حل بحران به سبک خانوادگی

بحران و چالش بین والدین و کودکان امر طبیعی است اما مدیریت این مسئله امری مهم است که می تواند نتایج متفاوتی را به همراه داشته باشد.

به گزارش متادخت، گاهی والدین با فرزنداشان دچار چالش‌های بحرانی می‌شوند. یکی از راه‌های حل بحران‌­هایی که بین والدین و فرزندان اتفاق می­‌افتد این است که مسئله را از زاویه دید خودتان و کودک بررسی کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که از خودتان بپرسید: آیا هنوز با شور و هیجان به قضیه نگاه می­‌کنید یا این که توانستید به آرامش برسید؟ قطعاً وقتی از عصبانیت به خشم آمده‌اید نمی­‌توانید مسئله را درست حل کنید.

زمانی که احساس کردید آرام هستید، ببینید کودکتان از لحاظ روحی آمادگی دارد تا با هم صحبت کنید یا خیر؟ اگر جواب مثبت است وقت آن است که در مورد احساس کودکتان صحبت کنید، در این مرحله عجله نکنید.

مرحله بعد این است که در مورد احساسات خودتان صحبت کنید. در این قسمت کوتاه و شفاف حرف بزنید. بعد از گذشتن از این مرحله، زمان آن رسیده تا روی یک راه حل دو جانبه و قابل قبول کار کنید. بهتر است اجازه بدهید اولین ایده را کودکتان بدهد. هیچ کدام از ایده‌­های کودکتان را رد نکنید و تمام آنها را با خوشرویی بپذیرید. سپس تصمیم بگیرید کدام ایده را می­‌پسندید و کدام ایده را نمی‌­پسندید. مراقب باشید هیچ‌کدام از اظهار نظرها را تحقیر نکنید. مثلا به جای گفتن:«این ایده احمقانه است» بگوید: «من با این ایده خیلی موافق نیستم  چون…»

در گام بعدی حل مسئله را پیگیری کنید. ممکن است شما تحت تأثیر احساسات خوشایند راه حل قرار بگیرید و یادتان برود که باید برنامه‌ه­ایی را که هماهنگ کردید پیگری کنید. نکته‌ای که بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که اجازه ندهید کودک در هیچ مرحله‌­ای شما را سرزنش و یا متهم کند، مثل این که بگوید «این برنامه عملی نیست چون تو همیشه…» در این مواقع ثبات قدم والدین اهمیت زیادی دارد؛ شما باید قاطع بگوید که «ما در مورد گذشته حرف نمی‌­زنیم بهتر است روی راه حلی که برای آینده داریم تمرکز کنیم.»

این راه حل‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا مشکلات و بحران‌هایی که در خانواده وجود دارد را به صورت خانوادگی حل کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط