نقش آزادی در تربیت کودکان

از نسل جوان و نوجوان، امروز بیشتر با برچسب نسل سرکش و عصبانگر یاد می‌شود. آیا این درگیری از نقطه ضعف زندگی بشر در عصر ماست یا از نقطه قوت آن؟ دو نظر کاملا مخاطف در این باره اظهار می‌شود.

به گزارش متادخت، «اصولاً درگیری دو نسل نوسال با نسل قبل آن از مسائل اجتماعی قابل ملاحظه عصر ماست. این درگیری در جامعه‌های مختلف، با نظام‌های اقتصادی و اجتماعی و فکری مختلف مورد توجه است. اگر تنها به آن مقدار از آنچه در نشریات عمومی یا کتاب‌ها منعکس می‌شود توجه کرده باشید خواهید دید این درگیری یکی از مسائل بسیار مهم زمان ماست و از نسل جوان و نوجوان، امروز بیشتر با برچسب نسل سرکش و عصبانگر یاد می‌شود. آیا این درگیری از نقطه ضعف زندگی بشر در عصر ماست یا از نقطه قوت آن؟ دو نظر کاملاً مخالف در این باره اظهار می‌شود…»

متن کوتاه بالا گزیده‌ای از کتاب نقش آزادی در تربیت کودکان است که شامل یازده گفتار و نوشتار از آیت‌الله شهید دکتر بهشتی درباره مسائل گوناگون تربیتی است. دکتر بهشتی همواره اهتمام ویژه‌ای به تربیت نسل جدید داشت و با توجه به تسلط ایشان به زبان انگلیسی، شروع به تدریس در دبیرستا‌ن‌های قم کرد. ایشان برنامه‌ای آموزشی و تربیتی بر مبنای تربیت اسلام طراحی کرد و به خوبی در حال پیگیری و اجرای آن بود که توسط رژیم شاهنشاهی از فعالیت منع و به تهران تبعید شد. اما این مسئله نتوانست مانعی بر سر راه دکتر بهشتی باشد و ایشان پس از بازگشت از آلمان دوباره شروع به فعالیت کرد.

در کتاب حاضر گفتارها و نوشتارها در چند گروه قرار می‌گیرد: نخست گفتارهایی است که پیش از انقلاب اسلامی برای اولیاء و مربیان برخی مدارس ایراد گردیده، دسته دوم نوشتار «عادت» ترجمه مقاله‌ای با همین عنوان از ویلیام جیمز، فیلسوف و روانشناس معروف آمریکایی است که در نشریه مکتب به چاپ رسیده بود. دسته سوم، برخی دیگر از گفتارها و سلسله مباحث تفسیر قرآن ایشان که مرتبط با مسئله تربیت است انتخاب شده است و در آخر چند گفتار در زمینه تربیت که بعد از پیروزی انقلاب ایراد شده، در کتاب مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از نکات  جالب و سودمند این کتاب پرداختن به مسئله آزادی و انتخابگری به عنوان یک ویژگی برجسته انسانی است که نقش بسیار مهمی را در تربیت ایفاء می‌کند.

نقش آزادی در تربیت کودک

شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط