این‌وسیله سرتان را گرم می‌کند، اما زندگی‌تان را سرد

انجمن ناباروری ایران، استفاده از موبایل و لپتاپ را عامل ناباروری می‌داند، این درحالیست که هر ایرانی بیش از یک گوشی موبایل دارد.

به گزارش متادخت ، «گرم و داغ شدن بدن با تماس با گوشی موبایل و لپ‌تاپ باعث ناباروری می‌شود.» این را دبیر انجمن ناباروری حمید چوبینه ۱۹ اردیبهشت گفت.
بر اساس آمار ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند. یعنی از هر ۱۰ نفر ۲ نفر امکان باروری ندارد. این درحالیست که آمار میزان ناباروری در جهان ۱۲ تا ۱۷ درصد است.
طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال گذشته، به طور میانگین برای هر ایرانی ۱.۵ سیم‌کارت فعال وجود دارد و هر ایرانی بیش از یک گوشی موبایل دارد.
پیشتر پژوهشگران دانشگاه ژنو با مطالعه بر روی حدود ۳۰۰۰ مرد سوئیسی در طول ۱۳ سال، اعلام کردند که بین استفاده مکرر از تلفن همراه و کاهش تعداد اسپرم ارتباط مستقیم وجود دارد.
نتایج پژوهشی که توسط محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا انجام شده است هم نشان می‌دهد کاربران ایرانی از بین ۲۴ کشور مورد بررسی، در رتبه ششم اعتیاد به استفاده از تلفن همراه قرار دارند.
این درحالیست که طبق تحقیقات پژوهشگران، میزان اسپرم تولید شده در آقایانی که تلفن همراه خود را در جیب خود به مدت بیش از ۴ ساعت در روز نگهداری می‌کنند، می‌تواند تا ۵۰ درصد کاهش یابد و آقایان از خانم‌ها به امواج مضر حساس‌تر هستند.
ناباروری تنها به استفاده از گوشی‌های موبایل ختم نمی‌شود. بسیاری از دختران و پسران در سن بالا ازدواج می‌کنند و همین موضوع سبب ناباروری می‌شود، چراکه سلول‌های جنسی در سنین بالا از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
داریوش محمدی فوق تخصص اورولوژی می‌گوید که «شواهد دقیق و مطمئنی مبنی بر رابطه ناباروری زوجین و استفاده آن‌ها از لپ تاپ و موبایل وجود ندارد» و تنها در برخی از تحقیقات خاص مرتبط با بارداری، هشدارهایی در خصوص خطرات بالقوه این موضوع داده شده است. این درحالیست که قسمت اعظم جامعه از موبایل و لپ تاپ استفاده می‌کنند اما چرا ۲۰ درصد از آنها نابارور می‌شوند؟
اما متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی آزیتا شفقتیان می‌گوید که «گذاشتن لپ‌تاپ روی پاها در مردان یا حمل موبایل در محفظه مخصوص کمربند یا در جیب مانتوی خانم‌ها به علت گرمای تولیده شده و امواجی که ساطع می‌کند، بر باروری اثرات منفی واضحی دارد.» اسپرم‌سازی در بیضه‌ها انجام می‌شود، به همین دلیل دمای این نقطه از بدن، به نسبت سایر قسمت‌های آن باید پایین‌تر از ۳۷ درجه‌ سانتی‌گراد باشد و امواج تلفن همراه باعث تاثیر منفی بر * می‌شود و این مسئله به‌مرورزمان، باعث ناباروری در خواهد شد.
متخصصان حوزه سلامت معتقدند که تا جای ممکن از تلفن همراه کمتر استفاده کنید. هنگام خواب، تلفن همراه خاموش شود. به هیچ عنوان تلفن همراه بالای سر قرار داده نشود و از استفاده از ساعت تلفن برای بیدار شدن پرهیز شود. همچنین لپ تاپ روی پاها گذاشته نشود. برای استفاده از وسایل الکترونیکی خصوصا وسایل دارای امواج مانند تلفن همراه، تبلت، و لپ تاپ ساعت تعیین شود و از محصولات محافظت کننده استفاده شود. لپ تاپ‌ها و تلفن‌های همراه دارای محافظ‌هایی هستند که امواج صادرشده از آن‌ها و ضررشان را کاهش می‌دهند.
منبع :فارس

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط