قوانین حمایتی در حوزه فرزندآوری به زنان خانه‌دار توجه کنند

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیشترین شاغل مجرد در نظام درمان و آموزش پرورش استان وجود دارد، گفت: در موضوع فرزندآوری به جای اینکه به زنان خانه دار که تاثیر گذاری بیشتری دارند تمرکز شود در قوانین حمایتی ما به زنان شاغل توجه می‌شود.

به گزارش متادخت، امیر تقی‌زاده در گفت‌وگویی گفت: در حوزه جوانان سه گروه ساماندهی امور جوانان، گروه فرهنگی و تربیتی و گروه توسعه مشارکت‌های اجتماعی و  در گروه ساماندهی امور جوانان، طرح‌های ملی و فراگیر، برنامه‌ی اوقات فراغت، اشتغال و مهارت آموزی جوانان و برنامه‌های ملی و مناسبتی از جمله برنامه‌های هفته ازدواج و جوان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح‌های ملی موضوع سرباز مهارت نقطه اشتراک ما و جهاد دانشگاهی است، گفت: گروه دیگری که زیر نظر گروه ساماندهی قرار دارد دفتر توسعه برنامه ریزی اجتماعی جوانان است که صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج و خانواده، برگزاری کارگاه‌های آموزش ازدواج و خانواده و برگزاری جشن‌های وصال را بر عهده دارد .

تقی‌زاده با بیان اینکه مراکز همسان گزینی و مراکز تسهیلات خدمات ازدواج زیر نظر این دفتر فعالیت می‌کنند، افزود: در گروه فرهنگی تربیتی که نقطه اشتراک با ورزش است، توسعه ورزش همگانی، ترویج روحیه پهلوانی و جوانمردی، برنامه‌های فرهنگی دهه‌ی امامت و ولایت، هفته تربیت بدنی مورد توجه است.

وی ادامه داد: گروه توسعه مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت داوطلبانه، صدور مجوز برای فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد، حمایت از طرح‌ها و کارگاه‌های این سازمان‌ها و راه‌اندازی و فعالسازی خانه‌های جوان را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه ۳۲۹ سازمان مردم نهاد در سطح استان فعال است، خاطرنشان کرد: این سازمان‌ها در زمینه‌های علمی پژوهشی، اعتقادی مذهبی، گروه‌های جهادی، عدالت آموزشی و حوزه‌ی اجتماعی فعالیت می‌کنند.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی افزود: سازمان‌های مردم نهاد اعم از نجوم، توسعه فعالیت‌های ورزش همگانی، سلامت اجتماعی، روان، آسیب‌های اجتماعی، عدالت آموزشی و… در استان وجود دارد که نگاه ما به این سازمان‌ها نگاه حمایتی بوده و از طرح‌ها و برنامه‌های آنها حمایت می‌کنیم.

تقی‌زاده با بیان اینکه سال گذشته با یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان از طرح‌ها و فعالیت‌های NGOها حمایت شده است، گفت: ۷۷ طرح و ۳۰ کارگاه از حمایت مالی ما برخوردار شده و ۸۶۰ برنامه متنوع از طریق این سازمان‌ها به صورت داوطلبانه بدون دریافت ریالی اعتبار دولتی صورت گرفته است.

وی افزود: از محل ۲۷ صدم درصد از کل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، اعتبارات لازم برای حوزه ورزش، اشتغال و ازدواج جوانان تأمین می‌شود که در این زمینه اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: اولین رویکرد در امور فرهنگی ورزش و جوانان استان این است که مسیر درست هدایت شغلی برای جوانان فراهم شود در این زمینه با همکاری مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز طرحی به نام «یول تاپ» عملیاتی شده که کل هزینه‌های آن بر عهده ما و اجرای آن بر عهده این مرکز است.

وی با بیان اینکه تغییر نگرش در فرهنگ کار باید توسط والدین دنبال شود، افزود: برای تغییر این فرهنگ نیازمند تولیدات رسانه‌ای هستیم.

تقی‌زاده از راه‌اندازی جشنواره ملی تولیدات رسانه‌ای در حوزه اشتغال در کشور خبر داد.

وی ادامه داد: دهیاران در روستاها تاثیر گذاری بیشتری دارند و می‌توانند مشاغل قابل احیا در روستا را آموزش دیده و آن را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه ۱۹۶۴ دهیار در سطح استان وجود دارد، گفت: طرح «دهیار همیار» راه اندازی شده که با اردوی یک روزه، ظرفیت موجود در روستا را برای آنها نشان می‌دهیم تا در این زمینه آموزش دیده و جوانان روستاها را تحت حمایت خود قرار دهند.

وی بیان کرد: در حوزه‌ی ازدواج و خانواده شعار ما ازدواج آگاهانه، به هنگام، آسان و پایدار است که در ابتدا برای ازدواج آگاهانه مخاطب‌های خاص شناسایی شده و آگاهی‌های لازم به آنها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ازدواج آگاهانه و به هنگام در پایداری آن نقش کلیدی دارد، خاطر نشان کرد: سال گذشته ۶۶۰ کارگاه آموزشی در این زمینه در محیط‌های کارگری، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و پایگاه‌های بسیج برگزار شد.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان به اهمیت دوره‌های مهارت افزایی اشاره کرد و افزود: آموزش والدین در راستای تربیت فرزندان از دیگر فعالیت‌های این معاونت است.

وی با بیان اینکه در ازدواج به‌هنگام‌ طبق آمارهای ثبت احوال زودرسی و دیررسی ازدواج را در مناطق استان بررسی می‌کنیم، ادامه داد: در آسان سازی به جوانان در آستانه‌ی ازدواج طبق آموزش، سن متعادل ازدواج را به آنها یاد داده و با یک سری تولیدات رسانه سعی می‌کنیم سنت‌های غلط را در ازدواج حذف کنیم.

تقی‌زاده عنوان کرد: ۲۱ سمن در حوزه‌ی تسهیلات ازدواج فعالیت می‌کنند.

حسین دهقانی، رئیس گروه ساماندهی امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگویی گفت: سال گذشته برای اشتغال جوانان چهار میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان اختصاص یافت که با این مبلغ از ۲۳ طرح حمایت شد.

وی افزود: سال گذشته از محل تبصره ۱۸ که از سوی اداره کار تایید و از طریق استانداری پرداخت می‌شود شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته بود.​

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط