روند رو به رشد جمعیت سالمندی در استان البرز

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به سند ملی سلامت سالمندان گفت: نظام سلامت باید برای مواجهه با جمعیت سالمندی و نیازهای آنها آمادگی کامل داشته باشد.

به گزارش متادخت، دکتر زهرا داداشی در گفت و گویی در خصوص لزوم توجه به جمعیت سالمندی و نیازهای مراقبتی آنها اظهار کرد: یکی از نشانه‌های توسعه یک کشور این است که با کاهش دادن ابتلا به بیماری‌ها، رشد فناوری و بهبود مراقبت‌های بهداشتی امید به زندگی جمعیت آن افزایش پیدا کند. وقتی امید به زندگی افزایش می‌یابد، طبیعی است که سن کهنسالی هم افزایش پیدا می‌کند و از طرف دیگر ابتلا به سرطان‌ها، دیابت و فشار خون شایع‌تر خواهد بود.

وی افزود: مشکلی که در رابطه با سالمندی وجود دارد، فرایند سالمندی نیست، بلکه نظام سلامت باید برای مواجهه با جمعیت سالمندی و نیازهای آنها آمادگی کامل داشته باشد. چرا که اگر سالمندی سالم داشته باشیم، بهترین‌ شکل ممکن اتفاق افتاده است. در مورد افزایش امید به زندگی و رشد جمعیت سالمندی اما نگرانی‌مان برای زمانی است که نتوانیم در میانسالی خدمات خوبی را به جمعیت سالمندی ارائه دهیم و بعداً با سالمندانی مواجه شویم که به انواع و اقسام بیماری مبتلا خواهند بود.

دکتر داداشی ادامه داد: تصور کنید وجود جمعیت سالمندی با نیازهای مراقبتی و درمانی بالا چقدر می‌تواند بار مالی و هزینه نیروی انسانی و مراقبتی بر سیستم درمانی یک کشور داشته باشد. لذا ما در نظام سلامت کشور و استان بر اساس طرح‌های مراقبتی سالمندی می‌خواهیم از بروز چنین شرایطی جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: اگرچه ما نمی‌توانیم جلوی رشد سالمندی را بگیریم، اما می‌توانیم با استفاده از راهبردها آسیب پذیری جسمی و روانی آنها را کاهش داده و یا کنترل کنیم. لذا با توجه اینکه روند رو به رشد سالمندی در استان البرز با سرعت بیشتری پیش رفته است، اجرای طرح‌های سلامت سالمندی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

دکتر داداشی در ادامه بیان کرد: سال ۹۴ میزان جمعیت سالمندی بر اساس ثبت در سامانه سیب حدود ۶.۱ درصد بود و طی این چند سال به ۱۰.۳ درصد رسیده‌ایم. این نشان می‌دهد که در استان البرز به سمت سالمندی پیش می‌رویم و این موضوع بیانگر این است که باید بسترهای مراقبتی و سایر زیرساخت‌های مربوط به آن را همسو با این افزایش آماده کنیم.

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در مورد بیماری‌ و مراقبت‌های سالمندی دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی که زمینه ساز آن چربی خون و فشار خون بالاست، برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که اگر این موارد کنترل شوند می‌توانیم جلوی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی را که در سالمندی شایع‌تر هستند، بگیریم.

وی یادآور شد: همچنین بحث سقوط سالمندان که برای ما خیلی اهمیت دارد و اگر آموزش‌های درستی بدهیم آنها می‌توانند بهتر از خودشان مراقبت کنند. اعتقاد ما این است که اگر نمی‌توان جلوی روند پیر شدن را بگیریم، اما می توانیم پیامدهای آن را به تاخیر انداخت. برای همین در مورد بیماری‌ها به سالمندان هشدار می‌دهیم و توصیه به اولویت دادن ورزش می‌کنیم اینکه مصرف ویتامینD، کلسیم و مولتی ویتامین را داشته باشند.

وی در ادامه افزود: همه این اقدامات در این راستاست که آنها را در میانسالی برای سالمندی آماده کنیم تا با شروع سن بازنشستگی و محدود شدن فعالیت که آنها را مستعد افسردگی و خانه نشینی می‌کند، دوره سالمندی قوی‌تری را آغاز کنند.

دکتر داداشی در ادامه بیان کرد: بر اساس تحقیقات سال‌های گذشته، میزان مشارکت سالمندان استان در موضوعات مربوط به سلامت بررسی شد و با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که این مشارکت متوسط رو به پایین است، چون این تصور را داشتند که در این سن عملا کارافتاده و بی‌فایده هستند. در این زمینه تشکیل گروه‌های همیاری و خودیار که در قالب آن سالمندان می‌توانند با تبادل نظر و در کنار یکدیگر صحبت کنند، برای افزایش نشاط روحی و مشارکت اجتماعی سالمندان ایجاد شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اما مثل تمام برنامه‌ها و طرح‌ها دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد در این زمینه نقش دارد و در مورد ۷۹ درصد باقی نقش سایر ارگان‌ها در سلامت سالمندی مطرح است که باید دست به دست هم داده تا بتوانیم کمک کنیم که سند ملی سالمندان را به بهترین شکل اجرایی کنیم. همه نهادهای دخیل باید بتوانند نقش خودشان را ایفا کنند تا سالمندان هم از این سند بهره مند شوند.​

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط