اجرای طرح خانواده پیشرو با پیشتازی طلاب حوزه

طرح خانواده پیشرو با حضور جمعی از طلاب حوزه علمیه و فعالان فرهنگی در شهر رشت در حال اجراست.

به گزارش متادخت، همزمان با دهه اول محرم، جمعی از مبلغین جامعه حوزوی منار با حضور در میدان شهرداری رشت به گفت‌وگو با مردم و جمع‌آوری داده‌های آماری پیرامون مسائل اجتماعی و معضلات موجود در حوزه خانواده پرداختند.

در ادامه طرح بررسی آسیب‌های اجتماعی و ارائه راه‌کار و ارتقای خانواده که در سال گذشته انجام شد امسال نیز جمعی از مبلغین پژوهشگر جامعه حوزوی منار با حضور در میدان شهرداری رشت، در گفت‌وگوی چهره به چهره با مردم اقدام به جمع‌آوری داده‌های آماری و نظرسنجی پیرامون ۵ مسئله جمعیت، اعتیاد، ازدواج دیرهنگام، کاهش ازدواج و طلاق کردند.

بررسی علل این معضلات، مزایا و معایب آن‌ها و ارائه راه‌کارهای آن در سطح خانواده و جامعه، از جمله محورهایی است که در این گفت‌و‌گوها، خانواده‌ها و مخاطبین نظرات خود را پیرامون آن مطرح می‌کنند.

این طرح که با هدف آسیب‌شناسی بحران‌های اجتماعی و ایجاد بستری مناسب جهت گفت‌وگوی اقشار مختلف مردم با روحانیت شکل گرفته است، برای دومین سال متمادی در ایام دهه اول محرم از سوی جامعه حوزوی منار در شهر رشت اجرا می‌شود.

سید سجاد شوقی، مسئول ستاد محرم ۱۴۰۳، در این باره گفت: این گفت‌وگوها که از ۱۹ تیر ۱۴۰۳ مصادف با سومین روز از ماه محرم ۱۴۴۶ آغاز شده تا ۲۶ تیر، روز عاشورای حسینی ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای شرکت در طرح می‌توانند همه روزه عصر در میدان شهرداری حضور پیدا کنند.

وی افزود: طرح ما یک طرح تبلیغی پژوهشی در حوزه خانواده و معضلات مربوط به آن است با این هدف که در وهله اول روحانیون در این ارتباط با بدنه افراد جامعه وارد گفت‌وگویی صمیمی می‌شوند و با ایشان انس گرفته و در وهله دوم با شکل‌گیری حلقه‌های گفت‌وگو محور راهکارها و تجربیاتی را که برای حل این آسیب‌ها کار آمد هستند به یکدیگر منتقل می‌نمایند.

وی افزود: به عنوان مثال در بحث ازدواج بسیاری از مردم علت اصلی عدم ازدواج جوانان را مشکلات موجود در حوزه معیشت و اقتصاد معرفی می‌کنند اما پس از بررسی آمارها دیده می‌شود که شیب نمودار ازدواج در دوره کرونا با وجود مشکلات معیشتی فراوان و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، صعودی بوده است.

این فعال حوزوی بیان کرد: یکی از علل این صعود، کاهش تشریفات در ازدواج‌ها بود، زیرا با تعطیلی تالارها و بازارها و مراکز خرید تشریفاتی که برای جشن‌ها و ازدواج‌ها وجود داشت به طور چشمگیری کاهش داشت و همین امر باعث شد ازدواج‌ها با سادگی و بدون تشریفات برگزار شود.

شوقی تصریح کرد: در هر پرسشنامه ۴ دسته سوال مطرح می‌شود: ۱) وضعیت‌سنجی به این ترتیب که آیا در خانواده و اطرافیان شما موردی بوده که طلاق یا ازدواج سخت و یا اعتیاد داشته باشد؟ ۲) آسیب‌شناسی در این بخش پیرامون علل و مناشی این آسیب ۳) معیاب و مزایا پس از بررسی آمارها به معایب و مزایای موضوع مورد بحث پرداخته می‌شود ۴) راه‌کارها در این بخش از مردم خواسته می‌شود که درباره راه‌کارهای جزئی و کلان برای حل معضل مربوطه صحبت کنند و تجربیات شان را با ما در میان بگذارند و در نهایت به جمع‌بندی موضوع پرداخته می‌شود.

منبع: ایکنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط