۱۰۰ درصد روستاییان کردستان تحت پوشش پزشک خانواده قرار دارند

مدیر گروه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی و شهری استان تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار دارند و حداقل یکبار توسط پزشک ویزیت شده‌اند.

به گزارش متادخت، بهروز اخوان 6 مرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران از اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری استان با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی خبر داد.

اخوان، اظهار کرد: این برنامه با همکاری اداره کل بیمه سلامت استان و با هدف افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقای کیفیت این خدمات در حال اجرا است، در این برنامه از ظرفیت پزشکان بخش خصوصی بیمه سلامت ایرانیان برای ارائه خدمات به بیماران تحت پوشش برنامه سلامت خانواده استفاده خواهد شد.

وی به مراحل اجرای برنامه اشاره کرد و افزود: در ابتدای اجرای برنامه سلامت خانواده وضعیت موجود شهرستان‌های بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت استان از نظر جمعیت، فضای فیزیکی و نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفت.

استفاده از ظرفیت پزشکان بخش خصوصی

مدیر گروه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: با توجه به کمبود پزشک در حوزه بهداشت، از بخش پزشکان بخش خصوصی بیمه سلامت ایرانیان برای ارائه خدمات در این برنامه استفاده شد.

وی به سرشماری جمعیت و انتخاب پزشک اشاره و تصریح کرد: در اجرای این برنامه مراقبین سلامت نسبت به سرشماری جمعیت تحت پوشش اقدام می‌کنند و به گیرندگان خدمت حق انتخاب پزشک داده می‌شود.

مدیر گروه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه، به لینک مراقب سلامت به پزشک پرداخت و گفت: مراقبین سلامت به پزشکان مرتبط شده و روند پیگیری و نظام دهی به امور مربوط به بیماران را تسهیل می‌کنند، همچنین امکان استفاده از فضای فیزیکی مطب پزشکان عمومی که متناسب با ساختار برنامه سلامت خانواده هستند به عنوان پایگاه سلامت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این برنامه شاخص‌های قابل مداخله توسط پزشک شناسایی شده که در ادامه اجرای برنامه میزان پیشرفت این شاخص‌ها و تاثیر آن بررسی می‌شود.

مدیر گروه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان به ارائه گزارش و پایش شاخص ها اشاره و بیان کرد: به صورت ماهیانه مشکلات اجرای برنامه توسط شهرستان‌ها اعلام و در کمیته‌های استانی بررسی می‌شود.

برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کردستان

اخوان در ادامه به اجرای برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت استان اشاره کرد و گفت: در این برنامه، خدمات سلامت توسط تیم سلامت و با محوریت نظام ارجاع مبتنی بر پزشکی خانوادە ارائه می‌شود.

۱۰۰ درصد جمعیت روستایی کردستان تحت پوشش پزشک خانواده

مدیر گروه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی و شهری استان تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار دارند و حداقل یک‌بار توسط پزشک ویزیت شده‌اند.

اخوان ادامه داد: ۳۷۵ نفر پرسنل در سطح مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری روستایی استان مشغول به کار هستند که شامل ۱۴۲ پزشک، ۱۳۵ ماما، ۳۷ دندانپزشک، ۴۶ نفر در بخش آزمایشگاه، ۵ دستیار دندانپزشک، ۴ بهداشت‌کار، سه نفر در بخش تغذیه و سه نفر در بخش سلامت روان هستند.​

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط