مسئولیت‌پذیری گام نخست برای توانمندی زنان سرپرست خانوار است

رباب صدر گفت: بسیار مهم است که زنان سرپرست خانوار معنای مسئولیت را بدانند و آن را همچون واجبات دینی درک کنند. مسئولیت‌پذیری گام نخست برای توانمندشدن در عرصه کارآفرینی است.

به گزارش متادخت،‌ وبینار بین‌المللی «خانواده متعالی و چالش‌های مدرنیته» با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف بررسی ضرورت تشکیل جنبش جهانی خانواده متعهد صبح شنبه، ششم مردادماه در محل استودیو مبین خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دکتر مریم اردبیلی، مشاور شهردار و مدیر کل زنان و خانواده شهرداری تهران مهمانان حضوری در این وبینار بودند که با موضوع «زیست عفیفانه؛ وجه مشترک ادیان» و «چرایی لزوم جنبش جهانی خانواده متعهد» به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

 رباب صدر، مدیر مؤسسات امام موسی صدر در لبنان نیز با موضوع «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بهره‌گیری از نیروهای مردمی و جهادی برای اشتغال‌زایی زنان» طی پیامی ویدئویی از برنامه‌های جامع این مؤسسات برای توانمندسازی زنان و دختران از دوره کودکی تا بزرگسالی و حمایت پیوسته برای پرورش زنانی توانمند سخن گفت.

به گفته وی توانمندسازی زنان در این مؤسسات از کودکی آغاز می‌شود؛ از زمانی که کلاس‌های کودکستان را شروع می‌کنند و روی شخصیت و مواردی چون آداب، اخلاق، تربیت و زندگی کار می‌شود و در این مراکز فقط درس‌های آکادمیک ارائه نمی‌شود. در هر قسمت از مؤسسه متخصصانی شامل جامعه‌شناس، روان‌شناس و دیگر متخصصان هستند که همه روی بچه‌ها کار می‌کنند و به مرور بزرگ می‌شوند و هنر زندگی را می‌آموزند. سپس پس از ورود به مرحله ابتدایی که بزرگتر و فهم آنها بیشتر شده است درس‌های تکمیلی نیز برای آنها ارائه می‌شود. این درس‌ها شامل کارگاه‌های عمومی و تخصصی  می‌شود و سپس وقتی به مرحله متوسطه می‌رسند کار خیلی جدی می‌شود.

مدیر مؤسسات امام صدر تأکید کرد:  ما در این مراکز زنان و دختران را آموزش می‌دهیم تا  برای مسئولیت خود در مقام همسر، مادر، خواهر به خوبی آماده شده و نقش خود را ایفا کنند. برای ما بسیار مهم است که آنها معنای مسئولیت را بدانند. ما درباره مسئولیت به شکلی  رفتار می‌کنیم که همانند واجبات فهمیده شود. به عنوان مثال همانطور که همه باید نماز بخوانند، باید مسئولیت خود را نیز همانند ادای واجبات، انجام دهند؛ مسئولیت‌پذیری گام نخست برای توانمندشدن در عرصه کارآفرینی است. اگر زنی تنها زندگی را اداره می‌کند باید از نظر روحی، اجتماعی و اقتصادی یک سرپرست موفق باشد، از نظر عاطفی به کودکان خود کمک کرده و به آنها درس زندگی بیاموزد و بر تربیت آنها اشراف داشته باشد.

رباب صدر در ادامه به برنامه نظارت و ارتباط پیوسته مؤسسات با دانش‌آموزان و دیگر گروه‌های تحت پوشش خود پرداخت و افزود: ما با این گروه‌ها در تماس هستیم، از این رو یک مادر عضو مؤسسه تنها نیست که خانواده خود را اداره می‌کند ما هم در این کار به آنها کمک می‌کنیم و به صورت هفتگی به آنها سرکشی کرده و آنها نیز ماهانه یک بار در مؤسسه حاضر می‌شوند و در نتیجه یک ارتباط دائم بین ما و آنها وجود دارد.

به گفته او اکثر این امور بر توانمند شدن بانوان از همه نظر تأکید دارد. جوانب مختلفی از جمله واجبات دینی، ارتباط با خداوند و اهل بیت(ع)، زندگی فردی  و اجتماعی مورد توجه است. این جوانب به معنای گسترش مسئولیت‌های آنها نیز بوده است. وقتی یک زن خود مسئول همه امور برای فرزندان خود است، هم کار می‌کند، هم زندگی را اداره و هم بچه‌ها را تربیت می‌کند و مسائل دقیقی هستند که ما برای این امور برنامه داریم تا زنان دامنه توانایی‌های خود را توسعه دهند و  بتوانند این امور را اداره کنند. علاوه بر این متخصصان جامعه‌شناسی و روانشناسی در کلاس‌ها و خارج از مؤسسه با بانوان در تماس و ارتباط هستند.

رباب صدر سپس در ادامه به بحث اشتغال زنان تحت پوشش مؤسسات امام موسی صدر پرداخت و گفت: فرایند توانمند کردن، یک بسته جامع است که ایجاد شغل و کار نیز بخشی از آن است یعنی این زن باید طوری آموزش زندگی ببینید که کار کند، در جامعه نیز حضور پیدا کرده و خود را حفظ کند و یاد بگیرد که انسانی قوی باشد، ما نیز از آن‌ها پشتیبانی کرده و این مهارت‌ها به فرزندان آنها نیز انتقال می‌یابد. 

شکل آماده‌سازی زنان برای حضور در جامعه شامل این بخش‌ها نیز هست و  اندیشه و فکر انتقادی برای کارآفرینی را نیز شامل می‌شود. فرد می‌تواند با توجه به علاقه خود به عنوان مثال برای کار در کتابخانه، صنایع دستی یا یک شرکت بزرگ اقدام کند و ما در این فرایند نیز همراه آنها هستیم. ما در واقع دنیای کوچکی برای زنان ایجاد کرده‌ایم، از قدیم این برنامه آغاز شده و اکنون به ثمر رسیده است. برای مثال خیلی از دخترهای این مؤسسه که به دانشگاه می‌روند باز می‌گردند و  با ما همکاری می‌کنند  و از آنجایی که در کودکی با ما بوده‌اند و مراحل مختلف را گذرانده‌اند امروز به خوبی می‌توانند در مقام معلم و مربی ایفای نقش کنند.

وی در ادامه افزود: البته این را نیز باید بگویم که ما همیشه کوشش می‌کنیم که پیشرفت کرده و برنامه‌های جدیدی داشته باشیم و تجهیزات مدرن برای آنها تهیه کنیم. ابزارهایی مانند رایانه، چرخ خیاطی و یا دستگاه بافندگی که ابزار کار آنهاست از سوی ما تهیه می‌شود. پیش‌تر نیز قالی‌بافی در این مرکز رایج بود که به دلیل وقوع جنگ متوقف شده است. کار ساخت زیورآلات و دیگر اشیاء با نقره نیز در این مرکز آموزش داده می‌شود، همچنین بافت گلیم نیز مورد نظر است. امور بسیار دیگری نیز وجود دارد که پرداختن به بخش مهمی از آن وابسته به شرایط امنیتی لبنان است.

در یک کلام می‌توان گفت که برنامه مؤسسات امام موسی صدر به شکلی است که در نهایت زنان تحت پوشش بتوانند به شکلی توانمند شده که گلیم خود را از آب بیرون کشیده و به خود متکی باشند.

منبع: ايكنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط