همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت آغاز به کار کرد

اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت و تأثیر آن بر نسل آینده در دانشگاه مراغه آغاز به کار کرد.

به گزارش متادخت، دبیر علمی این همایش روز شنبه در گفت‌وگویی بیان کرد: این همایش در محورهای حقوقی، جغرافیایی، سیاسی و استراتژیک، روانشناختی، سلامت و امنیت غذایی در حال برگزاری است.

به گفته وی در این محورها ۱۰۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش پذیرش شد که ۲۰ مورد از آنها در قالب سخنرانی و ۸۰ مورد دیگر به صورت پوستر ارایه می‌شود.

«محمد موسی‌زاده» که عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه در رشته حقوق است، ادامه داد: مقالات برگزیده در کتابچه همایش منتشر می‌شود تا در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

وی در خصوص چند و چون برگزاری این همایش نیز گفت: آمارها بیانگر تغییرات جمعیتی و کاهش رشد جمعیت کشور است و نگرانی از پیری جمعیت و کاهش موالید از دغدغه‌های بسیار مهم مقام معظم رهبری انقلاب در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت کشور پس از دهه‌های ۵۰ و ۶۰ شمسی روند کاهشی داشته، اضافه کرد: این روند کاهشی هشدار جدی برای اقتدار، پویایی و بالندگی کشور است و مسئله نگران‌کننده دیگر، ترکیب و ساختار جمعیت کشور و کاهش سطح باروری است.

همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت آغاز به کار کرد
 دبیر علمی همایش: مسئله نگران‌کننده دیگر علاوه بر کاهش نرخ رشد جمعیت،
ترکیب و ساختار جمعیت کشور است

 

«موسی‌زاده» اضافه کرد: جمعیت جوان و سرمایه انسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان موثر بر توسعه هر کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و بستر خلاقیت و پویایی در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی – اجتماعی را برای آن کشور فراهم می‌کند.

به گفته وی با توجه به اهمیت موضوع جمعیت، دانشگاه مراغه با برگزاری این همایش فرصتی فراهم کرد تا محققان، پژوهشگران و افراد صاحب‌نظر در محورها و ابعاد مختلف، آخرین یافته‌های خود را در زمینه جمعیت ارائه کنند.

دبیرخانه مرکز جمعیت‌پژوهشی در دانشگاه مراغه راه‌اندازی شود

دبیر علمی اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت و تأثیر آن بر نسل آینده بیان کرد: دانشگاه مراغه متقاضی راه‌اندازی دبیرخانه مرکز جمعیت‌پژوهشی شمال‌غرب کشور در این دانشگاه است.

«موسی‌زاده» افزود: بر همین اساس متن تفاهم‌نامه‌ای هم در این زمینه تدوین شده است تا در صورت موافقت مسئولان، در حاشیه این همایش ملی به امضا برسد.

جشنواره قدردانی از فعالان حوزه جمعیعت در دانشگاه مراغه برگزار می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه با اشاره به اینکه ۳۰ اردیبهشت ماه روز ملی جمعیت نامگذاری شده، بیان کرد: جشنواره قدردانی از فعالان حوزه جمعیت همزمان با ۳۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۴ در دانشگاه مراغه برگزار می‌شود.

«موسی‌زاده» با بیان اینکه اعلام خبر برگزاری این جشنواره نیز از برنامه‌های جنبی اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت است، ادامه داد: در این جشنواره از فعالان علمی، میدانی، هنرمندان و دیگر فعالان حوزه جمعیت قدردانی می‌شود.

رییس دانشگاه مراغه نیز ابراز امیدواری کرد که این همایش زمینه را بیش از پیش برای توسعه مطالعات جمعیت در سطح کشور فراهم کند و افزود: تعدادی از مقالات این همایش نیز پس از داوری در پایگاه «ISC» منتشر می‌شود.

همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت آغاز به کار کرد
 رییس دانشگاه مراغه: معیشت از متغیرهای تاثیرگذار در ازدواج و فرزندآوری است

 

«محمد زادشکویان» افزود: معیشت جوانان یکی از متغیرهای تاثیرگذار در ازدواج و فرزندآوری است و فرهنگ عمومی حاکم بر جمعیت و افزایش آن هم به عنوان یک مولفه مهم به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی راهکارهایی را هم پیشنهاد داد و افزود: آموزش‌های ضمن خدمت کارمندان، برگزاری کارگاه‌های تخصصی در مدارس و آموزش خانواده‌ها در سطح محلات می‌تواند در افزایش جمعیت تاثیرگذار باشد.

به گفته وی دانشگاه مراغه بر اساس مسئولیتی که از لحاظ اجتماعی بر دوش دارد نیز به زودی این آموزش‌های محله‌محور را آغاز می‌کند.

انتظارمان از این همایش ارایه راهکارهای عملی است

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز ارایه راهکارهای عملی افزایش جمعیت را در این همایش مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: مقام معظم رهبری در زمینه افزایش جمعیت و توجه ویژه به آن تاکید دارند اما انتظارات و رضایت ایشان تاکنون جلب نشده است.

همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت آغاز به کار کرد
 محور رسانه و فرهنگ در واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت مورد توجه قرار گیرد

 

«مرتضی مینویی» جمعیت را یکی از شاخص‌های قدرت در سطح جهان عنوان کرد و افزود: در خصوص جمعیت ۲ مسیر اصلی شامل «ازدواج آسان و به‌هنگام» و همچنین «تسهیل فرزندآوری» وجود دارد.

وی فرهنگ‌سازی را هم مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: مردم باید با تمام وجود ایمان داشته باشند که خداوند روزی‌رسان است و «هرآنکس که دندان دهد، نان دهد».

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در حوزه رسانه به جای ترویج فرهنگ فرزندآوری، ضعف و مشکلات مالی را به خانواده‌های پرجمیعت گره زده‌اند، اضافه کرد: از سوی دیگر سیاه‌نمایی‌ بدخواهان هم برای کاهش فرزندآوری جریان دارد.

«مینویی» تصریح کرد: عواقب و آثار سوء تک‌فرزندی در آینده جامعه به درستی تبیین نمی‌شود و بسیاری از خانواده‌ها نسبت به تبعات آن از جمله چالش‌های عاطفی فرزندانشان واقف نیستند.

به گزارش ایرنا در این همایش یکروزه که با حمایت سپاه عاشورا و همچنین «سیویلیکا» در حال برگزاری است، علاوه بر سخنرانی‌های علمی برخی از مقامات از جمله «شکیبا محبی‌تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت» نیز نقطه‌نظرهای خودشان را بیان می‌کنند.​

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط