اتاق وضعیت جوانی جمعیت در همدان راه اندازی شد

اتاق وضعیت جوانی جمعیت روز یکشنبه به منظور دریافت و تحلیل مستمر داده های رشد جمعیت با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استان راه اندازی شد.

به گزارش متادخت، استاندار همدان در آیین افتتاح اتاق وضعیت جوانی جمعیت این استان اظهار کرد: با توصیه و تاکید وزیر کشور و مدیرکل خانواده و بانوان وزارت کشور اتاق وضعیت جمعیت در استان همدان راه اندازی شد که در این اتاق ۲۵ محور از موضوعاتی که مرتبط با جمعیت و نرخ رشد فرزند آوری در کشور و اطلاعات نرخ سن ازدواج و فرزندآوری به تفکیک شهرستانی در کل استان گردآوری شده است.

علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه با فعالیت اتاق وضعیت جوانی جمعیت وضعیت شاخص های مختلف جمعیتی در هر استان و شهرستان ترسیم و مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و بر این اساس مشکلات مناطق شناسایی و برطرف شود گفت: میزان ازدواج، طلاق، نرخ موالید در هر شهرستان مشخص شده و در مجموع ما چه در سطح ملی و چه در سطح استانی باید همت ویژه و عزم و اراده عالی را به کار بریم تا به نقطه مطلوب در جوانی جمعیت برسیم.

وی ادامه داد: آنچه برآورد شده طی ۳۰ سال آینده جمعیت کشور پیر خواهد شد و اگر فکر اساسی برای موضوع ازدواج و فرزندآوری نشود تهدید بزرگی برای کشور است.

استاندار همدان اظهار کرد: ما در کشور از نظر منابع قدرت و منابع نفت و گاز در وضعیت مطلوبی قرار داریم و باید با جمعیت تحصیل کرده از این امکانات، منابع و تجهیزات بهره کافی ببریم تا برای رشد و تعالی کشور و مردم مصرف شود.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه تبلیغات سه دهه اخیر در کشور منجر شد که نسبت به رشد جمعیت بی تفاوتی هایی صورت گرفت و ازدواج و فرزند آوری حسن محسوب نمی شد افزود: الان شاهد هستیم در کشورهای غربی بعد از دوره ای که تجربه زندگی با حیوانات و تجرد را تجربه کردند و به مفاسد و اشکالات آن پی بردند، به فرهنگ خانواده و توجه به بنیان خانواده روی آوردند که متاسفانه این فرهنگ منحط به کشور ما منتقل شده و عده ای به آن مبتلا شده اند که این موضوع باید اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد: الان درگیر بحرانی هستیم که اتاق وضعیت می‌تواند اطلاع رسانی عمومی را ایجاد کند و ابتدا مدیران استانی و شهرستانی در بازدید از این اتاق مطلع شوند که از لحاظ جمعیتی در چه وضعیتی قرار داریم و سپس گزارشی از وضعیت جمعیت استان به مردم اطلاع رسانی و منتقل شود.

فرهنگ عمومی جامعه نسبت به موضوع ازدواج و فرزند آوری تغییر کند

استاندار همدان گفت: فرهنگ عمومی جامعه نسبت به موضوع ازدواج و فرزند آوری تغییر کند، نسبت به تسهیل گری در امر ازدواج، نگرش‌ها و فرهنگ غلط سخت گیرانه برای ازدواج جوانان کنار گذاشته و مُشوق ها باید برای ازدواج و فرزند آوری تقویت شود.

قاسمی فرزاد افزود: مشوق ها باید برای ازدواج و فرزند اول قرار داده شود و سپس و تصاعدی برای فرزندان بعدی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه با تصویب قانون جوانی جمعیت در دولت سیزدهم شتاب حرکت به سمت نقطه بحرانی کاهش یافته است ادامه داد: هر چه سن ازدواج کاهش یابد کیفیت نبوغ فرزندان بالا می‌رود که متخصصان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

استاندار همدان گفت: مساله جوانی جمعیت یک موضوع جدی و مورد تاکید مقام معظم رهبری است و عملکرد دهه های گذشته در این حوزه بسیار ضعیف بوده که باعث حرکت جمعیت کشور به سمت پیری شده است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری همدان نیز در این آیین اظهار کرد: موضوع جوانی جمعیت قابل اغماض نیست چراکه در صورت بی توجهی به این مهم، کشور به سمت سالمندی و پیری جمعیت حرکت خواهد کرد بنابراین همه افراد و تمام دستگاه های مربوطه فرهنگی، تبلیغی، پشتیبانی و رفاهی، بهداشت و درمان مسوول هستند.

فاطمه ستاری نوید با بیان اینکه مسیر نزولی جمعیت با تشکیل منظم ستادها، توجه ویژه استاندار همدان، رصد و پایش اجرای قانون جوانی جمعیت در ادارات کنترل شده است افزود: باید شیب جمعیت را با امیدآفرینی و برنامه ریزی دقیق و اجرایی به سمت مثبت سوق دهیم.

مهمترین عوامل کاهش فرزندآوری در استان همدان را فردگرایی، گرانی مسکن و نگاه اقتصادی و دغدغه آینده فرزندان برشمرد و افزود: کاهش فرزندآوری در قشر مرفه و مقاومت آنها در برابر تولد فرزند نه به دلیل اقتصادی بلکه ناشی از چرخش فرهنگی است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری همدان گفت: در نگاه نخست بُعد اقتصادی علت کاهش فرزند آوری عنوان می‌شود اما نتایج پژوهش‌ و بررسی‌ها نشان می‌دهد درون مایه این مقوله ذهنی و فرهنگی است.

ستاری نوید با بیان اینکه پنج میلیون کارمند مجرد در استان وجود دارد ادامه داد: در حال حاضر خانواده‌های مذهبی و افرادی که در روستا زندگی می‌کنند بیشتر تمایل به ازدواج و فرزندآوری دارند در حالی که جامعه نخبگانی و کارمندان مجرد یا در بخش فرزندآوری ضعیف هستند.

وی عدم پرداخت به موقع وام ازدواج و فرزندآوری را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و افزود: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات آن‌طور که باید همکاری نمی‌کنند و بسیاری از متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری در صف انتظار قراردارند که باعث می‌شود مردم نسبت به این مشوقها دلسرد شوند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری همدان اظهار کرد: برای تشویق جوانان به فرزندآوری باید از افرادی که در زندگی شخصی خود موفق هستند در زایشگاه‌ها و مراکز مشاوره استفاده کرد تا با تخریب مادر باردار یا فردی که قصد به ازدواج دارد مانع جوانی جمعیت نشوند.

دبیر کمیته هماهنگی بانک‌های استان همدان نیز در این آیین گفت: یکی از دلایل صف انتظار بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری تامین نشدن منابع مالی بانک‌ها و ایجاد محدودیت برای آنها است.

محمدطوماسی اظهار کرد: سه هزار و ۱۴ فقره وام ازدواج در استان معادل ۹ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال در سه ماه سال‌جاری پرداخت شده است اما هشت هزار و ۵۲۱ نفر در صف وام ازدواج استان قرار دارند.

وی ادامه داد: در سالجاری در استان همدان نسبت به سال‌های گذشته سپرده گذاری کاهش یافته است و چون استان همدان یک استان کشاورزی است از نظر منابع وضعیت سیستم بانکی به نوعی کاهشی است.

دبیر کمیته هماهنگی بانک‌های استان همدان گفت: ۱۴ بانک تسهیلات وام فرزندآوری را پرداخت می کنند و در سه ماهه نخست سالجاری ۲ هزار و ۵۰۳ فقره وام فرزندآوری پرداخت شد.

طوماسی افزود: برای تسهیل در دریافت وام ازدواج و فرزندآوری نیاز است که بانک‌های خصوصی نیز مشارکت کنند.​

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط