چگونه درگیری و کشمکش با کودکان را کم کنیم

در این یادداشت قصد داریم پنج راهکار در اختیار شما قرار دهیم تا بدون درگیری و کشمکش بتوانید کودکان را به همکاری بیشتر ترغیب کنید.

به گزارش متادخت، یکی از دغدغه‌های والدین این است که به چه شیوه‌ای می‌توان بدون درگیری و کشمکش، راههایی برای جلب همکاری بچه‌­ها پیدا کنند؟ در این یادداشت برای جلب همکاری کودکان پنج راهکار پیشنهادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • زمانی که مشکل و یا مسئله را مشاهده می­‌کنید شرح دهید. به طور مثال اگر فرزند شما به حمام رفته و فراموش کرده که شیر آب رو ببندد، به جای این که شروع به توبیخ کنید و یا فریاد بکشید که «تو خیلی بی‌­مسئولیتی همیشه شیر آب رو باز می­ذاری» بهتر است بگویید:«عزیرم شیر آب باز مونده و نزدیکه آب وارد خونمون بشه».
  • اگر فرزند نوجوان شما زمان زیادی گوشی تلفن رو اشغال نگه داشته به جای این که با تحکم به او بگویید: «فوراً گوشی رو بذار سر جاش» برای او توضیح دهید:«عزیزم من باید یه تلفن فوری بزنم».
  • به فرزندان خود اطلاعات بدهید. تصور کنید بطری شیر بیرون از یخچال مانده به جای این که بگویید: «کی شیر خورده و بطری رو داخل یخچال نذاشته؟» بگویید: «بچه­‌ها اگر شیر تو یخچال نباشه خراب میشه.» یا اگر کودک شما نیم‌خورده سیب را روی تخت رها کرده به جای این که بگویید: «این چه وضعیه درست کردی چرا مثل آدم زندگی نمی­کنی؟» بگویید: «جای ته‌مونده سیب تو سطل زباله‌­اس».
  • پیشنهاد سوم این که برای رساندن منظورتان از کلمه استفاده کنید تا یک جمله بلند. مثلا وقتی فرزندتان از مدرسه برگشته و لباس‌­هایش را عوض نکرده به جای یک خطابه طولانی بگویید: «لباس راحتی».
  • پیشنهاد چهارم این است؛ به جای این که درباره شخصیت کودک اظهار نظر کنید درباره احساسات خودتان صحبت کنید. کودک حق دارد بدون این که او را ناراحت کنید احساسات واقعی شما را بداند. مثلا وقتی کودکتان وسط حرف شما می‌­پرد به جای این که بگویید: «تو بی‌ادبی که وسط حرف دیگران می­پری». بگویید: «وقتی شروع به گفتن موضوعی می­کنم و نمی­تونم اونو تموم کنم خیلی ناراحت میشم».
  • و آخرین پیشنهاد این که یادداشت بنوسید، گاهی هیچ صحبتی مثل یادداشت موثر نیست مثلا می‌­توانید یک یادداشت به تلویزیون بچسبانید و روی آن بنویسید:«قبل از روشن کردن این دستگاه فکر کن مشقهامو نوشتم؟ تمرین‌هامو انجام دادم؟»

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط