اجرای پروژه با هدف کاهش مسائل طلاق و خانواده در شرق اصفهان

عضو هیئت‌علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان با خبردادن از اجرای پروژه‌ای با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در شرق اصفهان گفت: بر اساس پژوهش‌ها، می‌توان ادعا کرد که اگر بحران آب مسئله‌ای اساسی در حوزۀ اقتصاد، اشتغال و محیط‌زیست شرق اصفهان محسوب می‌شود، طلاق و مسائل پیرامون خانواده نیز در عرصۀ اجتماعی و فرهنگی منطقه حیاتی است.

به گزارش متادخت، زهرا ماهر، مجری این پروژه، در خصوص این فعالیت‌ اجتماعی و پژوهشی خود با موضوع خانواده و طلاق در شرق اصفهان گفت: با نظر به برنامۀ راهبردی دانشگاه اصفهان با عنوان «دانشگاه جامعه‌محور و تمدن‌ساز» که از زمان دکتر حسین هرسیج آغاز شده است، این دانشگاه حل معضلات اجتماعی را یکی از رسالت‌های خود می‌داند.

او در ادامه با نظر به شرق اصفهان از دو جنبۀ زیست‌محیطی و اجتماعی توضیح داد: پیش از آغاز مطالعۀ من درخصوص شرق اصفهان، مطالعات متعددی در این منطقه انجام شده بود. بر این اساس، باید گفت که شرق اصفهان علاوه بر پیشامدهای خاص توسعۀ اقتصادی در آن که متأثر از خشکی زاینده‌رود است، از جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز مسائل خاص خود را دارد.

این جامعه‌شناس با نگاهی جزئی‌تر به نیمۀ شرقی اصفهان یادآور شد: چالش‌های نهاد خانواده یکی از جدی‌ترین مسائل پیش روی ما در شرق اصفهان است. به‌طوری‌که باید موضوع طلاق را یکی از مباحث پربسامدی دانست که در مطالعات میدانی مشاهده شده است.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: بنابراین، می‌توان ادعا کرد که اگر بحران آب مسئله‌ای اساسی در حوزۀ اقتصاد، اشتغال و محیط‌زیست شرق محسوب می‌شود، طلاق و مسائل پیرامون خانواده نیز در عرصۀ اجتماعی و فرهنگی این منطقه حیاتی است.

او افزود: طرح‌ پژوهشی و تصویب‌شدۀ کنونی را که با هدف حل و بهبود این مسئله دنبال می‌کنیم، پروژه‌ای با عنوان «ارائۀ برنامۀ راهبردی جهت کاهش آسیب‌های نهاد خانواده با تأکید بر طلاق در روستاهای شرق اصفهان» است. این پروژه حدود یک سال پیش در شورای پژوهشی دانشگاه اصفهان به تصویب رسید.

ماهر با اشاره به این نکته که حمایت مالی پروژه را پژوهشکدۀ حکمرانی دانشگاه اصفهان به عهده داشته است، خاطرنشان کرد: هدف این برنامه، طراحی و اجرای مجموعه‌ای از اقدامات با روش اقدام‌پژوهی مشارکتی (participatory action research) است با این هدف که طلاق در نواحی شرقی اصفهان کاهش یابد. این نقاط مشخصاً روستاهای گیشی، قمشان و قلعه‌بالا هستند که از توابع شهرستان هرند به شمار می‌آیند.

این جامعه‌شناس با تأکید بر اینکه طرح مذکور با کمک شورای روستاها، پایگاه بسیج روستاها و مردم محلی در حال اجراست، اظهار کرد: ازجمله مهم‌ترین اقدامات با هدف توانمندسازی اجتماع‌محور در این روستاها، اجرای دورۀ تربیت مربی خانواده با همکاری سازمان بهزیستی استان اصفهان است.

ماهر توضیح داد: هدف از این دوره شناسایی و توانمندسازی فارغ‌التحصیلان بومی منطقه در رشته‌های مرتبط و آموزش آن‌هاست تا بتوانند نقش مربی و مشاور خانواده را در این نواحی ایفا کنند. دورۀ تربیت مربی خانواده یک بار در چهار مرداد برگزار شده است. روزهای ۱۰ و ۱۱ مرداد نیز ادامه خواهد یافت و در روستای گیشی به پایان می‌رسد.

عضو دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان گفت: برپایی مجموعه‌ای از کارگاه‌ها و نشست‌های مهارت‌محور با هدف آموزش و تقویت مهارت‌های همسرداری، آموزش سواد رسانه‌ای، تمرین زندگی بدون مشاجره و درنهایت آموزش مهارت‌های کسب‌وکار از دیگر اقدامات انجام‌شده در این منطقه است. اقدامات دیگر را در نظر داریم که با همراهی مردم بومی روستاها و ظرفیت‌های محلی ادامه دارد.​

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط