مطالبه اجرای دستورالعمل شهید رئیسی برای اعطای تسهیلات ازدواج

صف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در برخی بانک‌ها طولانی شده است و متقاضیان برای دریافت وام با مشکل روبرو شده‌اند.
به گزارش متادخت، کاربران پلتفرم فارس من یکی از دغدغه‌های مهم زوج‌های جوان درباره دریافت وام و تسهیلات ازدواج را با عنوان «لزوم ساماندهی معضلات وام ازدواج و فرزندآوری» با مخاطبان دیگر به اشتراک گذاشته است.طی این پویش (https://farsnews.ir/Amir56/1716624046956713016) نسبت به ضعف عملکردی بانک‌ها در اعطای وام ازدواج و فرزندآوری که ذیل قانون جوانی جمعیت به بانک‌ها ابلاغ شده، مورد تاکید واقع شده است.
طی این پویش که گزارشی درباره مشکلات اجرای طرح توسط بانک‌ها ارائه می‌دهد، آمده است: « اغلب بانک‌ها حتی به تعهدات 1402 خود عمل نکرده‌اند سامانه ثبت نامی بانک مرکزی مملو از اشکالات و معضلات فراوان هست. این سامانه حداقل کاری که الزاما باید انجام دهد امکان مشاهده بانک‌های استان را بدون نیاز به ورود اطلاعات در بدو امر فراهم کند و با اتصال به درگاه دولت من امکان سهولت در فرایند ثبت نام را فراهم کند.»
این درحالی است که یکی از دستورات و مطالبات رئیس جمهور شهید از بانک مرکزی صفر شدن صف اخذ وام ازدواج بود. «غلام‌حسین اسماعیلی» رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در تاریخ 10 تیرماه 1402 در نامه‌ای به «محمدرضا فرزین» رئیس‌کل بانک مرکزی دستور رئیس‌جمهور در این زمینه را در پنج محور بدین شرح ابلاغ کرد: «
1- همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شود.
2- مصوبات شورای عالی جوانان در خصوص زمان معرفی متقاضیان به شعب رعایت و بانک‌ها موظف‌اند ظرف پانزده روز ثبت‌نام‌کنندگان را به شعب ارجاع دهند.
3- شعب بانک‌ها فراتر از دستورالعمل‌ها در احذ تضمین‌ها سخت‌گیری نکنند.
4- صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد.
5- بانک‌مرکزی موظف به پیگیری مدیران متخلف در این زمینه می‌باشد.»
دستوراتی که اگر به صورت بهینه انجام شود قطعا می‌تواند هم معضلات صف وام ازدواج را تا حدود زیادی حل کند و هم می‌تواند سازوکار مناسبی را برای تکریم ارباب رجوع و تسهیل امور اعطای وام تهیه کند. همین دستور العمل به خوبی از اهتمام ویژه رئیس جمهور شهید درباره رسیدگی به مشکل جوانان حکایت دارد.
همچنین دولت سیزدهم همواره بر اعطای وام‌های خرد به جهت تسهیل امور مردم توصیه‌ها و دستورهای مختلفی را به بانک‌ها ابلاغ می‌کرد. در 10 فرمانی که رئیس جمهور فقید برای ایجاد تحول در نظام بانکی کشور در سال 1401 صادر کرد، موضوع «اشاعه فرهنگ ارائه تسهیلات خرد بانکی» یکی از موضوعات اساسی بود.
زمانی که بانک‎‌ها در حوزه ارائه خدمات به مردم که با مشکلاتی روبرو بود دولت رئیسی سعی کرد فرهنگ ارائه خدمات و تسهیلات بانکی خرد را در نظام بانکی کشور نهادینه کند. فرهنگی که هم به سبب منفعت عمومی در بالا بردن رفاه و خدمات و تولید در سطح کشور موثر است و هم اینکه بانک‌ها که مطالبات معوقه بسیاری دارند که بیشتر این موارد کلان است، می توانند امیدوار باشند که در این سطح مردم در بازپس دهی وام‌های خود بهتر عمل می کنند.
از لحاظ بحث مطالبات بانکی نیز با توجه به برگشت پذیر بودن بیشتر وام های خرد،‌ این سیاست بانکی هم به نفع جامعه و هم به نفع خود بانک‌هاست. درحالی که بعضا بانک‌ها با معوقات بانکی کلانی روبرو هستند که برگشت‌پذیری آن با مشکلاتی روبروست.
آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن هستند که شبکه بانکی کشور در سال 1402 به 771 هزار و 166 فرد متقاضی و واجد شرایط دریافت وام ازدواج، این تسهیلات را پرداخت کرده‌اند که رقم پرداخت این تسهیلات از نظر ارزش ریالی به بیشتر از 157 هزار و 605 میلیارد تومان می‌رسد.
این در حالی است که آمارها نشان می‌دهند که در سال 1401 بیش از 123 هزار میلیارد تومان در قالب 896 هزار و 52 فقره وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده بود. به این ترتیب، با وجود رشد حدود 28 درصدی رقم پرداخت وام ازدواج در سال 1402 این رقم از نظر تعداد تسهیلات پرداخت شده حدود 14 درصد کاهش یافته است.
عملکرد بانک‌های مختلف در اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج یکسان نیست و برخی از بانک‌ها در این حوزه خوب عمل کردند اما بانک‌هایی نیز وجود دارند که صف‌های طولانی اعطای وام به آ‌نان مربوط می شود. به طوری که پشت باجه دریافت تسهیلات ازدواج یک بانک صف 33 هزار نفری تشکیل شده است. گفته می‌شود سه بانک طولانی‌ترین صف درخواست تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را دارند.
«محمدرضا فرزین» ‌رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به چرایی شکل گیری صف‌های تسهیلات ازدواج بیان کرده است: «مشکل این است که تقاضا بسیار بیشتر از میزانی است که در مصوبه هر سال عنوان شده است. سال گذشته با توجه به اینکه صف‌ها طولانی بود و میزان تسهیلاتی که داده شده بیشتر از بودجه تسهیلات تکلیفی بود که برای آن سال تعیین شده بود با دستور آقای رئیس جمهور منابع جدیدی را به بانک‌ها اختصاص دادیم که از تعداد زوجین در صف‌های اعطای این تسهیلات کم کنیم. در بودجه مصوب سال جاری برای این موضوع 200 همت دیده شده است اما متقاضیان خیلی بیشتر از این عدد هستند و چون امسال میزان وام نیز افزایش یافته است باید راهی برای این مسئله پیدا کنیم.»وی افزود:‌ میزان بودجه ای که برای اعطای این تسهیلات دیده شده است پاسخگوی تقاضای جوانان نیست و باید برای این موضوع تدابیری اندیشیده شود.
وزیر ورزش نیز با بیان اینکه عملکرد بانک مرکزی در اعطای تسهیلات ازدواج خوب بوده است، بیان کرد 157 همت وام ازدواج در سال 1402 اعطا شد که بیشتر از عدد بودجه بوده است. با این حال با توجه به بالا رفتن تقاضای وام ازدواج که به قول رئیس کل بانک مرکزی هدف از اعطای این تسهیلات نیز تشویق جوانان به ازدواج و تسهیل این امر مهم است، باید نسبت به بالا رفتن صف های دریافت این تسهیلات تدابیری اندیشیده شود.
از نظر اداری می‌توان با چابک سازی و دستوالعملی که رئیس جمهور شهید بدان اهتمام داشت، فضا را مدیریت کرد و از سوی دیگر منابعی را بانک‌ها برای این منظور تامین کنند. این درحالی است که باید این امر از یک مسئله تکلیفی به موضوع روتین بانکی تبدیل شود. در اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج سود 4 درصدی آن توسط بانک ها اخذ می شود و یک کارمزد سالانه نیز از وام گیرندگان اخذ می شود. بنابراین بانک ها اگرچه نام تسهیلات تکلیفی را روی این وام گذاشته اند اما سود حاصل از اعطای این وام نیز نصیب آنان می‌شود.
منبع: فارس

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط