پیشی گرفتن ایران از آمریکا و چین در کاهش مرگ مادران باردار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: کاهش قابل توجه شاخص مرگ مادران باردار در استان سیستان و بلوچستان و به دنبال آن تغییر شاخص های کشور باعث پیشی گرفتن کشورمان از ایالات متحده آمریکا و چین در این شاخص شد.

به گزارش متادخت، دکتر غزنوی شامگاه شنبه در اولین کمیته ترویج زایمان طبیعی سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: با توجه به اینکه ۱۰ درصد موالید ایران در سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد و ۳ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند تغییر شاخص‌ها در این استان باعث تغییر شاخص‌های ملی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در میزان مرگ نوزادان هم موفق به کاهش قابل توجه شدیم، تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که نیروی کار زبده و با انگیزه، باعث جابجایی شاخص‌ها می‌شود.

غزنوی همچنین بر ضرورت تقویت فعالیت‌های حوزه بهداشت در مسیر ارتقاء آگاهی و سواد سلامت خانواده ها تاکید کرد و گفت: این امر نقش مهمی در اقبال مادران به انجام زایمان طبیعی و آشنایی با آسیب های انجام سزارین دارد.

لیلا عرب نژاد رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: از مجموع ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در سطح کشور، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال ۱۴۰۲ جزو ۴ دانشگاه برتر در کاهش سزارین‌های نخست زا بوده است.

وی افزود: از مجموع ۶ بیمارستان دارای بلوک زایمان در محدوده تحت پوشش دانشگاه زاهدان ۴ بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان ، رازی سراوان ، تامین اجتماعی و دارالشفای میرجاوه موفق به کاهش سزارین نخست زا در سال گذشته شدند.

این جلسه با حضور جمعی از متخصصین زنان و زایمان، مسئولین بلوک های زایمان و معاونین, برگزار شد چالشها و مشکلات بررسی و راهکارهای مناسب برای رفع آن بیان شد.

در این جلسه طرح توسعه ی بلوک زایمان بیمارستان علی ابن ابیطالب در جهت اجرای ماده ۵۰ قانون جوانی جمعیت و ارتقاء شاخص های مرتبط با مادران در این بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت.​

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط