حجاب اسلامی را با قانون حجاب سال ۱۳۹۲ نمیتوان نهادینه کرد
26 بهمن 1401 1401-12-14 10:49حجاب اسلامی را با قانون حجاب سال ۱۳۹۲ نمیتوان نهادینه کرد
- متادخت
- 26 بهمن 1401
- 12:33 ق.ظ
- No Comments
به گزارش متادخت، «منصوره شاکری» دبیر علمی این کرسی علمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مسئله حجاب، تبیین مباحث فرهنگی و اهمیت عفاف و حجاب در جامعه اظهار کرد: کسب تکامل انسانی در سیطره امنیت، پوشش و حجاب است با توجه به این که حیات اجتماعی ما از خانواده شکل میگیرد، لازم است برای ایجاد تمدن نوین اسلامی به مجموعه خانواده نگاه ارزشمند و دقیقی باشد و به ترویج دین، اخلاق، عفاف و حیاء که از جمله مؤلفههای تمدنساز هستند توجه شود.
وی با اشاره به ضعف قانون در امر پوشش و حجاب اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر از ابتدای قانونگذاری در اجرای قانون حجاب صراحت اجرایی وجود داشت اکنون ما در این سردرگمی نبودیم، تبدیل مجازاتهای مقرر به مجازات های آسان تر و مماشت با این قشر در طول سالیان گذشته موجب شده است که اکنون تصور این مسئله که جریمه قانونی برای عدم رعایت حجاب اعمال شود ممکن نباشد کما اینکه از مهمترین ایرادات و چالشها این است که حتی در قانون به تعریف حجاب به درستی پرداخته نشده است و مجازاتهای نقدی نیز متناسب به شرایط جامعه نیست.
شاکری با اشاره و نوع، سبک و شیوه اجرای کرسیهای علمی و ترویجی، از لزوم اهمیت توجه به ایجاد فضاهایی برای تفکر کردن و تأمل کردند گفت و ادامه داد: برگزاری کرسی علمی در مسئله عفاف و حجاب مقدمهای برای شروع کار بزرگی است که انشالله نکات دقیق و ظریفی از آن حاصل خواهد شد و سبب ایجاد تکاپو در بین طلاب خواهد شد تا در بحث حجاب عمیقتر، به روز تر و خلاقانهتر فعالیت داشته باشند و این دستاورد مستلزم پیشنیازهایی همچون افزایش سطح علمی و مطالعه در این خصوص است.
حجاب شرعی در قانون تعریف نشده است
«محمدرضا عرشیان» معاون فرهنگی دادگستری استان یزد نیز در این کرسی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، شهدای امنیت و شهدای امر به معروف و نهی از منکر، گفت: همواره دشمن سعی داشته است که برگ برنده را در دست داشته باشد لذا تلاش جدی مجموعه دغدغهمندان فرهنگی و حجاب، باید بیش از پیش شود.
وی حجاب را موضوع فقهی و شرعی دانست و گفت: بر اساس قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۶۲ برای افراد بدون حجاب شرعی، ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته شده بود که این قانون در سال ۱۳۷۵ و بعدها در سال ۱۳۹۲ اصلاحاتی در قانون و شیوه اجرا به وجود آمده و نهایتا در سال ۱۳۹۲ بر اساس قانون مجازات اسلامی در موضوعات منافی عفت و جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی مصوب شد که زنان بدون حجاب در معابر و انظار عمومی بین ۱۰ روز تا دو ماه حبس شوند یا بین ۵ تا ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی باید پرداخت کند.
این کارشناس حقوقی با اشاره به این که قانونگذار با توجه به این که شرایطی در حبس وجود دارد و حبسهای زیر ۹۰ روز قابلیت اعمال ندارد، گفت: مجری قانون مصلحت در تغییر و تبدیل مجازات حبس میدهد، آنچه قابل توجه است این است که حجاب شرعی در قانون تعریف نشده است.
عرشیان تصریح کرد: بعضاً افراد بدحجاب یا بی حجاب در سطح شهر با انگیزههای مختلفی اقدام به کشف حجاب دارند، برخی از افراد بی حجاب جهت عناد با مردم مذهبی دست به این کار میزنند تا تعمداً افراد متعصب در زمینه حجاب و پوشش اسلامی تحت تأثیر قرار گرفته و اذیت بشوند و برخی نیز تحت تاثیر تبلیغات مسموم دشمن هستند.
تلاش دشمن برای تغییر نگاه در مورد حجاب و عفاف
حجت الاسلام «یوسف آخوندی» روانشناس و مدیر مرکز مشاوره سماح حوزه علمیه استان با اشاره به مباحث روانشناختی مرتبط یا رفتار انسان در جلب توجه در جامعه و ایجاد اضطراب در فرد به برخی نظریه و دیدگاههای روانشناسانه روان درمانگران خارجی پرداخت و عنوان کرد: آنها بر اساس مبانی خود موضوعات را بررسی و اعلام میکنند. در مباحث غربی موضوع شرم وجود دارد که همان مسئله عفاف و حجاب است اما دشمن با تحریف ذهنها به دنبال تغییر نگاه درست به این غریزه فطری است.
وی به تفاوت مبانی روانشناختی در علم رفتار و نگاه اسلام به کسب کمال انسانی اشاره کرد و افزود: روانشناسی به دنبال ایجاد حس تعادل در انسان است یعنی اگر افسرده است، افسردگی را کم میکند و آرامش نسبی در حد تعادل ایجاد کند، در صورتی که اسلام نگاه ارزشمندتری به انسان دارد و قصد دارد پس از حل مسائل انسان، او را به گامهای بعدی هدایت کند و به کمال و تعالی برساند.
فرهنگسازی مقدم بر اجرای قانون حجاب و عفاف
حجتالاسلام «علی عسکری وزیری» در بخش فقهی این کرسی اظهار کرد: نباید در کرسیها تک بعدی به مسائل نگاه شود و لازم است فارغ از تعصب با جامعیت کامل در بخشهای مختلف کرسیهای آزاد اندیشی را برگزار کرد.
وی ادامه داد: با قانون حجاب سال ۱۳۹۲ نمیشود، حجاب اسلامی را در جامعه اسلامی نهادینه کرد چون در شرایطی هستیم که تا فرهنگ عفاف و حجاب را نداشته باشیم، نمیتوانیم اجرای قانون کنیم و میبینیم متأسفانه قانون حجاب عمل نمیشود و عزیزانی به خاطر انجام واجب امر به معروف و نهی از منکر به شهادت میرسند.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی مرکز حوزوی امام حسین یزد، این استاد حوزه و معاونت پژوهش حوزه علمیه کاظمیه یزد خاطرنشان کرد: اگر قصد اجرای قانون عفاف و حجاب داریم باید اجرا این قانون را ابتدای به طور حدی در ادارات دولتی و بانکها پیاده کنیم، سپس از مردم عادی و عموم جامعه توقع اجرا و تمکین از قانون داشت.
عسکری وزیری بیان کرد: خداوند وقتی میخواست با بالاترین مجازات خود با آدم و هوا برخورد کند، لباساشان را از آنها جدا کرد و آنها برهنه و لخت شدند، این اقدام اهمیت حفظ پوشش به عنوان ارزش برای انسان را نشان میدهد.
وی تأکید کرد: پوشش، ارزش دادن به جنس زن است، البته حجاب و پوشش صرفاً برای زنان نیست بلکه مرد هم باید حجاب داشته باشد.
استاد حوزه گفت: این امکان وجود دارد که حجاب از طریق رویکردهای مختلف قرآنی، سنت، اجماع، عقل، عرف و غیره بررسی و در بین مردم تبیین شود.
مطالب مرتبط
نقش زنان در حوزه مقاومت بر اساس مدلهای اسلامی
دومین نشست تخصصی «زن، مقاومت، رسانه» با بررسی مشارکتهای اجتماعی سیاسی زنان و واکاوی چهره زن مسلمان در رسانههای غربی روز سه شنبه ۲۲ آبان ماه با مشارکت فرهنگسرای خانواده در خانه اندیشهورزان برگزار شد.
راهبرد حضرت فاطمه (س) برای هدایت جامعه
راهبردی که در تمام اقدامات و فعالیتهای فاطمه زهرا (س) به چشم میآید، «هدایتگری» است. هدایتگری در تمام وجوه سیره آن حضرت، نقش محوری را برعهده دارد. نگاهی به گنجینه روایی باقی مانده از حضرت فاطمه(س) نشان میدهد که آن حضرت، حتی در سختترین و بحرانیترین مواقع با کلامشان به مردم راه رستگاری را نشان میدادند.
تحکیم بنیاد خانواده، ضامن سلامت فردی و اجتماعی
خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که انسان در آن به دنیا میآید و ارزشهای اولیه زندگی خود را از آن میآموزد. این نهاد، علاوه بر آن که جایی برای رشد و پرورش فردی است، به عنوان اصلیترین عامل در شکلدهی به هویت اجتماعی فرد عمل میکند. بنابراین، تحکیم بنیاد خانواده یکی از مهمترین ارکان جوامع پایدار و سالم به شمار میآید و برای دستیابی به خانوادهای مستحکم و پایدار، باید به ابعاد مختلف این نهاد توجه ویژهای داشت و آن را از هر گونه تهدید و آسیب مصون نگه داشت.
«خواهر دباغ» یک اسوه و الگو برای زن ایرانی است
عضو هیات علمی دانشکده هستهای دانشگاه شهید بهشتی در تشریح شخصیت بانوی مبارز و انقلابی مرضیه حدیدچی(خواهر دباغ) گفت: ایشان نشان داد که زن مسلمان چقدر میتواند بزرگ، مقاوم و الگو باشد و باید نسل جوان با نحوه زیستن این بانو آشنا شود تا شیوه زندگی ایشان در نسلهای بعدی تکثیر شود.
زنان در کدام جهاد حضور و عاملیت دارند؟
پژوهشگر فقه زنان با اشاره به توسعه مفهومی جهاد گفت: رهبر معظم انقلاب تعریف گستردهتری از جهاد ارائه کردند و فرمودند که جهاد لزوماً نباید در قتال و جنگ باشد و برای اعتلا اسلام اقدامات دیگری هم باید انجام داد که در اصطلاح به آن جهاد کبیر میگویند که زنان نیز در آن عاملیت دارند.
سهم زنان از عضویت هیئت علمی در کدام استانها بیشتر است
براساس آمار آموزش عالی ایران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیشترین و کمترین سهم اعضای هیئت علمی تماموقت زن بین استانهای کشور اعلام شد، استانهای کرمان، خراسان شمالی و هرمزگان بیشترین سهم اعضای هیئت علمی تماموقت زن را در بین استانهای کشور داشتهاند در این بین استان تهران در رتبه ششم قرار دارد.
حجاب اسلامی را با قانون حجاب سال ۱۳۹۲ نمیتوان نهادینه کرد
26 بهمن 1401 1401-12-14 10:49آخرین مطالب
هوش مصنوعی و عدالت جنسیتی
30 آبان 1403ام غانم
30 آبان 1403نقش زنان در حوزه مقاومت بر اساس مدلهای اسلامی
30 آبان 1403مطالب پربازدید