شاخصه های یک کودک تاب آور

مهارت تاب‌آوری در کودک و نوجوان مسئله مهم و قابل تأملی است. کودکان و نوجوانان تاب‌آور مشخصات خاص خود را دارند که نشان‌دهنده نوع تربیت خاص آنهاست.

به گزارش متادخت، واژه تاب‌آوری را بارها شنیده‌اید. این کلمه در علوم مختلف معنای متفاوتی دارد، برای مثال در بیولوژی تاب‌آوری به معنی توان یک جاندار برای بقاء در محیطی پر از مهاجم است. در علوم مهندسی به مفهوم ویژگی‌های مقاومتی سیستم در برابر خطر احتمالی است. وقتی این مفهوم پیچیده را برای انسان به کار می‌بریم در ساده‌ترین حالت، به توانایی انعطاف و اثرپذیری فرد در مقابل واقعه یا تنش و اتفاقی که برای انسان ناگوار است معنا می‌شود.

تاب‌آوری باعث می‌شود فرد رو به جلو حرکت کند و خودش را ترمیم نماید. نکته‌ای که بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که تاب‌آوری امری ذاتی نیست و به عنوان یک مهارت قابل پرورش و ارتقاء است؛ البته همه انسان‌ها  میزانی از تاب‌آوری را دارا هستند.

لازم است بدانید که تاب‌آوری به این معنی نیست که فرد در موقعیتی که فشار روانی برایش ایجاد شده، دلگیر، خسته و یا دلسرد نباشد بلکه به این معنی است که فرد تاب‌آور در مقایسه با افرادی که از تاب‌آوری کمتری برخوردارند از بحران زندگی راحت‌تر و سریع‌تر عبور می‌کنند.

امروزه یکی از مهارت‌هایی که مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته، تاب‌آوری کودکان و نوجوانان است. دنیای امروز به مکانی سخت برای زندگی تبدیل شده است و جو رقابتی در جامعه به حدی شدید است که اعتماد به نفس پایین و ضعف در مهارت‌های ارتباطی می‌تواند فرزندان را با چالش‌های بزرگی رو به رو کند. به همین دلیل نیاز است کودکان یاد بگیرند چگونه در این مسیر قدم بردارند که به رغم وجود سختی‌ها و دشواری‌ها بتوانند با چالش‌ها کنار بیایند.

کودکان تاب‌آور علاوه بر این که معمولاً در فعالیت‌های اجتماعی احساس راحتی می‌کنند و از ایجاد ارتباط هراسی ندارند از لحاظ اجتماعی نیز توانمند هستند، به این معنا که آن‌ها دقیقا می‌دانند چگونه با همسالان خود، والدین و بقیه افراد بالغ ارتباط برقرار کنند و از کمک‌ آن‌ها استفاده نمایند. .

کودکان تاب‌آور توانایی بیشتری برای مدیریت احساسات و عواطف خود دارند. آن‌ها از این توانایی برخوردارند که روی محیطی که در آن زیست می‌کنند تاثیر بگذارند و برای حل مشکلات برنامه‌ریزی کنند.

این کودکان تاب‌آور غالباً مثبت‌نگر هستند. آنها به چالش‌های پیش‌رو بدبینانه نگاه نمی‌کنند و حتی سعی می‌کنند از بین شکست‌هایشان یک نکته مثبت پیدا کنند. یک کودک تاب‌‎آور به معنادار بودن زندگی باور دارد. این کودکان عموماً چالش‌ها و مسائل زندگی را نقطه پایان نمی‌بینند. آن‌ها اهداف بزرگی دارند و به تبع ترسی از دنبال کردن علائق خود ندارند.

و آخرین مورد این که کودکان تاب‌آور مهارت بیشتری در حل مسئله دارند. آن‌ها هیچ هراسی از به کار بردن مهارت‌ها و استعدادهای خود ندارند و برای گرفتن تصمیم درست تمام خلاقیت و صبرشان را  به کار می‌گیرند. همچنین آن‌ها از انعطاف‌پذیری خوبی در مسیر دستیابی به اهدافشان برخوردارند؛ در واقع همیشه راه‌های تکراری برای رسیدن به اهدافشان انتخاب نمی‌کنند و ترسی از کشف دنیاهای جدید ندارند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط