مستطیل جنسیت نگر

شاید عجیب باشد ولی نویسنده این کتاب معتقد است که فوتبال یک ورزش جنسیت‌نگر است و برای اثبات حرف خود استدلالاتی را ارائه می‌کند که قابل تأمل است.

به گزارش متادخت، این روزها که بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها داغ است، بد نیست به سراغ معرفی کتاب مستطیل جنسیت‌نگر برویم. این کتاب پژوهشی است در مورد زنان هوادار فوتبال و قصد دارد رابطه زنان و فوتبال را بررسی کند. نویسنده این کتاب معتقد است در اتفاقاتی که پیرامون ورزش فوتبال می‌افتد زن‌ها نادیده گرفته می‌شوند و فوتبال ورزشی است که به طور نهادینه جنسیت‌نگر است و پذیرای زنان نیست. حالا فکر می­‌کنید نظر نویسنده از کجا نشئت می­‌گیرد؟ شما تا چه میزان با او هم عقیده هستید؟ او برای ادعای خودش از روایت‌­ها و تجربیات زنانی استفاده کرده است که در انگلستان طرفدار فوتبال هستند. نویسنده می‌­خواهد به جواب این سوال برسد که اساساً چرا زن­‌ها طرفدار فوتبال هستند؟ نویسنده کتاب که اسمش کری دان است کتاب را با خاطرات خودش به عنوان یک طرفدار فوتبال آغاز می‌کند و در مقدمه کتاب عنوان می­‌کند که قصد دارد در این پژوهش تجربیات زنان فوتبالی را بررسی نموده و تجربیات متفاوت آن‌ها از هواداری را ارائه کند. بد نیست تعدادی از یافته‌­های این پژوهش را بررسی کنیم.

نیمی از مصاحبه‌شوندگان گفتند که پدرانشان تاثیر کلیدی بر هواداری آن‌ها از فوتبال داشتند. بیشتر مصاحبه‌شوندگان از خانواده فوتبال‌دوست آمده بودند ولی معتقدند که خانواده نقشی در انتخاب تیم محبوبشان نداشته است. یک چهارم پاسخ‌دهندگان دوستان صمیمیشان را به عنوان مشوق برای اولین حضورشان در فوتبال معرفی کردند… برای این که اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید توصیه می‌کنیم خواندن این کتاب را در برنامه خود قرار دهید. این کتاب بر پایه خاطرات نوشته شده است تا روایت شیرین‌تری را به مخاطب ارائه کند. کتاب در هفت بخش تدوین شده و مسائل را به صورت دقیق بررسی می­‌نماید. اگر از مباحث و مطالعات مربوط به زنان لذت می‌برید، این کتاب می‌تواند برای شما جذاب باشد.

مستطیل جنسیت‌نگر (پژوهشی درباره زنان هوادار فوتبال)

نویسنده: کری دان

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط