برگزاری نشست دهم طرح «تبیین گفتمان تحکیم خانواده در ایران»

سلسله‌نشست‌های علمی-تخصصی «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران» روز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ از ساعت 13 تا 15 برگزار شد. مرضیه عزتی وظیفه‌خواه، مسئول امور بانوان نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور، در این نشست با محوریت "بررسی سیاست‌های تحکیم خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله) و عملکرد سازمان‌های متولی" سخنرانی کرد.

به گزارش متادخت، عزتی در این نشست بیان کرد که در ازدواج باید تعارض میان لذت دنیوی و سازندگی فردی رفع شود. او معتقد است که سبک زندگی جدید باعث شده که افراد بیشتر به دنبال انتفاع از ازدواج باشند و حق و تکلیف را به درستی درک نکنند. به همین دلیل، نیاز به زوجیت در جامعه آسیب دیده و روابطی خارج از چارچوب ازدواج شکل گرفته است. به‌جای پرسیدن “چه کسی مرا خوشبخت می‌کند؟” افراد باید بیاموزند “چگونه خودم می‌توانم خوشبخت شوم؟”

او با تأکید بر نگاه توحیدی، تصریح کرد که هر فرد به ازای حقی که دارد، تکلیفی بر دوش دارد و تنها از این طریق می‌تواند حقوق فرد مقابل را ادا کند. وی تحکیم خانواده را یک تکلیف دینی دانست و اظهار کرد که در جوامع غیراسلامی، فرار از تکلیف باعث تعارضات خانوادگی شده است.

عزتی بر اهمیت آموزش مسئولیت‌پذیری از دوران پیش‌دبستان تا دانشگاه تأکید کرد و گفت که مدارس و خانواده‌ها باید نقش خود را در تربیت فرزندان مسئولیت‌پذیر ایفا کنند. او پیشنهاد داد که برای آموزش مردان، از دوره ۴۵ روزه آموزشی سربازی استفاده شود.

در پایان، او به مشکلات دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج اشاره کرد و گفت که این دوره‌ها در زمان نامناسب و با کیفیت پایین برگزار می‌شوند و در نتیجه بازدهی لازم را ندارند. عزتی همچنین از نقش ستاد ازدواج به‌عنوان متولی اصلی امور ازدواج انتقاد کرد و بر لزوم تمرکز بیشتر بر پیشگیری به‌جای درمان در تحکیم خانواده تأکید کرد.
گفتنی است که این طرح در دو فصل تشکیل و تحکیم خانواده و طی ۲۰ نشست علمی – تخصصی با رویکرد سیاست‌گذارانه به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) و دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران برگزار خواهد شد.​

منبع: جهاد دانشگاهی

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط