نسخه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی برای افزایش جمعیت ایران

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران تأکید کرد: وزارت بهداشت باید جوانان را تشویق به ازدواج کند.
به گزارش متادخت، موضوع افزایش جمعیت یکی از مهم‌ترین مسائل مهم کشور است که ذهن مسئولان بلندپایه کشور را به خود مشغول کرده و جملگی بر افزایش تعداد جمعیت و روی‌آوردن مردم به فرزندآوری تأکید و تصریح دارند.
داشتن جمعیت زیاد و نیروی انسانی در هر کشوری یک نعمت و امتیاز ویژه به‌حساب می‌آید و به‌عنوان یک مؤلفه بسیار تأثیرگذار در تأمین امنیت ملی هر کشوری موردتوجه و امعان‌نظر قرار دارد.چند سالی است که قانون جوانی جمعیت در کشور در حال اجراست و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر اجرای صحیحی این قانون و تلاش همه دستگاه‌های مرتبط با این قانون تأکید داشته‌اند.
وزارت بهداشت به‌عنوان متولی اصلی سلامت جامعه در اجرایی‌شدن کامل این قانون نقش بسیار مؤثری دارد و رهبری معظم انقلاب نیز چندی پیش در دیدار با اعضای هیئت دولت به وزیر بهداشت تأکید کردند که به اجرای قانون جوانی جمعیت و افزایش آن توجه و اهتمام ویژه داشته باشند.
برای واکاوی موضوع افزایش جمعیت و اقدامات مثبتی که وزارت بهداشت می تواند در این مسیر ایفا کند با «دکتر سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و وزیر اسبق بهداشت» به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر گرامی‌تان می‌گذرد.
آقای دکتر! رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت چهاردهم به وزیر بهداشت تاکید کردند که در موضوع جمعیت تلاش مضاعف و اقدامات قابل‌توجه داشته باشد؛ جناب‌عالی به‌عنوان رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص مهمترین اقدامی که وزارت بهداشت در این‌خصوص می‌تواند انجام دهد توضیح دهید.
در خصوص موضوع افزایش جمعیت موضوع بین چندین پخش باید اقدام شود.
وزارت بهداشت نیز نقش مهمی دارد.به‌طوری که وزارت بهداشت زمانی می‌توانست تنظیم خانواده را انجام دهد اما الان می‌خواهد عکس آن را انجام دهد؛آن موقع مردم به هر دلیلی با تنظیم خانواده موافق‌بودن، اما اکنون متأسفانه چون وضع اقتصادی خوب نیست و وضعیت اینترنت و فضای مجازی نیز این‌گونه است همه این‌ها در مجموع باعث شده جمعیت در حال کاهش باشد.
بنابراین همین موضوعات به مردم سیگنال منفی می‌دهند و عادت می‌کنند به اینکه با این وضع باید ساخت.
موضوع افزایش جمعیت یکی از مهم‌ترین مسائل مهم کشور است که ذهن مسئولان بلندپایه کشور را به خود مشغول کرده و جملگی بر افزایش تعداد جمعیت و روی‌آوردن مردم به فرزندآوری تأکید و تصریح دارند.
داشتن جمعیت زیاد و نیروی انسانی در هر کشوری یک نعمت و امتیاز ویژه به‌حساب می‌آید و به‌عنوان یک مؤلفه بسیار تأثیرگذار در تأمین امنیت ملی هر کشوری موردتوجه و امعان‌نظر قرار دارد.
چند سالی است که قانون جوانی جمعیت در کشور در حال اجراست و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر اجرای صحیحی این قانون و تلاش همه دستگاه‌های مرتبط با این قانون تأکید داشته‌اند.
وزارت بهداشت به‌عنوان متولی اصلی سلامت جامعه در اجرایی‌شدن کامل این قانون نقش بسیار مؤثری دارد و رهبری معظم انقلاب نیز چندی پیش در دیدار با اعضای هیئت دولت به وزیر بهداشت تأکید کردند که به اجرای قانون جوانی جمعیت و افزایش آن توجه و اهتمام ویژه داشته باشند.
برای واکاوی موضوع افزایش جمعیت و اقدامات مثبتی که وزارت بهداشت می تواند در این مسیر ایفا کند با «دکتر سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و وزیر اسبق بهداشت» به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر گرامی‌تان می‌گذرد.آ
قای دکتر! رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت چهاردهم به وزیر بهداشت تاکید کردند که در موضوع جمعیت تلاش مضاعف و اقدامات قابل‌توجه داشته باشد؛ جناب‌عالی به‌عنوان رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص مهمترین اقدامی که وزارت بهداشت در این‌خصوص می‌تواند انجام دهد توضیح دهید.
در خصوص موضوع افزایش جمعیت موضوع بین چندین پخش باید اقدام شود.وزارت بهداشت نیز نقش مهمی دارد.به‌طوری که وزارت بهداشت زمانی می‌توانست تنظیم خانواده را انجام دهد اما الان می‌خواهد عکس آن را انجام دهد؛آن موقع مردم به هر دلیلی با تنظیم خانواده موافق‌بودن، اما اکنون متأسفانه چون وضع اقتصادی خوب نیست و وضعیت اینترنت و فضای مجازی نیز این‌گونه است همه این‌ها در مجموع باعث شده جمعیت در حال کاهش باشد.
بنابراین همین موضوعات به مردم سیگنال منفی می‌دهند و عادت می‌کنند به اینکه با این وضع باید ساخت.
اما به نظرم مهم‌ترین کار هم از بعد سلامت روان نسل جوان، هم از نظر سلامت معنوی آنها و نیز از نظر بعد اجتماعی و مسائل شرعی؛ واقعاً باید ازدواج‌کردن را تشویق کرد. آنچه که الان انجام می‌شود کار غلطی نیست و خیلی هم درست است که برای فرزندآوری جایزه بگذارد و این خیلی هم خوب است اما با این جمعیت ما اضافه نمی‌شود.
13 میلیون دختر و پسر ایرانی در سن ازدواج قرار دارند ظاهراً اکنون ۱۳ میلیون دختر و پسر در سن ازدواج قرار دارند که ازدواج نکردند؛ خب باید تمام همتمان را بگذاریم روی این موضوع که این تعداد جوان ازدواج کنند؛ مثلاً آنها را به ازدواج تشویق کنیم یا هر کاری که لازم است انجام دهیم ؛ ان موقع یک‌دفعه می‌توانیم ۶ میلیون نفر به جمعیت کشورمان اضافه کنیم و این خودش در آینده می‌شود منشا اضافه‌کردن جمعیت.
ما وقتی که ازدواج صورت نمی‌گیرد و ما فقط دلمان را خوش کنیم به اینکه فرزند چهارم و پنجم زیاد شود؛ درحالی‌که این افراد معدود هستند. ما هر چقدر هم در رسانه‌ها بنویسیم، اما در عمل اجرا نکنیم مطلوب نیست.
البته این تشویق‌ها نیز راهی برای افزایش جمعیت است؛ یا اینکه کمک به درمان نازایی خیلی خوب است، اما نباید روی این‌ها حساب کنیم؛ بلکه باید به ازدواج‌کردن جوانان فکر کرده و بدانیم که از فساد جلوگیری می‌کند.
اگر بتوانیم مشکل را حل کنیم برای ما نعمت می‌شود؛ضمن اینکه از بعد سلامت روان نیز فرد سکینه و آرامش خاطر پیدا می‌کند و زندگی جوانان شاد می‌شود؛ در نتیجه به نظر من مهم‌ترین کاری که همه ما باید به آن ورود کنیم و همچنین وزارت بهداشت همین تشویق به ازدواج‌کردن است؛بالاخره از زمان حاملگی مادر تا زمانی که بچه به دنیا می‌آید و سنش بالا می‌رود افراد برای دلایل مختلف از جمله تغذیه، واکسن و غیره، مرتب به شبکه بهداشت و درمان مراجعه دارند.
خب اگر ما هر زمانی که این‌ها مراجعه می‌کنند راجع به خانواده با پدر مادر صحبت کنیم و به جوانان نیز این موضوعات را بگوییم و هم از نظر بعد معنوی و هم اجتماعی به خانواده‌ها تذکر دهیم خود این ممکن است تبدیل به فرهنگی شود و روی عده‌ای سریع تأثیر بگذارد و ممکن است اثر درازمدت داشته باشد.
اما بالاخره فرهنگ جامعه اکنون در سراشیبی بدی قرار دارد و باید این را اصلاح کنیم.به نظر بنده ارگان‌های دیگر نیز باید روی ازدواج خیلی کار کنند.
روحانیت ازدواج کردن را ترویج دهد به نظرم روحانیت محترم خیلی دراین‌خصوص وارد نشده است و اینکه باید از بعد شرعی به مردم بفهمانند که سختی‌هایی که شما برای ازدواج‌کردن فرزندانتان ایجاد می‌کنید، به‌سلامت روان این بچه‌ها و نسل آینده چقدر لطمه می‌زند.
این‌ها به نظرم کارهایی است که مقداری با سستی با آن برخورد کردیم؛ یعنی موضوع ازدواج بسیار مهم است؛ به‌خاطر اینکه اگر این ۱۲ _۱۳ میلیون جوان اگر امروز ازدواج کنند، ظرف یکی دو سال آینده ۶ میلیون فرزند و در ادامه نیز فرزند دوم و سوم داشتن؛ در نتیجه امیدی برای آینده است.
پنجره جمعیت ایران در حال بسته شدن است
اما الان پنجره جمعیت در حال بسته شدن است و آمارهایی که می‌خوانیم نشان می‌دهد عملاً ۶ سال دیگر فرصت دارید تا از این پنجره جمعیت استفاده کنید و این ۱۲ _۱۳ میلیون جوان به ازدواج برسند در غیر این صورت این پنجره عملاً بسته شده و دیگر اگر ازدواجی صورت نمی‌گیرد و نسلی اضافه نمی‌شود.
لذا هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم باید در این ۵ _۶ سال آینده انجام دهیم و آن نیز عمدتاً باید تمرکز ما روی ازدواج باشد و بیشتر روی این موضوع کار کنیم؛ البته داشتن فرزند دوم، سوم، چهارم و پنجم نیز جا دارد اما آنها موضوع اصلی را تشکیل نمی‌دهند.
سالانه 700 تا 750 هزار سقط جنین در کشور داریمآقای دکتر! با توجه به اینکه قانون جوانی جمعیت چند سالی است اجرا می‌شود چه کارهایی باید انجام گیرد تا این قانون نمود بیشتری داشته باشد؟
مهم‌تر از همه اینکه باید ازدواج زیاد شود؛ چرا که اگر ازدواج نباشد هر کس هم که ازدواج سفید داشته باشد می‌رود سقط می‌کند. اکنون متأسفانه آمار سقط ما بالاست و آن طور که من شنیدم و آمار رسمی نیست بلکه در تحقیقی که برخی اساتید کرده بودند؛ ما سالی ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار سقط در کشور داریم.خب این سقط‌ها معمولاً از بارداری‌های غیررسمی یا ازدواج سفید و امثال این‌هاست؛ این ضررهای عدیده‌ای دارد.
اگر می‌توانستیم کاری کنیم تا افراد با یکدیگر ازدواج کنند و اگر فرهنگ ازدواج را جا بیندازیم و به خانواده‌ها بگوییم بسیار مؤثر است. مسئولان نظام برای فرزندانشان ساده ازدواج برگزار کنند مسئولان نظام نیز اگر فرزندانشان ازدواج می‌کنند باید الگوی ازدواج آسان را پیش گیرند؛ بالاخره این موضوع خیلی نقش دارد؛ چرا که اگر مردم بفهمند مسئولان کشور خودشان نیز چنین کاری را انجام می‌دهند خیلی اثرگذار است.
بنده یادم هست زمانی که وزیر بهداشت بودم فرزندانم همین‌طور ازدواج ‌کردند؛ با اینکه بالاخره بنده وضع اقتصادی خیلی بدی نداشتم اما ازدواج دختر بزرگم که فرزند اولم بود در خانه خودمان که یک کاشانه کوچکی بود انجام شد؛ به‌طوری که همسایه‌ها نیز نفهمیدند که اینجا مراسم نامزدی و عقد و عروسی در یک روز انجام شد؛ به‌طوری که حتی شام ندادیم، بلکه فقط میوه و شیرینی و چای بود و سر و صدایی نیز نداشت.
ازدواج فرزندانم در نهایت سادگی برگزار شد این پولی که می‌خواستیم برای ازدواج هزینه کنیم برای آنها یک کاشانه کوچکی را خریدیم و در آن توانستند زندگی کنند؛ خب حالا متراژش کم بود.الان نیز خانواده‌ها هر کمکی که می‌توانند به جوانان کنند؛مثلاً برای قطع فشار روی مهریه کم‌کاری کنند و دختر و پسر را تشویق کنند تا ازدواج کنند و خداوند نیز آن‌قدر برکت به زندگی می‌دهد.
آنچه که بنده عرض می‌کنم یعنی منم که مسئول وزارت بهداشت بودم نیز فرزندانم این‌طور ازدواج‌کردن و خیلی هم خوب بود. حالا فرض کنید ما بیاییم مهمانی آن‌چنانی بدهیم و هزینه کنیم؛ این به کمک ازدواج نمی‌آید.
بنابراین، وظیفه همه از مجلس، دولت، روحانیت محترم، اساتید دانشگاه و… همه باید تشویق کنند تا ازدواج صورت گیرد؛ اینکه افزایش جمعیت چه فوایدی دارد و ازدواج‌نکردن آن چه مضاری دارد.
بالاخره وقتی همه موضوع ازدواج‌کردن را بگویند، هر کسی روی آن یک نفر تأثیر کلام دارد؛ دانشگاه و روشنفکران نیز همین‌طور؛ بنابراین روی اقشار مختلف از مردم اثر می‌گذارد و خیلی مهم است که ما به حد کافی روی این موضوع تبلیغات و آموزش لازم را داشته باشیم. عرض بنده این است که ما می‌گوییم هر کس فرزندی داشت ما به آن جایزه می‌دهیم اما به نظرم بیشتر از هرچه که باید به آن بپردازیم موضوع ازدواج‌کردن است.
صداوسیما هم باید راجع به فرزندآوری و بیش از آن نیز حتی باید راجع به ازدواج‌کردن کار کند.
باید جوان بفهمد بدون خانه و خودرو هم می‌توان ازدواج کرد
مدارس و دانشگاه‌ها نیز باید همین‌طور کار کنند. باید بالاخره نسل جوان متوجه بشود که می‌توان با شرایط سخت‌تر نیز مثلاً اینکه اگر شغل خیلی درآمدزایی نداشته باشند یا خودرو و کاشانه نیز نداشته باشند می‌شود ازدواج کرد. خود بنده نیز همین‌طور ازدواج کردم و فرزندانمان نیز همین‌طور ازدواج کردند.
خداوند واقعاً در نتیجه ازدواج، برکات زیادی گذاشته است، منتها این‌جور موضوعات را باید به جوانان گفت و نمونه‌هایی را به آنها نشان داد که این کار عملی است.
مراسم ازدواج فرزندان رهبری فقط با شیرینی و چای برگزار شد
باید خانواده‌ها را توجیه کرد و روحانیت محترم هم باید این موضوع را بفهماند.
وقتی بچه‌های مقام معظم رهبری ازدواج‌کردن بنده در مراسمشان بودم؛ آنها هیچ‌کدامشان خانه، زندگی و پول و ماشین نداشتند و باتوجه‌به این شرایط، مراسم خیلی ساده‌ای برگزار شد تا آنجا که یادم هست فقط شیرینی و چای بود. بالاخره اینها فرزندان شخص اول کشور هستند.
باید به مردم یادآوری کنیم که مسئولان خودشان این‌طور زندگی می‌کنند و فرزندانشان این طور هستند. یا افرادی که طلبه هستند و حقوق طلبگی فوق‌العاده کم است اما با آن زندگی می‌کنند.
این مسائل را باید برای مردم توضیح داده و آنها را توجیه کنیم که می‌توان ازدواج آسان کرد و با افرادی که ازدواج آسان‌کردن دسترسی پیدا کرده و مصاحبه کنیم تا بفهمیم این کار عملی است و تئوری نمی‌گویند.
لذا باید مردم به‌خصوص جوانان و والدین آنها را توجیه کرد تا وارد ازدواج شوند و نیز اگر ازدواج کردن سریعتر فرزند بیاورند.
واقعاً خداوند برکت می‌دهد و تعداد فرزندانشان را نیز به یکی دوتا بسنده نکنند و این، خدمتی به‌نظام و کشور است.متأسفانه الان نرخ رشد جمعیت پایین است و الان داریم در سرازیری سقوط جمعیت می‌رویم؛ به‌طوری که جمعیتمان نه‌تنها زیاد نمی‌شود بلکه شروع به کم‌شدن می‌کند؛ چون افراد مسن فوت می‌کنند و جای آنها جایگزین نیست.نسل جوان نیز که کار و تولید و درآمدزایی و اقتصاد دست آنهاست نیز کم می‌شوند و سن افراد زیاد می‌شود؛ به‌طوری که دیگر در اقتصاد و تولید کارایی نخواهند داشت.
دستگاه‌های مختلف در موضوع ازدواج کردن جوانان نقش دارند
البته نباید این بحث توسط افرادی که بیانشان خوب نیست مطرح شود؛ بلکه آدم‌هایی که می‌توانند به زبان ساده به نوجوانان و جوانان بفهمانند در صداوسیما، مدارس و دانشگاه‌ها با جوان‌ها صحبت کنند و آنها را مورد خطاب قرار دهند و با زبان قابل‌فهم همه ابعاد شرعی و اقتصادی را بیان کنند.
آنهایی که نیز ازدواج کردند نگران این هستند که فرزند دوم و سوم داشته باشند و اینکه از نظر اقتصادی دچار مشکل شوند.باز خداوند تأکید کرده که رزق‌وروزی دست من است و من رزاق هستم. باید روحانیت محترم و آن‌هایی که متدین هستند و به این مسائل تسلط دارند به جوانان تذکر بدهند تا هم ان‌شاءالله میزان ازدواج بالا برود و هم فرزندان بیشتر داشته باشند.
می‌خواهم عرض کنم که دراین‌خصوص تنها وزارت بهداشت مسئول نیست بلکه سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، وزارت آموزش‌وپرورش و حتی وزارت صمت و وزارت مسکن در تأمین کردن حداقل موردنیاز خانواده‌ها برای موضوع ازدواج نقش دارند. خب اگر همه نقش خود را به‌درستی ایفا کنند نتیجه بهتری می‌گیریم.
این‌ها نیاز به هماهنگی دارد و بنده خیلی مطمئن نیستم که آیا قانون جمعیتی که درست شده همه به‌صورت فعالانه کاری می‌کنند یا خیر ؛ظاهراً تأثیر جدی روی نرخ افزایش جمعیت نداشته و باید بیشتر تلاش کنند.
منبع: فارس

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط