پزشک خانواده ۶۱ میلیون خدمت به روستاییان خراسان رضوی ارائه کرد

مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۶۱ میلیون خدمت درمانی در هشت سال گذشته در قالب برنامه پزشک خانواده روستایی به جمعیت هدف زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی ارائه شده است.

به گزارش متادختف دکتر حسن عبدالله‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: از سال ۱۳۹۵ با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای تشکیل پرونده الکترونیک در سامانه سینا، بیش از ۲۱ میلیون نفر از جامعه هدف به مراکز مجری برنامه پزشک خانواده روستایی مراجعه کرده و این خدمات را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: بیشترین خدمت ارائه شده به مراجعان در این بازه زمانی، مراقبت بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری تیروئید، بیماری قلبی و غیره بوده است.

مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برنامه پزشک خانواده روستایی از سال ۱۳۸۴ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اجرا درآمده است که در این برنامه، پزشک خانواده شامل پزشک عمومی و متخصصان پزشک خانواده به همراه دیگر اعضای گروه سلامت، مسوولیت مدیریت سلامت افراد و خانوارهای زیر پوشش خود در مراکز مجری برنامه در روستاهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر را دارد.

وی با بیان اینکه پزشک خانواده مسوول اداره کردن گروه سلامت است، افزود: پزشک خانواده مسوولیت دارد خدمات سلامت را در محدوده بسته‌ای تعریف شده، بدون تبعیض سنی، جنسی، ویژگی‌های اقتصادی- اجتماعی و خطر بیماری، در اختیار فرد، خانواده، جمعیت و جامعه زیر پوشش خود قرار دهد.

دکتر عبدالله‌زاده ادامه داد: پزشک خانواده در صورت لزوم باید برای حفظ و ارتقای سلامت، از ارجاع فرد به سطوح بالاتر استفاده کند، و مسوولیت پیگیری تداوم خدمات با وی خواهد بود.

وی بیان کرد: هم اینک ۱۹۱ مرکز مجری برنامه پزشک خانواده روستایی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.​

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط