جمشید مرد

هنوز یک ماه از طلاقشان نگذشته که جمشید می‌میرد و حالا خانواده جمشید خوشحال هستند که صفیه از او ارث نمی‌برد.

به گزارش متادخت، در باز و صفیه وارد می‌­شود. نگاه­‌ها به سمت او می­‌چرخد. خواهران جمشید چهره در هم می­‌کشند و مادرش آهی جگرسوز از سینه بیرون می‌­دهد و گریه را از سر می­‌گیرد. صدای پچ پچ در همه جای مجلس می­‌پیچد صفیه به گوشه‌­ای می‌­خزد و قرآن به دست می­‌گیرد تا برای آرامش روح جمشید خیراتی فرستاده باشد. همه سعی می‌­کنند حضور صفیه را نادیده بگیرند. مجلس که تمام می‌­شود مادر جمشید کنار صفیه می‌نشیند و می­‌گوید:

  • الان اومدی اینجا چیکار؟ مُهر طلاقتون هنوز خشک نشده! بچه‌­مو خون به جگر کردی، آخرشم از دست تو سکته کرد و مرد.

صفیه چیزی نمی‌­گوید و فقط زیر لب زمزمه می‌کند:

  • خدا صبرتون بده.

و بعد بدون این که با کسی خداحافظی کند می‌­رود. مجلس خلوت شده و غریبه­‌ها رفته­‌اند خاله خانم بلند می‌­گوید:

  • فکر کنم بوی ارث و میراث به دماغش خورده که این طرفا پیداش شده!

خواهر جمشید نفسی به آسودگی می‌­کشد و می­‌گوید:

  • خدا رو شکر که طلاق گرفت و شرش کم شد وگرنه باید همه پولهای زحمت کشیده برادرمو می­‌دادیم ببره خونه باباش. بچه هم که نداره، ارث و میراث کجا بود خاله جون!

همه ساکت می­‌شوند مهسا که درس­ش  تمام شده و تازه در یک دفتر وکالت کار می‌­کند، می­‌رود کنارخواهر جمشید می‌­نشیند و آرام، طوری که فقط او بشنود می­‌گوید:

  • جمیله جان! یه چیزی می­گم ولی ناراحت نشو. هنوز یک ماه از طلاق آقا جمشید خدا بیامرز و صفیه نمی­گذره یعنی صفیه الان تو دوران عّده‌ست، یعنی اینکه از آقا جمشید ارث می­بره، چون بچه هم نداشتن یک چهارم ازش ارث میبره.
  • این چرت و پرت­ها چیه که میگی؟ وقتی طلاق گرفتن چطوری ارث می­بره؟
  • چرت و پرت نمی­گم. زنی که تو دوران طلاق رجعی باشه حکم زن همسرداره یعنی اگر اونم از دنیا می­رفت آقا جمشید ازش ارث می­برد.

جمیله هاج و واج مهسا را نگاه می‌­کند.

پیوست:

ماده 943 قانون ارث: اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند هر یک از آنها قبل از انقضاء عده بمیرد دیگری از او ارث می­برد، لیکن اگر فوت یکی از آنها بعد از انقضاء عده بود و یا طلاق بائن بود از یکدیگر ارث نمی‌­برند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط