیند رشد کرده است و حال در سن جوانی و پس از آن قرار دارد، زنی است که مشارکت اجتماعی را بخشی از هویت خود تعریف میکند، در این شرایط بسیار کم هستند زنانی که هویت خود را تنها در پاسخ به ارزشهای خانوادگی جستوجو میکنند، بهدلیل اینکه فضایی که در آن تنفس کرده و بزرگ شدهاند و مراحلی که طی کردهاند، این امر را برایشان مهم جلوه داده است که در پی کیستی و چیستی خود باشند.
درنتیجه امروز با زنی روبهرو هستیم که از یک سو بهجهت فضای خانوادهمحوری که ویژگی زندگی بومی ایران است، ارزشهای خانوادگی را پس نمیزند و قائل به آنهاست، از سوی دیگر خود را با حضور اجتماعی تعریف میکند، البته بهصورت کلی صحبت میکنیم و قطعاً هیچ گزارهای در مورد همه زنان مصداق ندارد، اما در مجموع برای زنی که با این هویت شکل گرفته است، قطعاً باید سیاستگذاری دقیقی شود.
جایگاه زن اجتماعی جدید در ساحت سیاستگذاری و قانونگذاری
با توجه به هویتی که به آن اشاره کردید، آیا جامعه چنین زنی را پذیرفته است؟ در واقع میخواهیم بدانیم؛ آیا در ساحت سیاستگذاری و قانونگذاری، زن اجتماعی جدید را لحاظ کردهایم؟ یا هنوز هم رویکرد ما، نگاهی سنتمحور به زنان است؟
ماجرای رابطه مسئله زنان و سیاستگذاری در جامعه امروز در دو دهه اخیر، ماجرای بسیار پیچیدهای است، بهدلیل اینکه ما در هیچ مسئلهای بهاندازه مسئله زنان، امر سیاسی را دخیل نمیبینیم و این مسئله هم به ریشههای این مسئله مربوط است که بحث جنبش فمینیسم در آن بسیار جدی است.
یعنی چه؟
یعنی ما گاهی خود را در مسئله زن، کاملاً در تقابل با جنبش فمینیسم معنا میکنیم و با وجود اینکه پیشینه دینی ما حضور اجتماعی زنان را تأیید میکند و آنها را بهعنوان عنصر مؤثر اجتماعی میپذیرد مثلاً در سیره تاریخی تأکید شده است که زنان در اطراف مسجد به مباحثه میپرداختند و مباحث علمی را دنبال میکردند، حتی مثال حضرت خدیجه(س) را میزنیم که فعالیتهای تجاری و اقتصادی داشتند یا سایر زنان که در جنگها و در پشت جبههها حضور داشتند و این موارد استثنا نبوده بلکه یک رویه معمول بوده استاما چون خود را در برابر جنبش فمینیسم میبینیم، فراموش میکنیم رویکرد مستقل و فعال خود را بهکار بگیریم. رویکرد مستقل و فعال ما بدون در نظر گرفتن هجمهها و گزارههای فمینیسم این است که زنان نیمی از پیکره جامعه و نیمی از تفکر جامعه هستند و اگر بخواهیم مسئلهای در جایگاه درست خود قرار بگیرد، حضور زنان در جایگاه تفکر، تصمیمگیری، سیاستگذاری و مشارکت در اجرا بسیار جدی است.
مثال جزئی این است که برای سیستم و نظام آموزش و پرورش بدون اینکه حدی از تفکر و کنشگری زنان را بپذیریم، نمیتوانیم یک نظام صحیح و کاملی طراحی کنیم؛ چون این زن است که نیمه مکمل جامعه بهشمار میرود و این پازل را در سطح تفکر و تصمیمسازی کامل میکند.
مقام معظم رهبری بهعنوان نمایندهای از تفکر اصیل دینی، در مسئله زنان بهشدت تأکید دارند که اجازه ندهیم مواجهات فمینیستی باعث شود زن از عرصه خانواده و هویت ارزشی خود دور شود؛ از طرف دیگر ایشان تصریح میکنند کهباید حمله از طرف ما شود، نه اینکه تنها یک موضع منفعل و پاسخدهنده داشته باشیم، یعنی خودمان موضع فعال و پیشرو در بحث زنان داریم و این موضع فعال در حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری بهعنوان یک مزیت جامعه باید انگاشته شود.
آنچه در طول مسیر طی شد، افراط و تفریطهایی بود که باید بررسی شود؛ از یک طرف با گزاره برابری جنسیتی، ورود به رشتههای مختلف دانشگاهی و شغلهای مختلف را دنبال کنیم و از طرف دیگر، سقفهای شیشهای را مدنظر داشته باشیم که از ورود زنان به مسئله تصمیمسازی و سطوح حاکمیتی جلوگیری میکند، بهعبارت دیگر میگوییم آموزش بسیار خوب است و زنان و دختران را تشویق به علمآموزی میکنیم، اما وقتی آمار 70درصدی زنان در دانشگاهها را مشاهده میکنیم، احساس نگرانی داریم که؛ با اینهمه فارغالتحصیل خانم چهکار باید کنیم؟!
تقابل افزایش جمعیت با مشارکت اجتماعی زنان
بحث جمعیت هم، موضوع زمینماندهای است و ناگهان در چاله تعارض سقوط میکنیم. در این چاله تعارض که امروز در آن قرار داریم، با مسئله جدی بحران سیاستگذاری در حوزه خانواده و ارزشهای جنسیتی و تقابل آن با مسئله مشارکت اجتماعی زنان روبهرو هستیم.
چرا بهتعبیر شما در این چاله تعارض افتادهایم؟
بهدلیل همان افراط و تفریطها که زن را در یک حوزه بهشدت پررنگ دانستیم و خواستیم حضور اجتماعی داشته باشد، ولی ادامه آن روند را در نظر نگرفتیم، یعنی خانمی که تحصیل میکند، قاعدتاً این سطح تفکر در او شکل میگیرد که از تحصیلاتش استفاده کند، استفادهای بهسود خود و خانواده و در عین حال جایگاه اجتماعی خود را میبیند و سود جامعه را هم در نظر میگیرد و اتفاقاً زنان تحصیلکرده بهخصوص در سطوح بالا، زنانی هستند که منافع اجتماعی برایشان اهمیت بسیاری پیدا میکند، یعنی این بازنمایی از زنان شاغل که گاهی مطرح شده غلط است که اینها افرادی هستند که صرفاً برای اینکه پول بیشتری به دست آورند، استقلال داشته باشند و بتوانند خریدهای مکرر کنند، این برداشت لنز و انداختن روی بخش محدودی از زنان است.
در سیر طبیعی اگر نخواهیم در چاله تعارض سقوط کنیم، باید از یک سو توانمندسازی، تحصیلات و مهارتافزایی زنان را دنبال کنیم که مزایای بسیار متعددی دارد و مهمترین مزیتش آن است که زنان از ابژه شدن، مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، فرورفتن در آسیبها بهدلیل مسائل مالی و… در امان میمانند، اما از سوی دیگر باید بتوانیم زمینههایی ایجاد کنیم که این توانمندسازیها به منصه ظهور برسد و تأثیر اجتماعی و فردی داشته باشد. به این مسئله آن طور که باید، اهمیت داده نشده است و سیاستهایی که تا به حال صورت گرفته، سیاستهایی غیرمنعطف است که با نیازهای روزمره و واقعی زنان در مسئله همسری و مادری متناسب نیست.
منبع: تسنیم
مطالب مرتبط
سقط جنین در استان بوشهر ۱۵ درصد کاهش یافت
مدیر کل پزشکی قانونی استان بوشهر از صدور ۳۴ مجوز سقط جنین در چهار ماهه اول سال خبر دادو گفت: این تعداد مجوز صادر شده، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.
تأکید مدیرسلامت شهرداری تهران بر افزایش فرزندآوری توسط زوجین
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اهمیت جوانی جمعیت گفت: ما سه فرزندی را کامل نمیدانیم و خانوادهها و زوجین باید به سمت چهار فرزندی بروند.
همایش ملی «زنان مقاوم؛ مقاومت زنان» برگزار میشود
به گزراش متداخت، نشست خبری همایش ملی «زنان مقاوم و مقاومت زنان» امروز، 28 شهریورماه با حضور مرضیه حاجیپور، دبیر همایش و سیمین حاجیپور، دبیر علمی همایش در محل باغموزه دفاع مقدس برپا شد. در ابتدای این نشست، مرضیه حاجیپور، دبیر همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان طی سخنانی گفت: یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی میداریم. همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان امسال برای اولین بار از سوی سازمان امور زنان بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس برگزار میشود. وی افزود: امیدوارم بتوانیم تا سالگرد شهادت سردار سلیمانی این همایش را در سطح ملی برگزار کنیم و در آینده نیز همایش ابعاد بینالمللی بگیرد. در این همایش به دنبال ارائه آثار منتشر شده در رابطه با نقش زنان در دفاع مقدس به جامعه هستیم تا مردم بیش از پیش در جریان این مسئله قرار گیرند. در ادامه، سیمین حاجیپور، دبیر علمی همایش طی سخنانی بیان کرد: در طول تاریخ ایرانزمین زنان در کنار مردان در برهههای زمانی مختلف حضور داشته و به مردان برای پیروزی کمک کردند که یکی از مهمترین برههها انقلاب مشروطه بود و زنانی مانند بیبی مریم همراه با آقایان به مبارزه میپردازند. وی افزود: در انقلاب اسلامی نیز بانوان همگام با آقایان برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش میکنند که این تلاش در زمان دفاع مقدس تداومبخش تلاش ایشان در انقلاب اسلامی بود که در نهایت منجر به پیروزی دفاع مقدس میشود. حاجیپور گفت: در این برهه زمانی بانوان ارزشهای زیادی را آفریدند که به صورت نظری و عملی در گفتمان ایشان مشاهده میشود. مهمترین این گفتمانها، مسئله شهادت بانوان بود. زنان با نقشآفرینی در عرصههای مختلف در دفاع مقدس همگام با مردان زمینه پیروزی را فراهم کردند. یکی از سوالاتی که در این زمینه ایجاد میشود، این است که چرا ارزشها و تلاش بانوان به نسل جدید منتقل نشده است؟ حاجیپور بیان کرد: یکی از دلایل این مسئله، سیاستگذاری است که باید در گذشته به خوبی انجام میشد و قانونهایی در این زمینه وضع میشد تا ارزشهای بانوان به نسل جدید انتقال پیدا کند. در این راستا بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس کمک کردند تا پیگیر این قضیه باشیم. در این مسیر برخی اهداف در محورهای اجتماعی، فرهنگی، سیاستگذاری و … تعیین شد و یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این زمینه رخ داد، بررسی ایستایی زنان در دوران مختلف بود. دبیر علمی همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان گفت: یکی از کارهای مهمی که همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان به دنبال آن است، کالبدشکافی علمی حضور بانوان در دفاع مقدس است. همچنین، باید ارزشهای بانوان در دفاع مقدس را احصا کرده و به مفصلبندی گفتمانی برسیم تا بتوانیم از آن برای حکمرانی علوی و مطلوب در جامعه استفاده کنیم. وی بیان کرد: طی دو پیشنشست که در مهرماه (17 مهرماه) و آبانماه برگزار میشود، در تلاشیم جامعه را برای شنیدن سخنان نخبگان سیاسی و اجتماعی آماده کنیم تا بتوانیم راه حلی برای احیای ارزشهای بانوان پیدا کنیم. خرد سیاسی بانوان و تابآوری ایشان در سالهای جنگ تحمیلی ارزش فراوانی دارد و باعث میشود بانوان امروز ما از تابآوری روانی بیشتری برخوردار شوند. حاجیپور اظهار کرد: شناسایی مولفههای زنانگی در دفاع مقدس و آشتی سیاسی میان بانوان نسلهای مختلف از جمله اهداف برگزاری این همایش است. در نهایت در روز دوم دیماه سال جاری، مقارن با ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی همایش نهایی را برگزار میکنیم. در این همایش اساتید مختلف دانشگاهی به سخنرانی پرداخته و در نهایت نیز راهکارهای لازم ارائه خواهد شد. وی با بیان اینکه پیشنشستهای همایش در سالن هویزه باغموزه دفاع مقدس برگزار میشود، تصریح کرد: همایش ملی زنان مقاوم، مقاومت زنان نیز دوم دیماه در محل سالن خلیج فارس باغموزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد. حاجیپور تصریح کرد: آثار ارسالی در این همایش به صورت چکیده مقالات به دبیرخانه همایش ارسال میشود و علاقهمندان برای شرکت در این همایش تا 20 آبانماه فرصت دارند تا آثار خود را ارسال کنند. سپس، در ادامه، آثار ارسالی طی دو مرحله از سوی اساتید مجرب داوری خواهد شد. همچنین، در ادامه، نویسندگان چکیده مقالات پذیرفته شده نیز باید اصل مقاله خود را تا دوم اسفندماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند. دبیر علمی همایش زنان مقاوم، مقاومت زنان بیان کرد: همچنین، مقالات دارای نوآوری از سوی داوران شناسایی شده و از نویسندگان آنها برای سخنرانی در همایش نهایی دعوت میشود. در برگزاری پیشنشستهای همایش نیز از اساتید دانشگاهها برای سخنرانی با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس دعوت شده است. حاجیپور اظهار کرد: در نهایت نیز کتاب مجموعه مقالات همایش در سال 1404 منتشر شده و در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت. امیدوارم در این همایش بتوانیم نگاه جدیدی را از زندگی بانوان حاضر در دفاع مقدس به جامعه ارائه دهیم تا الگویی برای بانوان نسل جدید باشند. وی تصریح کرد: تجربه زیسته بانوان دفاع مقدس و تاریخ شفاهی ایشان از دیگر بخشهای همایش ملی زنان مقاوم، مقاومت زنان است که برای ثبت خاطرات و وقایع مختلف در رابطه با حضور بانوان در دفاع مقدس به صورت جدی پیگیری خواهد شد. در ادامه این نشست، نادری، مدیر مشارکتهای مردمی سازمان حفظ ارزشهای زنان در دفاع مقدس نیز در سخنانی گفت: در راستای تبیین الگوی سوم و نقش بانوان که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، سازمان سعی میکند تا تلاش کرده و گامهای خوبی در این زمینه بردارد. به همین دلیل همایشهایی را برای تبیین گام سوم و نقش بانوان برگزار میکنیم تا چگونگی زیست بانوان در جمهوری اسلامی بدون افراط و تفریط احصا شود. در این حوزه بانوانی همچون مرحوم مرضیه دباغ را داریم که باید به نسل جوان معرفی شوند. نسل کنونی ما بیش از هر چیز به معرفی الگوهای موفق نیاز دارد. منبع: تسنیم
درباره تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری
بسیاری از خانم ها برای تزریق واکسن آنفولانزا در زمان بارداری مردد هستند، از این رو بهتر است قبل تزریق واکسن اطلاعاتتان را در این زمینه کامل کنید.
بانوان قشم پیشرو زمین گردشگری ژئوپارک های خاورمیانه
مدیر ژئوپارک جهانی قشم از معرفی و تجلیل بانوان جامعه محلی جزیره قشم به عنوان زنان پیشرو، الگو، اثربخشی و نقش آفرین برای تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان علمی، فرهنگی و تربیت ملل متحد(یونسکو) در هشتمین کنفرانس بین المللی شبکه ژئوپارک های آسیا و اقیانوسیه به میزبانی ژئوپارک جهانی کائوینگ کشور ویتنام خبر داد.
ثبتنام ۴۲ هزار نفر کرمانی در طرح جوانی جمعیت
امروز واگذاری ۲۰۰۰ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت در شهرهای کرمان، ماهان و باغین خواهیم داشت.
بحران سیاستگذاری در حوزه زنان و سقوط در چاله تعارض
20 تیر 1403 1403-04-20 16:04آخرین مطالب
نقد سریال در انتهای شب
28 شهریور 1403نقد سریال در انتهای شب
28 شهریور 1403سقط جنین در استان بوشهر ۱۵ درصد کاهش یافت
28 شهریور 1403تأکید مدیرسلامت شهرداری تهران بر افزایش فرزندآوری توسط زوجین
28 شهریور 1403همایش ملی «زنان مقاوم؛ مقاومت زنان» برگزار میشود
28 شهریور 1403مطالب پربازدید